دکتر علیرضا نادری
  سلام، به حساب کاربری خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید

علل قوز قرنیه یا کراتوکونوس

با وجود تحقيقات زياد، علت دقیق قوز قرنيه هنوز شناخته نشده است. هر چند اين بيماري ارثي نيست اما ماليدن محكم چشم گر چه علت قوز قرنيه نمي باشد ولي در روند ايجاد آن بي تاثير نيست، به همين دليل به بيماران مبتلا به قوز قرنيه توصيه مي شود كه از ماليدن چشم هاي خود بپرهيزند.

سندرم داون نیز توام می تواند توأم با افزایش احتمال ابتلاء به قوز قرنیه باشد. گرچه شواهدی دال بر فاکتورهای ژنتیکی وجود دارد؛ اما این موضوع به این معنی نیست که اگر شما قوز قرنیه داشته باشید، فرزندتان الزاماً به قوز قرنیه مبتلا خواهد شد. فقط 15% بیماران قوز قرنیه، سابقه فامیلی ابتلاء به قوز قرنیه را دارند.

کراتوکونوس یا قوز قرنیه می تواند در یک یا هر دو چشم بروز کند و اغلب در نوجوانی یا  بیست و اندی سالگی ظهور می کند و تا سی و اندی سالگی پیشرفت می کند و در این سنین پیشرفت آن کند یا متوقف می شود. بین سنین 15 تا 35 سالگی در هر زمان ممکن است بیماری متوقف شده یا مجددا پیشرفت کند.

متاسفانه هیچ روشی برای تخمین اینکه آیا کراتوکونوس با چه سرعتی پیشرفت می کند و یا آیا اینکه اصلا پیشرفت می کند یا نه، وجود ندارد. معمولا قوز قرنیه در بیمارانی که در هنگام مراجعه در مراحل پیشرفته هستند، احتمال بیشتری دارد که به طرف مراحلی پیشرفت کند که نیاز به مداخله جراحی داشته باشد.