چه مدت زمان استفاده از کامپیوتر برای کودکان مناسب است؟

اگرچه برخی از برنامه های دیجیتال برای کودک شما با ارزش (و لذت بخش) هستند، اما صرف زمان زیاد در رایانه، تبلت یا جلوی تلویزیون می تواند برای رشد او مضر باشد. مهارت های اجتماعی، مهارت های حرکتی ظریف، سلامت روان و رشد بینایی از جمله زمینه هایی هستند که بیشترین نگرانی را دارند.
دستگاه های دیجیتال به ویژه برای کودکان اعتیادآورند.  کیفیت اعتیادآور این دستگاه ها مورد مطالعه قرار گرفته است و کنترل آن دشوار است. محدود کردن زمان صفحه نمایش برای فرزندتان می تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. بنابراین  سوالی که مطرح می شود این است که چه مدت زمان نمایش برای بچه ها خیلی زیاد محسوب می شود؟ و دقیقاً چگونه می تواند بر سلامت و رشد آنها تأثیر بگذارد؟

چه مدت زمان باید برای تماشای صفحه دیژیتال به فرزندم وقت بدهم؟ 

سازمان بهداشت جهانی (WHO) زمان زیر را برای کودکان در یک بازه زمانی 24 ساعته برای تماشای صفحه نمایش پیشنهاد می کند:

نوزادان (1 ساله و کوچکتر):  از صفحه نمایش استفاده نکنند.
     1 تا 2 سال:  60 دقیقه یا کمتر برای کودکان 1 تا 2 ساله
     3-4 سالگی: 60 دقیقه یا کمتر

مغز کودک در دو سال اول زندگی به شدت رشد می کند. در این مدت، تعامل با اشیاء و افراد اطراف برای آنها مهمتر از صرف وقت برای تماشای صفحه است.
هنگامی که آنها به سن 2 سال و بالاتر رسیدند، اشکالی ندارد که به طور محدود زمان به کودک اجازه استفاده از  صفحه نمایش را بدهید  و توصیه می‌شود برنامه‌هایی که تماشا می‌کنند یا اجرا می‌کنند به رشد ذهن آنها کمک کنند.

مشکلات ناشی از زمان زیاد استفاده از صفحه نمایش

کارشناسان هشدار می دهند که زمان بیش از حد استفاده از صفحه نمایش می تواند فرزند شما را به روش های زیر تحت تاثیر قرار دهد:

     مهارت های رشدی را می تواند به تاخیر بیندازد.
     مهارت های حرکتی ظریف مانند نوشتن یا رنگ آمیزی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.
     کودکان ممکن است با مشکلات تماس چشمی و سایر مهارت های اجتماعی دست و پنجه نرم کنند.
     مهارت های خلاقیت و شناختی ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

علاوه بر این مسائل، استفاده زیاد از صفحه نمایش می تواند بر بینایی کودک شما تأثیر منفی بگذارد.

مسائل مربوط به زمان نمایشگر و بینایی

گذراندن زمان زیادی در داخل خانه و تماشای صفحه نمایش می تواند برای چشمان کودک شما مضر باشد. نه تنها می تواند باعث خشکی چشم، خستگی چشم و فشار چشم دیجیتال شود، بلکه می تواند بر رشد بینایی نیز تأثیر بگذارد.
کودکان برای رشد بینایی سالم باید زمانی را در فضای باز بگذرانند. در واقع، مطالعات نشان می دهد که گذراندن زمان بیشتر در نور روز می تواند به جلوگیری از ایجاد شرایطی مانند نزدیک بینی (نزدیک بینی) در کودک شما کمک کند. اگر کودک شما از قبل نزدیک بینی دارد، قرار گرفتن در معرض نور طبیعی و بیرون از خانه نیز ممکن است به جلوگیری از بدتر شدن آن کمک کند.
استفاده بیش از حد از صفحه نمایش نیز می تواند باعث خشکی یا خستگی چشم شود. نور آبی مضری که از صفحه نمایش رایانه، تبلت یا تلفن ساطع می شود می تواند چشم ها را تحریک کرده و باعث ناراحتی شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی می تواند این علائم را حتی بدتر کند.
توجه: اثرات نور آبی به کودکان محدود نمی شود - بزرگسالان نیز تشویق می شوند تا در صورت امکان زمان نمایش را محدود کنند یا از عینک نور آبی استفاده کنند. همچنین می توانید هنگام استفاده از رایانه یا صفحه نمایش دیگر، از فیلتر دستگاه استفاده کنید.

از بینایی فرزندانتان محافظت کنید.

محدود کردن زمان نمایش تنها یک راه مهم برای حفظ بینایی و رشد کلی کودک شما است. مطمئن شوید که فرزندتان را در فعالیت های سالم و غیر مرتبط با برنامه های موبایل یا برنامه های تلویزیونی درگیر کنید. انجام این کار به ویژه در صورتی که کودک شما بسیار کوچک است بسیار مهم است.
علاوه بر این، مطمئن شوید که بینایی فرزندتان را به صورت سالیانه بررسی کنید تا مشکلات بینایی او را شناسایی و اصلاح کنید.

جراحیهای چشم