لیزیک و استفاده از تلفن همراه

آیا در دوران نقاهت پس از جراحی لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی می توانم از موبایل استفاده کنم؟

اگر تا به حال برای بهبودی پس از سرماخوردگی یا آسیب ورزشی مرخصی گرفته‌اید، احتمالاً مقدار زیادی تلویزیون و فیلم تماشا کرده‌اید، از طریق تلفن با افراد ارتباط برقرار کرده‌اید، فضاهاهای مجازی را چک کرده‌اید و زمانی را صرف بازی‌های رایانه‌تان کرده‌اید. متأسفانه، دوران نقاهت پس از جراحی لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی کمی متفاوت خواهد بود. شما همچنان باید به چشمان خود اجازه دهید تا التیام و بهبود یابد. اما چشمان شما نسبت به نور حساس تر خواهند بود و مدت زمان استفاده از صفحه نمایش را که معمولاً به آن عادت دارید محدود می کند. خوشبختانه، سازندگان گوشی‌های هوشمند تنظیمات دسترسی داخلی را برای افراد کم بینا دارند که می‌توانید در طول نقاهت پس از جراحی لیزر چشم از آنها به نفع خود استفاده کنید.

mobile phone and LASIK تلفن همراه و لیزیک

تنظیم کردن سیتم صوتی تلفن و کنترل صوتی

کنترل‌های صوتی می‌توانند به شما در ارسال پیام، تنظیم هشدارها و یادآوری‌ها، انجام جستجو و همچنین کارهای دیگر کمک کنند. کاربران اندروید می توانند دستیار گوگل را راه اندازی کنند، برنامه ای که به صدای شما پاسخ می دهد و می تواند این وظایف را انجام دهد. به طور مشابه، کاربران آیفون می توانند از سیری استفاده کنند. توصیه می کنیم این ویژگی را فعال کنید تا بتوانید به راحتی در طول روز یادآوری هایی را برای زمان مصرف قطره های چشمی خود تنظیم کنید.

گزینه های نور پس زمینه

 شما می توانید روشنایی صفحه نمایش خود را از تنظیمات صفحه نمایش گوشی هوشمند خود کنترل کنید. اما کاهش نور پس زمینه ممکن است برای مقابله با حساسیت به نور پس از جراحی چشم کافی نباشد. در این مواقع می‌توانید رنگ‌های گوشی خود را معکوس کنید، بنابراین نور پس‌زمینه کاملاً سیاه و متن سفید است.
برای کاربران اندروید، به تنظیمات -> عمومی -> دسترسی -> دید -> وارونگی رنگ صفحه بروید.
اگر آیفون دارید، می‌توانید با رفتن به تنظیمات -> عمومی -> دسترسی -> محل‌های نمایش -> رنگ‌ها را معکوس کنید.

صفحه خوان ها

این تنظیم به تلفن شما امکان می دهد تمام متن نمایش داده شده روی صفحه نمایش شما را با صدای بلند بخواند. به عنوان مثال، پیام های متنی شما را که دوستان و خانواده برای شما ارسال کرده اند، می خواند و بررسی می کند که جراحی لیزیک شما به خوبی انجام شده است. همچنین اگر کنترل‌های صوتی را روی دستگاهتان تنظیم کرده‌اید، می‌توانید با یک پیام متنی پاسخ دهید.
نگاه کردن به صفحه نمایش و مطالعه بعد از جراحی چشم باعث خستگی غیر ضروری چشم می شود. هر دو گوشی آیفون و اندروید دارای برنامه های خواندن صفحه نمایش به ترتیب VoiceOver و TalkBack هستند. می‌توانید این عملکردها را در قسمت تنظیمات دسترس‌پذیری تلفن خود روشن کنید. شما را از طریق آموزش نحوه استفاده از این برنامه نیز راهنمایی می کند که به شما کمک می کند با ویژگی های آن عادت کنید.

اندازه متن را افزایش دهید.

وقتی چشمان شما احساس بهتری پیدا کرد، می توانید دوباره روی صفحه نمایش خود شروع به خواندن کنید. برای آسان کردن این فرآیند و محدود کردن هرگونه فشار چشم، اندازه متن پیش فرض را در گوشی هوشمند خود افزایش دهید. این یکی دیگر از ویژگی هایی است که می توانید در تنظیمات Accessibility گوشی خود بیابید.
توصیه می کنیم قبل از جراحی پی آر کی یا لیزیک گوشی خود را راه تنظیم کنید. به این ترتیب می توانید به این ویژگی ها عادت می کنید و بعد از عمل نگران هیچ گونه تنظیمی نباشید. زمان بهبودی پس از جراحی چشم بسته به روش انجام شده می تواند متفاوت باشد، معمولاً دوره بهبودی PRK بیشتر از لیزیک طول می کشد. اما قبل از اینکه زیاد طول بکشد، بینایی شما بهبود می یابد و به انجام تمام کارهایی که دوست دارید باز می گردید. برای تصمیم گیری در باره جراحی حذف عینک می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر علیرضا نادری مشاوره کنید.

جراحیهای چشم