در صورت عدم درمان آب مروارید چه اتفاقی می افتد؟

آیا آب مروارید باعث کوری می شود؟ آب مروارید کدورت عدسی طبیعی چشم است که منجر به از دست دادن بینایی می شود. آب مروارید بخشی از روند پیری است و در افراد مسن بسیار شایع است.
اگر آب مروارید داشته باشید، با گذشت زمان پیشرفت می کند و بینایی شما بدتر می شود. مهارت های مهم  مانند رانندگی می تواند تحت تأثیر قرار گیرد  و از دست دادن بینایی از بسیاری جهات، از جمله مطالعه، کار، سرگرمی و ورزش، بر کیفیت کلی زندگی تأثیر می گذارد. اگر آب مروارید درمان نشود می تواند باعث کوری کامل شود.
 درمان اصلی آب مروارید جراحی چشم است. گاهی اوقات تغییر نسخه عینک چشم به بهبود بینایی شما کمک می کند، اما اغلب اینطور نیست. پزشکان چشم توصیه می کنند قبل از اینکه آب مروارید بر بینایی شما تأثیر جدی بگذارد، جراحی آب مروارید را انجام دهید. اگر خیلی منتظر بمانید، آب مروارید شما می تواند "زیاده رس" شود، که برداشتن آن را دشوارتر می کند و می تواند باعث عوارض جراحی شود. به طور کلی، بهترین نتایج جراحی آب مروارید زمانی است که جراحی بلافاصله پس از ایجاد مشکلات بینایی عمل انجام شود. بهتر است برای انجام عمل جراحی زیاد منتظر نمانید. 
بهترین راه برای تصمیم گیری در مورد چگونگی درمان آب مروارید و زمان آن، مشاوره با چشم پزشکتان است. چشم پزشک می تواند اطلاعات لازم برای تصمیم گیری در مورد گزینه های درمانی را به شما بدهد. چشم پزشکتان با سابقه پزشکی و داروهای مصرفی شما آشنا است و بهترین روش درمان آب مروارید را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

آیا آب مروارید می تواند باعث کوری شود؟

بله - در صورت عدم درمان ، آب مروارید باعث از بین رفتن بینایی می شود و در نهایت منجر به کوری قانونی یا حتی نابینایی کامل می شود.
اما وقتی مردم کلمه "نابینایی" را می شنوند ، بسیاری تصور می کنند که کاهش شدید بینایی دائمی است و قابل درمان نیست. در مورد نابینایی ناشی از آب مروارید، معمولاً می توان بینایی را با جراحی آب مروارید و کاشت لنز داخل چشمی با موفقیت بازتوانی کرد.
نتایج بینایی جراحی مدرن  آب مروارید  آنقدر خوب است که فردی که قبل از جراحی از نظر قانونی نابینا بوده است، پس از جراحی آب مروارید و کاشت لنز داخل چشمی، می تواند بینایی خوبی پیدا کند به طوریکه می تواند بدون عینک رانندگی کند.
عمل آب مروارید پیشرفته که باعث کاهش شدید بینایی می شود، دشوارتر است و خطر عوارض جراحی آب مروارید را افزایش می دهد.

چه مدت قبل از عمل جراحی آب مروارید باید منتظر باشم تا از نابینایی جلوگیری کنم؟

در سنین بالای 40 سال تعداد قابل توجهی از افراد در یک یا هر دو چشم آب مروارید دارند. این آب مروارید عمدتاً ناشی از سن است. میلیون ها نفر دیگر آب مروارید ناشی از ضربه، بیماری، مسائل مادرزادی، سابقه خانوادگی یا سایر مشکلات که باعث تشکیل آب مروارید در سنین کمتر می شود، دارند. 
در سن 75 سالگی، تقریباً نیمی از افراد آب مروارید یا سابقه آب مروارید دارند. حدو5 درصد این افراد تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته اند که در آن عدسی طبیعی چشم بیمار برداشته می شود و با یک لنز مصنوعی جایگزین می شود. این ساده ترین راه برای جلوگیری از نابینایی در افرادی است که آب مروارید دارند.  اما حتی پس از تشخیص آب مروارید، بعید است که سریعاً پیشنهاد جراحی داده شود. 
پیش بینی سرعت پیشرفت آب مروارید دشوار است، زیرا سرعت پیشرفت بیماری در افراد مختلف متفاوت است. آب مروارید وابسته به سن اغلب به آرامی پیشرفت می کند، اما این یک قاعده کلی نیست. چشم پزشک شما می تواند با توجه به معاینات چشمی، نوع آب مروارید و علت زمینه ای آن، در مورد پیشرفت این بیماری حدس بزند.
به محض تشخیص آب مروارید، مهم است که تحت معاینات منظم دوره ای قرار گیرید. سرعت پیشرفت آب مروارید می تواند با گذشت زمان تغییر کند، بنابراین چشم پزشک پیش بینی زمان نیاز به جراحی را برایتان تنظیم می کند. 
علاوه بر این ، آب مروارید به طور معمول در هر دو چشم ایجاد می شود ، اما در زمان های مختلف شروع می شود و با سرعت های مختلف پیشرفت می کند. باز هم، معاینات منظم چشم و ایجاد تغییر در سبک زندگی می تواند پیشرفت آب مروارید را کند کند. بنابراین می توانید بینایی خود را تا آنجا که ممکن است حفظ کنید. با این حال، هیچ گونه درمان طبی برای جلوگیری از پیشرفت آب مروارید اثبات نشده است و پس از ایجاد آن با گذشت زمان پیشرفت می کند. خوشبختانه، حتی در موارد بسیار پیشرفته، جراحی آب مروارید در بازیابی بینایی بسیار موثر است. چند هفته پس از عمل، وضوح دید خوبی خواهید داشت. بنابراین می توانید بدون نیاز به عینک، به رانندگی ، خواندن و انجام کارهای دیگر بازگردید. برای بینایی کاملتر ممکن است به نسخه  عینک یا لنزهای تماسی نیاز داشته باشید.
برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم