درمان پیر چشمی با عینک

 

رایج ترین عینک ها برای اصلاح پیر چشمی، عینک های دید نزدیک،  عینک هایی  دوکانونی و تدریجی است. عینک نزدیک بری مطالعه و دیدن اشیاء نزدیک استفاده می شود.عینک پیر چشمی Presbyopia
عینک دو کانونی به این معنی است که فرد در دو نقطه می تواند تمرکز کند و شفاف ببیند: یکی دید دور و دیگر دید نزدیک. قسمت اصلی عینک برای دید دور طراحی شده است و قسمت پایین عدسی عینک که قدرت انکساری بیشتری دارد، برای دید نزدیک است.
عدسی عینک های تدریجی مثل عینک دوکانونی است اما به صورت تدریجی بینایی را از فاصله دور تا نزدیک اصلاح می کند؛ بدون اینکه خط قابل رویتی داشته باشد.
  انتخاب دیگر عینک های مطالعه است. بر خلاف عینک های دو کانونه و تدریجی که اکثر افراد در طول روز می زنند، عینک ها مطالعه فقط برای کار نزدیک استفاده می شوند. 

 

فیلم عینک مطالعه Reading glass video

فیلم عینک دو دید Bifocal Eyeglass video

فیلم عینک تدریجی Progressive Eyeglass video

 

عینک پیرچشمی چیست؟

عینک پیرچشمی به تصحیح مشکلات بینایی در فواصل نزدیک کمک می‌کند.عینک نزدیک را می توان با یا بدون نسخه خریداری کرد. معمولاً هنگامی که مشکل چشم دیگری مانند آستیگماتیسم یا دوربینی وجود ندارد، می توان عینک آماده از داروخانه تهیه کرد.

چه زمانی از عینک پیرچشمی استفاده می کنیم؟

بیشتر اوقات افرادی که متوجه علائم پیرچشمی می شوند یا به این دلیل که نمی خواهند مشکل خود را بپذیرند یا به این دلیل که فکر می کنند به سن کافی برای ابتلا به پیرچشمی نرسیده اند، از عینک زدن خودداری می کنند. با این حال، در صورت ظاهر شدن علائم زیر، خرید عینک پیرچشمی توصیه می‌شود:
اگر پس از استفاده  از عینک همچنان احساس ناراحتی داشتید، بهتر است به چشم پزشک مراجعه کنید.

چگونه می توانیم عینک پیرچشمی مناسب انتخاب کنم؟

اگر بخواهیم از داروخانه ها و بدون نسخه پزشک عینک پیرچشمی انتخاب کنیم، به منظور انتخاب صحیح عینک، توصیه می شود که عینک هایی با درجات مختلف پیرچشمی را امتحان کنید تا زمانی که بهترین بزرگنمایی را پیدا کنید که به شما کمک می کند راحت بخوانید. بهتر است با عینک هایی با کمترین درجه پیرچشمی شروع کنید و در صورت کافی نبودن به تدریج افزایش دهید. هر یک از عینک‌ها را روی متون خواندنی که در فاصله‌ای راحت نگه می‌دارید، امتحان کنید طوری که مجبور نباشید که آن‌ها را زیاد دور کنید تا قابل خواندن بانشد.

انواع عینک های مورد استفاده برای اصلاح پیرچشمی کدامند؟

بسته به مشکلی که دارید، انواع مختلفی از عینک پیرچشمی وجود دارد. گزینه های شما عبارتند از:

عینک مطالعه

اگر تنها مشکل چشم شما  پیرچشمی است، می توانید از عینک فقط در حین مطالعه استفاده کنید تا حروف نزدیک و کوچک را واضح تر ببینید.

      عینک دو کانونی

عینک با لنزهای دو کانونی محدوده دید محدودتری را برای بسیاری از افراد پیرچشمی فراهم می کند. با این عینک ها می توان فقط فاصله نزدیک و دور را دید.

       عینک سه کانونی

عینک ها سه کانونی دارای کانونهای  اصلاحی برای کار نزدیک، دید حد وسط و دید  مانند صفحه نمایش کامپیوترو دید از راه دور دارند.

عینک تدریجی

عینک تدریجی با عدسی پلی استر پیشرفته دارای لنزهای بدون خط بوده و دید نزدیک واضحی را ارائه می دهند و در حالیکه در سایر فواصل نیز  دید عالی ارائه می دهند.

عینک فوتوکرومیک

یا عینک با لنز فتوشیمیایی. برخی از افراد مبتلا به پیرچشمی به دلیل تغییرات چشم در اثر افزایش سن به نور و روشنایی حساس تر می شوند. این لنزها به دید بهتر نزدیک کمک می کنند و مهمتر از همه به طور خودکار در نور خورشید  تیره می شوند.

عینک پیرچشمی را از کجا تهیه کنم؟

در حایکه عینک پیرچشمی را می توان در داروخانه یا در فروشگاه های اپتیکی پیدا کرد، بهترین روش تهیه آن مراجعه به چشم پزشک و انتخاب عینک مناسب بر اساس نسخه تجویزی است. با این کار علاوه بر معاینه چشم پزشکی که اگر بیماری چشمی دیگری نیز داشته باشید، تشخیص داده و درمان می شود، سایر عیوب انکساری همراه پیرچشمی نیز درمان می شوند.
 
 

جراحیهای چشم