مالش چشم ها

چرا مالیدن چشم کار درستی نیست؟

آیا مالیدن چشم بد است؟ قطعاً. علاوه بر خطرات مرتبط با مسائل زیبایی، ایمنی و سلامتی ، مالیدن چشم می تواند زمینه ساز بروز مشکلات وخیمی شود که حتی ممکن است به بینایی شما آسیب برساند.

چرا مالیدن چشم مضر است؟

برای درک اینکه چرا مالش چشم مضر است ، ابتدا لازم است در باره ساختمان چشم اطلاعاتی داشته باشیم. کلاژن ماده ای است که باعث استکام ساختمانهای چشم، از جمله قرنیه و صلبیه (لایه خارجی و سفیدی چشم) می شود. هر زمان که چشم خود را فشار و مالش دهید، رشته های کلاژن کشیده  و پس از برداشتن دست رها می شوند.

زمانیکه چشم را مالش می دهیم مثل گیره کاغذ قرنیه را به بیرون خم کرده و سپس آزاد می کنیم. تکرار این عمل باعث آسیب رشته های کلاژن و خم شدن قرنیه به جلو و در طولانی مدت ایجاد قوز قرنیه (کراتوکونوس) می شود.

مالش چشم علاوه بر آسیب رساندن به ساختار چشم، می تواند مسائل دیگری ایجاد کند ، که عبارتند از:

    مشکلات زیبایی: مالش زیاد چشم می تواند سیاهی دور چشم و چین و چروک در اطراف چشم ایجاد کند.

    مسائل ایمنی: اگر جسم خارجی در سطح  کره چشمتان باشد، مالش می تواند آسیب بیشتری وارد کند - بهتر است بگذارید به طور طبیعی با اشک ششستشو شده و خارج شود.

    عوارض بهداشتی: باکتری های دستان شما بیش از سایر اعضای بدن است ، بنابراین دست زدن به چشم می تواند باعث ایجاد عفونت شود.

مالش چشم چگونه می تواند به چشمتان آسیب برساند؟

وخیم ترین مشکل ناشی از مالش چشم (جدای از نابینایی)، قوز قرنیه است که یک اختلال ساختاری در قرنیه است که باعث ضعف بینایی می شود. قوز قرنیه باعث آستیگماتیسم نامنظم می شود ، که  بینایی در مراحل شدید با عینک یا حتی لنز قابل اصلاح نیست. به طور معمول، استفاده از لنزهای تماسی نافذ گاز یک راه حل موقت برای برای اصلاح بینایی در بیماران قوز قرنیه است. اما از آنجا که استفاده از  لنزهای نافذ گاز راحت نیست، تنها گزینه برای بسیاری از بیماران پیوند قرنیه است. این روش اگرچه اغلب موفقیت آمیز است اما می تواند بینایی شما را بیشتر تهدید کند.

قوز قرنیه تنها مشکلی نیست که می توانید با مالیدن چشم ایجاد کنید. همچنین ممکن است با مالش چشم شدت شرایط زمینه ای مانند نزدیک بینی و گلوکوم را بدتر کنید. هر بار که روی چشم خود فشار می آورید، فشار چشم خود را بالا می برید. بنابراین اگر مبتلا به گلوکوم هستید ، با مالیدن چشم فشار چشم خود را به شدت افزایش می دهید.

همچنین با فشار دادن چشم و آزاد کردن ناگهانی آن باعث بر هم زدن زجاجیه شده و در نتیجه ممکن است سبب آسیب شبکیه شوید.

چرا وقتی چشمهایمان را می مالیم فلاش نورانی می بینیم؟

اگر تا به حال چشمتان را بیش از حد و محکم مالیده اید، به احتمال زیاد ستاره های شناور یا نورهای رنگی به نام فسفن دیده اید. آنچه که اتفاق می افتد به این صورت است که وقتی چشمتان را محکم می مالید ، فشار کره چشم  بالا می رود و بر جریان خون چشم تأثیر می گذارد. فشار باعث ایجاد سیگنال های شبکیه مشابه زمانی می شود که شبکیه با نور تحریک می شود.  اما از آنجا که مغز قادر به درک این تفاوت نیست، تحریکات ناشی از افزایش فشار را به صورت نقطه های نورانی یا فلاش های نوری خارجی تفسیر می کند. وقتی دست از مالیدن چشم برمی دارید، فسفن ها از بین می روند؛ اما فشار چشمی که ایجاد کرده اید باعث ایجاد فشار در شبکیه می شود و گاهی باعث پارگی یا جدا شدن شبکیه می شود.

چرا با مالش چشم احساس خوشایندی داریم؟
چطور ممکن است با انجام کاری با این درجه از خطر احساس خوبی داشته باشد؟

در پلکها تعداد زیادی غدد چربی به نام غدد مایبومین وجود دارد. چربی آزاد شده ازغدد مایبومین لایه ای نازک بر روی اشک فرش می کند که هم از تبخیر اشک و در نتیجه خشکی چشم جلوگیری می کند و هم باعث لغزنده و نرم شدن چشم ها می شود. با ماساژ چشم ها و آزاد شدن این چربی که شبیه روغن زیتون است، چشم ها احساس آرامش و راحتی می کنند.

اگر مرتباً احساس خشکی چشم می کنید و برای ایجاد رطوبت روی چشمتان را می مالید ، به چشم پزشک مراجعه کنید. تا با درمان خشکی جشم مانع مالیدن چشم ها و آسب به آنها شوید. 

آیا روش مطمئنی برای مالش چشم وجود دارد؟

مسئله  اصلی در مالش چشم ها ایجاد فشار است. توصیه می شود هر زمان که چشم های خود را لمس کردید، این کار را با ملایمت انجام دهید. میزان فشار مناسب برای چشم ها همان مقدار فشاری است که صورت خود را با ملایمت می شوئید و خشک می کنید. فشار بیشتر از آن برای چشم ها مضر است.

اگر مرتباً چشمان خود را می مالید ، چه کاری باید انجام دهید؟


اگر غالباً چشمتان را می مالید ، باید سعی کنید علت آن را تعیین کنید و آنها را برطرف کنید. اگر از نگاه به صفحه مانیتور کامپیوتر یا سایر وسایل دیژیتال خسته می شوید و یا خشکی و آلرژی چشم دارید، باید مشکل زمینه ای را برطرف کنید.

 

جراحیهای چشم