بهترین زمان عمل لیزیک

چه فصلی از سال بهترین زمان عمل لیزیک است؟

اگر دچار عیوب انکساری (ضعیفی) چشم مثل میوپی  (نزدیک بینی) ، هایپروپی  (دوربینی )، آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج شده ناشی از قرنیه با انحنای نامنظم) و یا پیر چشمی هستید، اولین قدم برای اصلاح دائم  آن تصمیم به عمل جراحی است. زمانیکه تصمیم به عمل گرفتید، تصمیم مهم بعدی این است که چه زمانی عمل را انجام دهید.
مقالات آنلاین زیادی وجود دارد که فصل خاصی را به عنوان بهینه ترین فصل برای این عمل تبلیغ می کنند. با این حال، زمان خاصی به عنوان بهترین زمان از سال برای همه وجود ندارد.
عناوینی مانند «سال جدید را درست با جراحی لیزیک شروع کنید»، «دلایل انجام لیزیک در تابستان» و «در پاییز برای مدرسه آماده باشید» دلایل قانع‌کننده و اغلب معتبری برای برنامه‌ریزی عمل شما برای زمان خاصی از سال نمی تواند باشد.
در حالی که این نوع مقالات ارزش بررسی را دارند و ممکن است منبعی برای فکر کردن باشند، اما نمی‌توانند به موقعیت منحصر به فرد شما بپردازند. حتی ممکن است در نهایت بیشتر از آنچه که پاسخ می‌دهند، سؤالاتی را مطرح کنند، که ممکن است باعث سردرگمی شما شوند.
بهترین راه برای دریافت پاسخ سوالات خود مشاروه  با جراح چشم است. چشم پزشکان می توانند به شما کمک کنند تا همه متغیرهای دخیل در یک نتیجه بهینه از جمله تأثیرات فصلی، سبک زندگی و برنامه شخصی شما را در کنار هم بررسی کنید.

هنگام برنامه ریزی لیزیک چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

بهترین زمان برای جراحی لیزیک تا حد زیادی به فرد داوطلب بستگی دارد. ما به جای انتخاب یک فصل برای جراحی، با بیماران همکاری می کنیم تا بهترین زمان را برای آنها انتخاب کنیم.
مقدمه کار با یک معاینه چشم برای ارزیابی سلامت کلی چشم فرد داوطلب شروع می شود. به طور کلی، افرادی که دارای درجه متوسط ​​عیوب انکساری هستند و مشکلات بینایی غیرعادی ندارند، بهترین کاندیدهای جراحی لیزیک هستند.
در حالی که شما به طور قابل درک مشتاق به برنامه ریزی برای عمل لیزیک خود هستید، قبل از تعیین تاریخ مشاوره، حتما عوامل زیر را در نظر بگیرید:

هزینه های عمل جراحی لیزیک

اگر می خواهید از  بیمه درمانی خود استفاده کنید باید از میزان پوشش بیمه ای و هزینه های عمل به صورت آزاد مطلع باشید.
از آنجایی که لیزیک یک عمل انتخابی است و  به ندرت تحت پوشش بیمه قرار می گیرد، در این شرایط در نهایت هزینه آن را خودتان پرداخت خواهید کرد. هزینه های عمل در مرکز چشم پزشکی دکتر نادری طبق تعرفه های مصوب وزارت بهداشت ایران است.  از سال 2021، متوسط ​​هزینه هر چشم در ایالات متحده کمی بیش از 2200 دلار بود، اما این هزینه ممکن است به 3900 دلار برسد.

برنامه شخصی شما

هنگام برنامه ریزی لیزیک باید فعالیت ها یا رویدادهای خاصی را در نظر گرفت، از جمله:
برنامه های سفر

برای مثال، شخصی به تعطیلات تابستانی به شمال یا جنوب کشور  می‌رود و در کنار دریا می‌خواهد به شنا برود.
 این افراد نباید یک هفته قبل از رفتن لیزیک کنند، زیرا ما به مردم توصیه می کنیم تا دو هفته مستقیماً در چشمان خود آب نریزند. این زمان عمل برای بیمار به دلیل تعطیلاتشان خوب نخواهد بود.
اگر در انتظار یک مسافرت تابستانی هستید، از قبل با برنامه ریزی برای عمل لیزیک خود برای بهار برنامه ریزی کنید تا زمان زیادی برای بهبودی و سازگاری با زندگی بدون لنزهای اصلاحی داشته باشید.

تاریخ بازی

ورزشکاران برای انجام عمل جراحی باید از مزایای خارج از فصل استفاده کنند. تا زمانی که برای مسابقه مجدد آماده شوید، چشم های شما بهبود می یابد و هرگونه محدودیت فیزیکی که در حین درمان داشتید برداشته می شود.

