تفاوت فمتولیزیک و فمتواسمایل چیست؟

تفاوت فمتولیزیک و فمتواسمایل فمتو - اسمایل ReLEx SMILE و فمتو - لیزیک  Femto - LASIK هر دو روش‌های اصلاح بینایی با لیزر هستند که به شما کمک می‌کنند بدون وابستگی به  عینک و یا لنز تماسی واضح‌تر ببینید. اما، چگونه آنها را با هم مقایسه کنیم؟ در این مقاله به ویژگی ها و خصوصیات این دو جراحی لیزری چشم می پردازیم و می بینیم که در مقایسه با سایر روش ها چگونه عمل می کنند!

مقایسه فمتو اسمایل با فمتو لیزیک

در اینجا برخی از تفاوت های فمتو اسمایل و فمتو لیزیک آورده شده است:

تفاوت های فمتو اسمایل با فمتو لیزیک

1. فمتواسمایل نسبت به فمتو لیزیک  کمتر تهاجمی است.

در فمتو لیزیک، محیط  فلپ تقریباً 20 میلی متردر قرنیه برش داده می شود.  در جراحی چشم فمتو اسمایل برشی به طول حدود 4 میلی متر ایجاد می شود. از این رو، اسمایل در واقع در مقایسه با فمتو لیزیک 80 درصد برش جانبی کوچک‌تری روی قرنیه خواهد داشت و می‌تواند ساختار قدامی قرنیه را بهتر حفظ کند.

2. اسمایل هیچ عارضه مرتبط با فلپ ندارد.

عوارض فلپ مانند چین و چروک در فلپ قرنیه و رشد درونی اپیتلیال به دلیل قرارگیری نادرست فلپ اتفاق می افتد. اسمایل یک جراحی چشم بدون فلپ است که می تواند از همه این مشکلات جلوگیری کند.

3. افرادی که  اسمایل انجام می دهند، از خشکی چشم  شکایت کمتری دارد.

برش فمتو اسمایل یک پنجم کوچکتر از برش لیزیک است که به این معنی است که تولید و تنظیم طبیعی لایه اشکی در اسمایل بهتر است. این به این دلیل است که اعصاب قرنیه در روش اسمایل بسیار کمتر دچار اختلال می شوند. از این رو، حساسیت قسمت های مرکزی قرنیه در اسمایل نسبت به لیزیک به حالت طبیعی نزدیک ترند بنابراین، سیستم تولید اشک بهتر حفظ می شود. از این رو، خشکی چشم پس از جراحی تا حد زیادی کاهش می یابد.

4. عمل جراحی اسمایل بسیار راحت تر است.

در عمل جراحی اسمایل در مقایسه با لیزیک صدای دستگاه لیزر شنیده نمی شود یا  بوی لیزر استشمام نمی شود. لیزیک از لیزر اگزایمر استفاده می کند که هنگام استفاده صدایی ایجاد می کند. همچنین در لیزیک زمانی که از لیزر برای تراشیدن سلولهای قرنیه استفاده می شود، بوی خاصی ایجاد می شود.

5.عمل جراحی اسمایل فقط می تواند نزدیک بینی و آستیگماتیسم کم را برطرف کند.

جراحی فمتو اسمایل می تواند نزدیک بینی و آستیگماتیسم را درمان کند. در مورد اینکه چه میزان از عیب انکساری را می توان با روش اسمایل اصلاح کرد، بعد از معاینات کامل و تعیین ضخامت قرنیه مشخص می شود. همچنین فمتو اسمایل نسبت به فمتو لیزیک روش  بسیار ایمن تری است زیرا مقاومت مکانیکی قرنیه را به اندازه لیزیک کاهش نمی دهد.
در همین حال، لیزیک می تواند مقادیر بیشتری از نزدیک بینی را اصلاح کند. می توان از آن برای درمان دور بینی و آستیگماتیسم استفاده کرد. با این حال، قرنیه باید به اندازه کافی ضخیم باشد. انحنای قرنیه نیز باید در محدوده طبیعی باشد.

6. عمل فمتواسمایل از یک لیزر استفاده می کند در حالی که فمتو لیزیک از دو لیزر استفاده می کند.

برای جراحی فمتو اسمایل فقط از یک لیزر استفاده می شود. نوع این لیزر فمتوسکند است. لیزر یک برش کوچک ایجاد می کند که امکان استخراج بافت از قرنیه را فراهم می کند.
در فمتو لیزیک با استفاده از لیزر فمتوسکند فلپ روی قرنیه ایجاد می شود. لیزر متفاوتی به نام لیزر اگزایمر که برنامه‌ریزی شده توسط کامپیوتر است به جراح چشم کمک می‌کند تا مقدار دقیقی از بافت قرنیه را برای تصحیح بینایی حذف کند.

شباهت های فمتو اسمایل و فمتو لیزیک

1. هر دو عملی سرپایی هستند.

یعنی نیاز به بستری بیمار در بخش نیست. عمل لیزر چشم بسیار سریع انجام می شود. زمان صرف شده برای این روش حدود 15 تا 20 دقیقه است. بلافاصله پس از عمل، بیماران می توانند پس از معاینه و توصیه در مورد  مراقبت های بعد از عمل و تجویز دارو به خانه بروند.

2. هر دو زمان بهبودی بینایی مشابهی دارند.

بیماران فمتو اسمایل زمان بهبود بینایی مشابه یا حتی سریع‌تری نسبت به بیماران فمتو لیزیک دارند.

3. هر دو روش اصلاح بینایی با لیزر بدون درد هستند.

لیزر برای جراحی چشم بدون درد است. لیزر مورد استفاده گرم نیست و در محدوده اشعه ماوراء بنفش است که برای چشم بی خطر است. شما نمی توانید لیزر را ببینید چه برسد به اینکه از آن احساس درد کنید. با این حال، ممکن است کمی احساس فشار روی چشم داشته باشید.

 4. هر دو روش جراحی لیزر چشم مورد تایید FDA هستند.

FDA سازمان غذا و داروی ایالات متحده است. آنها مسئول تنظیم محصولاتی مانند مواد غذایی، لوازم آرایشی، داروهای انسانی از جمله دستگاه های پزشکی برای جراحی لیزر چشم برای محافظت از سلامت عمومی هستند.
مطمئن باشید که هر دو روش توسط FDA تایید شده است. به این معنی که به طور کلی برای بیماران بی خطر است. علیرغم اینکه تکنیک ReLEx SMILE جدیدتر است، این فناوری از سال 2010 وجود دارد. بنابراین، این دقیقاً یک چیز جدید یا در مرحله آزمایشی نیست.

 

فیلم لیزر اسمایل ReLEx® SMILE Video

فیلم جراحی فمتولیزیک Femto-Lasik

جراحیهای چشم