دکتر علیرضا نادری
  سلام، به حساب کاربری خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید

شالازیون

شالازیون از ريشه يوناني و به معناي "توده کوچک "است و اندازه آن مي تواند از ته سنجاق تا يک نخود درشت متفاوت باشد. شالاريون بصورت توده اي کوچک در پلک بروز مي کند که علت آن انسداد غدد چربي پلک (غدد مايبومين) است. شالازيون مي تواند در پلک بالا يا پايين ايجاد شود. شالازيون در ابتدا ممکن است شبيه گل مژه ، قرمز، متورم و دردناک باشد ؛ اما به طور معمول پس از چند روز بصورت توده اي بدون درد و با رشد تدريجي در مي آيد که بر خلاف گل مژه عاري از باکتري است. در اغلب موارد شالاريون طي چند ماه خود به خود از بين ميرود؛ گرچه ممکن است پس از ناپديد شدن يکي، ديگري ظاهر شود.

علائم و نشانه ها

• توده اي برجسته و متورم در پلک بالا يا پايين
  • معمولا بدون درد است گرچه ممکن است حساس باشد
  • اگر درشت باشد و روي کره چشم فشار بياورد ، مي تواند باعث آستيگماتيسم و تاري ديد شود.
تشخيص
معمولا بيمار پس از شروع درد و ناراحتي به پزشک مراجعه مي کند. پزشک با معاينات ساده شالازيون را تشخيص مي دهد.

پيشگيري
اگر مستعد شالازيون هستيد، تميز نگهداشتن لبه پلکها ممکن است از عود آن جلوگيري کند. مي توانيد با آب گرم و شامپو بچه رقيق شده لبه پلکهايتان را شستشو دهيد. لبه بيروني پلکهايتان را حداقل روزي يک بار ماساژ داده و تميز کنيد. همچنين توصيه مي شود که دست هايتان را تميز نگهداريد و از آرايش لبه پلکها خود داري کنيد.

درمان
 اولين قدم درمان، کمپرس گرم است. حوله اي را در آب گرم مرطوب کرده و به مدت 10 تا 15 دقيقه روي پلکتان بگذاريد. سپس پلکتان را به آرامي ماساژ دهيد تا چربي سفت شده در داخل مجراي غده چربي بيرون آمده و مجرا باز شود و چرک و چربي تخليه شود. اين کار را روزي 4 بار تکرار کنيد. اين عمل باعث کاهش تورم و احساس راحتي خواهد شد. ممکن است پزشک پماد يا قطره آنتي بيوتيک تجويز کند.
بهر حال اگر پس از گذشت شش هفته، شالازيون از بين نرفت، با تخليه جراحي در مطب مي توان آنرا برداشت.

کلیپ های  "شالازیون و درمان آن" (برای دیدن فیلم در اندازه مناسب بر روی فیلم کلیک دوبله کنید یا در پایین و سمت راست فیلم کلیک کنید)

بلفاریت یا التهاب لبه پلک                                                          شالازیون                                                       بهداشت لبه پلک ها با کمپرس گرم

تمیز کردن لبه پلک ها با شامپوی مخصوص شستشوی پلک                       تمیز کردن شوره ای لبه پلک ها با شامپو بچه                              تمیز کردن لبه پلک ها با دستمال مخصوص