دکتر علیرضا نادری
  سلام، به حساب کاربری خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید

قرمزی چشم ها

همه ما ممکن است دچار قرمزی چشم شده باشیم. علل قرمزی چشم متنوع است و بسته به علت زمینه ای، قرمزی چشم درمانهای متفاوتی دارد.

علل زمینه ای قرمزی چشم ها معمولا ناشی از آلرژی، خستگی چشم ها، استفاده طولانی مدت از لنز های تماسی و عفونت های شایع سطح چشم (کنژنکتیویت) است. بهر حال گاهی اوقات قرمزی چشم ممکن است علامت بیماری زمینه ای مهم چشمی مثل یووئیت و گلوکوم (آب سیاه) باشد. اگر قرمزی چشمتان ادامه دار بود یا بد تر شد، باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

قرمزی چشم ممکن است به علت گشادی عروق ملتحمه و صلبیه و یا ناشی از خروج خون از رگهای ظریف بافت های سطحی چشم و تجمع در نسوج سطحی چشم باشد.

شدت قرمزی چشم از موارد خفیف پرخونی رگهای ظریف سطح چشم تا خونریزی و قرمزی شدید بافت های سطحی متفاوت است.

قرمزی چشم ها ممکن است توام با درد، خارش، ترشح از چشم، تورم چشم ها و یا اختلالات بینایی مثل تاری دید باشد. در بعضی از موارد نیز ممکن ایت قرمزی چشم بدون هیچ نارحتی دیگری باشد.

نوع قرمزی، طول مدت آن و نیز علائم همراه با قرمزی در بیماری‌های مختلف متفاوت است و از روی الگوی قرمزی و دیگر ویژگی‌های آن می‌توان بیماری زمینه‌ای و نحوه درمان آن را مشخص کرد. اما مسلما این کار نیاز به تجربه یک چشم‌پزشک مجرب دارد و شما هیچ‌گاه نباید سرخود اقدام به درمان کنید. با این حال با داشتن آگاهی ازعلل ایجاد قرمزی چشم می‌توان برخی اقدامات اولیه را انجام داد.

جسم خارجی سطح چشم

یکی از دلایل قرمز‌شدن چشم و ورود اجسام ریز به داخل چشم‌هاست. اگر علت آن ورود اجسام ریز‌ی مثل گرد و خاک باشند با جریان اشک پاک می‌شوند و مشکل بیمار معمولا پس از گذشت مدت کوتاهی برطرف می‌شود. اما اگر بزر‌گ‌تر باشند، گاهی نیاز است که توسط چشم پزشک و با کمک وسایل مناسب خارج شوند. یکی از مکان های شایع فرو رفتن اجسام خارجی در چشم، فرو رفتن در پشت پلک فوقانی است. برای خارج کردن آن،  پزشک پلک را به سمت خارج برگردانده و سپس با وسیله‌ای شبیه گوش پاک‌کن استریل به آرامی و بدون آسیب زدن به بافت داخلی پلک یا کره چشم و ملتحمه جسم خارجی برداشته می شود. اگر جسم خارجی در سطح قرنیه فرو رفته باشد، لازم است چشم پزشک با اسفاده از دستگاه اسلیت لامپ آنرا خارج کند.
در ضمن توصیه می‌شود که در صورت ورود اجسام خارجی به چشم حتما معاینه توسط یک متخصص چشم‌پزشکی صورت گیرد چرا که گاهی این اجسام خارجی باعث خراشیدن سطح قرینه و متعاقب آن عقونت قرنیه می‌شوند. در این مواقع پزشک با تجویز قطره آنتی‌بیوتیکی چشمی از بروز عفونت پیشگیری می کند.
مساله مهم دیگری که باید در مورد ورود اجسام خارجی به چشم مورد توجه قرار گیرد علائمی است که ممکن است طی چند روز بعد از ورود جسم خارجی به چشم ایجاد شود. اگر طی روزهای آتی برای فرد تاری دید، کاهش حدت بینایی و یا درد و خروج چرک ایجاد گردد می‌تواند نشانه‌ سوارشدن عفونت بر روی آسیب‌های حاصل از ورود جسم خارجی به چشم باشد که نیازمند شروع سریع آنتی‌بیوتیک مناسب و مراقبت چشم‌پزشکی کافی و نظارت متخصص چشم‌پزشکی است.
این عفونت‌ها در آغاز سطحی هستند اما گر به درستی تحت درمان قرار نگیرند به‌سرعت می‌توانند به بافت‌های عمقی پیشرفت کرده و باعث تخریب وسیع آن گردند که بسیار خطرناک‌ است.

ورود اجسام خراجی به سطح چشم، در برخی از مشاغل بیشتر دیده می‌شود. به‌طور مثال افرادی که در مشاغلی همچون آهنگری یا تراشکاری دارند، در خطر پرتاب پلیسه‌های فلزی به داخل چشم هستند. به همین دلیل این افراد حتما باید از وسایل محافظ مناسب برحسب شغل خود استفاده کنند. در ضمن این افراد باید در مورد اقدامات اولیه‌ای که باید در چنین مواردی انجام شوند، آموزش ببینند.

به این افراد توصیه می شود در صورت وجود جسم خارجی خودشان اقدام به در آوردن آن نکنند. چون بارها مشاهده شده که با تلاشی که برای در آوردن اجسام خارجی می کنند باعث آسیب ماندگار و غیر قابل جبران به قرنیه می شوند. از طرفی برخی از این افراد برای تسکین درد از قطره های بی حس کننده استفاده می کنند. باید بدانیم که این کار به دو دلیل ممنوع است. یکی اینکه استفاده از این قطره ها باعث تاخیر ترمیم زخم قرنیه می شود و دوم اینکه با تسکین موقتی درد، فرد زمانیکه عفونت و زخم عفونی قرنیه پیشرفته تر شده، برای درمان مراجعه می کند که هم درمان مشکل تر می شود و هم تاثیر نامطلوب بیماری ممکن است باعث آسیب مانگار و دائمی بر بینایی شود.

کنژنکتیویت

یکی از شایعترین و البته مسری ترین عفونت های چشم بخصوص در اطفال است. کنژنکتیویت به معنای عفونت ملتحمه است.  ملتحمه لایه ای ظریف وشفاف است که سطح صلبیه و سطح داخلی پلکها را فرش می کند. زمانیکه ملتحمه عفونی میشود، عروق خونی آن ملتهب و متورم شده و ظاهری صورتی یا قرمز به چشم می دهند.

کنژنکتیویت انواع مختلفی داردو برای درمان آن باید به چشم پزشک مراجعه کنید.