تقویم مدرسه و دانشگاه

معلمان، دانشجویان و دانش‌آموزان (افرادی که بالای 18 سال دارند - معمولاً جوان‌ترین سنی هستند که برای لیزیک مناسب هستند) ممکن است در زمان استراحت خود  در تابستان برای انجام عمل راحت‌تر باشند. با آمدن پائیز، شما مجبورید درگیر برنلمه کاریتان  بشوید.

رویدادهای بزرگ و مهم زندگی

بعضی از افراد قبل از ازدواج  تصمیم به انجام لیزیک می گیرند.  توصیه می‌شود حداقل یک ماه  قبل از مراسم برای عمل برنامه ریزی کنید. زیرا هر چه به زمان مراسم نزدیک‌تر می‌شود، احتمالاً کارهایی  وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کنید تا چشمانتان.

سلامت چشم

برای تعیین اینکه تعیین کنیم که آیا بیمار کاندید مناسبی برای لیزیک است یا خیر، معیارهای مختلفی باید مد نظر باشد.
ابتدا اینکه قرنیه باید در محدوده طبیعی ضخامت باشد. هیچ نشانه ای از قوز قرنیه وجود نداشته باشد. بیماری قوز قرنیه باعث نازک شدن قرنیه و برآمدگی آن به سمت بیرون می شود و خطر عوارض جراحی را افزایش می دهد. شما نباید علائم فعال خشکی چشم یا التهاب چشم را داشته باشید.
در طی عمل لیزیک، جراح یک فلپ (لایه ای) در قرنیه ایجاد کرده و آن را بالا می‌برد. سپس از ليزر اگرايمر برای تغییر شکل قرنیه استفاده می کند تا  نور به درستی روی شبکیه متمرکز شود و در نتیجه  فرد داوطلب دید واضح تری داشته باشد. سپس فلپ را پایین می آورند و بدون بخیه به قرنیه می چسبد.
اگر کسی آلرژی فصلی داشته باشد، ابتدا باید تحت کنترل قرار گیرد. نباید بلافاصله بعد از لیزیک چشمان خود را بمالید زیرا  فلپ ممکن است جابجا شود.

آب و هوا

ممکن است آب و هوا بر نتیجه جراحی شما تأثیر بگذارد. دماهای سردتر و سطوح رطوبت پایین تر می تواند برنتیجه عمل تاثیر بگذارد.  به طور خاص، یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که دمای اتاق عمل سردتر به طور قابل توجهی نیاز به جراحی اصلاحی اضافی را افزایش می دهد (که به آن درمان مجدد انکساری نیز می گویند).
جراحانی که واقعاً با لیزیک تجربه دارند، از این موضوع آگاه خواهند بود. در اتاق عمل ما، دستگاهی داریم که رطوبت را اندازه گیری می کند. اگر رطوبت کمتر از محدوده معمولی برای ما باشد، ما در اتاق عمل مرطوب‌کننده‌هایی برای بالا بردن آن داریم. اگر رطوبت خیلی زیاد باشد، برای جبران مقدار لیزر برنامه ریزی شده را تنظیم می کنیم.
در نهایت، اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که زمستان بیشتر در داخل خانه هستید، ممکن است فعالیت بدنی کمتری داشته باشید. برنامه ریزی جراحی (و بهبودی) ممکن است برای شما بهترین زمان باشد.

دوره بهبودی

مهم است که قبل از برنامه ریزی هر روشی، زمان بهبودی را در نظر بگیرید. بهبودی اولیه پس از لیزیک می تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد. بازسازی و بهبود کامل قرنیه می‌تواند تا چند ماه طول بکشد، اما افراد معمولاً می‌توانند روز بعد به اکثر فعالیت‌های عادی باز گردند.
به طور معمول، به بیماران لیزیک توصیه می شود که از شدت فعالیت خودداری کنند حداقل یک هفته پس از جراحی ورزش کنید زیرا می تواند  بر بهبودی تأثیر بگذارد. اگر برنامه های شما برای آینده نزدیک شامل دویدن ماراتن، بالا رفتن از کوه یا انجام یک بازی سخت بسکتبال پیک آپ است، همه اینها را در نظر داشته باشید. از ورود هر نوع آب در چشم - از جمله عرق - باید در مرحله بهبودی اجتناب شود.

با جراح چشم خود مشورت کنید.

به نظر من بهترین زمان سال برای لیزیک وجود ندارد. به عبارت دیگر، برای برای هر فردی ممکن است زمانی از سال موقع مناسب تری برای عمل باشد. اما برنامه ریزی برای عمل جراحی در زمان خیلی نزدیک به تعطیلات طولانی مدت نظیر تعطیلات عید نوروز توصیه نمی شود؛ زیرا در صورت بروز مشکل یا عارضه جراحی ممکن است دسترسی به جراح و بیمارستان خوب مقدور نباشد.

جراحیهای چشم