محدودیت سنی جراحی لیزیک یا لازک

محدودیت سنی عمل لیزیکآیا برای انجام عمل جراحی لیزیک یا و سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار محدودیت سنی وجود دارد؟

 تمام روشهای جراحی لیزر چشم ( لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی) برای بزرگسالان در تمام سنین یک عمل بی خطر در نظر گرفته می شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اعلام کرده است که برای واجد شرایط بودن برای لیزیک باید حداقل 18 سال سن داشته باشید. به طور کلی، میانگین سنی که در آن افراد تحت عمل لیزیک قرار می گیرند، بین 20 تا 40 سالگی است.
سن خاصی وجود ندارد که برای جراحی فرد خیلی مسن محسوب شود، اما ملاحظات و توصیه های خاصی باید در افراد مسن مد نظر باشد. مهم است که اطمینان حاصل شود که چشمان شما سالم و پایدار هستند و واجد سایر شرایط برای جراحی عیوب انکساری چشم باشید.

کمترین سن برای انجام لیزیک چند سالگی است؟

سن شما عامل مهمی در تصمیم گیری برای انجام یا عدم انجام لیزیک است. طبق مطالعات سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) عمل لیزیک برای افراد بالای 18 سال مورد تایید است؛ مگر در موارد بسیار نادری که ممکن است کودک تنها در یک چشم بسیار نزدیک بین باشد. بر طبق اسناد کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده امریکا  (NLM)  استفاده از برخی لیزرها فقط برای افراد 21 سال و بالاتر مجاز است.
عیوب انکساری، مانند نزدیک بینی (نزدیک بینی)، می تواند تا اواخر نوجوانی به تکامل خود ادامه دهد. با این حال، انجام عمل لیزیک مستلزم آن است که تغییر شماره چشم شما طی یک سال حداکثر نیم دیوپتر یا کمتر باشد، به این معنی که در اکثر بزرگسالان حداکثر تغییرات شماره عینک در همین محدوده است.
جراحی لیزیک با استفاده از لیزر اگزایمر برای تصحیح عیب انکساری، قرنیه را تغییر شکل میدهد تا تصاویر اشیاء بر روی شبکیه متمرکز و واضح تشکیل شوند. عیوب انکساری مختلف مانند دور بینی و نزدیک بینی و آستیگماتیسم را  می توان با عمل جراحی لیزیک اصلاح کرد.

آیا جراحی لیزر چشم محدودیت سنی دارد؟

پس از سن 18 سالگی، در صورتی که بیماران زیر 21 سال نسخه عینک ثابتی برای 2 سال یا بیشتر داشته باشند، می توان جراحی را انجام داد. اگر نگران هستید که ممکن است برای عمل حذف عینک با لیزر خیلی پیر شده باشید، خبر خوب این است که هیچ محدودیت سنی بالایی برای جراحی لیزر چشم وجود ندارد.

 پس از 21 سالگی، انجام این عمل در هر زمانی از زندگی امکان پذیر است. با این حال، سن شما ممکن است بر نحوه انجام جراحی لیزر چشم و تأثیر آن بر شما تأثیر داشته باشد. بنابراین مهم است که برای تصمیم گیری مناسب با توجه به شرایط فردی در همه سنین با یک متخصص مجرب مشورت کنید.

جوانان و لیزیک

نوجوانان بزرگتر و دانشجویان دانشگاه معمولاً سبک زندگی بسیار فعالی دارند. از فعالیت‌های ورزشی گرفته تا باشگاه، جوانان فعال در موقعیت‌های زیادی قرار می‌گیرند که استفاده از عینک یا لنزهای تماسی به سادگی ناخوشایند و غیرعملی است. جراحی لیزر چشم می تواند همه این شرایط را تغییر دهد. با بازیابی بینایی طبیعی، می توانید هر کاری را که دوست دارید بدون دردسر عینک یا تماس انجام دهید.
اگر در جوانی به جراحی لیزر چشم فکر می کنید، گزینه های احتمالی را با جراح خود در میان بگذارید. جراح لیزیک می توانند به شما بگوید که آیا محدودیت سنی  برای جراحی چشم دارید و آیا انجام درمان برای شما مفید است یا خیر.

لیزیک در دهه 20 و 30

در این سن، بسیاری از مردم در حال شروع مشاغل جدید یا مراقبت از کودکان خردسال هستند - این دوره یک زمان شلوغ است. ساعت‌ها مطالعه یا تماشای صفحه نمایش می‌تواند عوارض خود را داشته باشد و بیماران ممکن است به دنبال راه‌حل ساده‌تری برای اصلاح دید خود باشند. مراقبت از نوزادان و کودکان نوپا مستلزم بیدار بودن والدین در شب است، زمانی که گذاشتن لنزهای تماسی یا زدن عینک ممکن است عملی نباشد.

40 سالگی به بعد – آیا برای جراحی لیزر چشم خیلی پیر هستم؟

وقتی به 40 سالگی می رسیم، بیشتر افراد دچار پیرچشمی می شوند، که خواندن حروف کوچک را دشوار می کند. در این شرایط علاوه بر عینک برای اصلاح  دید دور، نیاز به عینک مطالعه  خواهید داشت. می توان به جای استفاده از عینک از روش های جراحی اصلاح پیر چشمی بهره جست. برای اصلاح جراحی پیرچشمی می توان از لیزیک پیرچشمی، لیزر اینتراکور، مونوویژن یا دید تک چشمی، کار گذاری کمرا و کارگذاری لنزهای داخل چشمی چند کانونی بهره جست. با استفاده از این روش ها می توان پیرچشمی را درمان کرده و نیاز به عینک خواندن را در برخی از بیماران مناسب برطرف کرد.
در پایان ذکر این نکته مهم است که هر چقدر هم که پیر باشید، برای جراحی لیزر چشم سن زیادی ندارید. نکته مهم این است که به دنبال درمانی باشید که متناسب با نیازهای بینایی فردی شما باشد.

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای انتخاب مناسب ترین روش رهایی از عینک دور و نزدیک می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر علیرضا نادری تماس بگیرید. 

جراحیهای چشم