تزریق ژل و تزریق فیلر

در سالهای اخیر و با پیشرفت علم پزشکی، ترکیبات جدیدی برای پر کردن نواحی صورت و بدن که در طی زمان دچار از دست رفتگی حجم شده اند ، تولید شده است

ساختمان پوست

پوست از دو لایه تشکیل شده است. لایۀ خارجی آن اپیدرم نامیده می شود و بعنوان یک سد طبیعی مانع ورود عوامل مضر به بدن می شود. لایۀ داخلی که درم نامیده می شود حاوی بافت همبندی بود و عروق و اعصاب و بافت پشتیبان پوست را در خود جای می دهد. اغلب چین و چروک های پوستی در لایه داخلی پوست یعنی در درم ایجاد می شوند.

پوست جوان و سالم حاوی میزان زیادی از مادۀ مرطوب و طبیعی به نام هیالورونیک اسید است. با گذشت زمان نور خورشید و سایر عوامل می توانند میزان این ماده در پوست را کاهش دهند. فقدان هیالورونیک اسید در پوست منجر به از دست رفتن ساختار و حجم پوست شده و این امر منجر به پیدایش چین و چروک ها می شود.

هیالورونیک اسید

ساختار طبیعی مولکول هیالورونیک اسید بسیار شبیه اسفنج است. وظیفۀ اصلی آن جذب کردن آب است که باعث افزایش حجم پوست می شود. به این ترتیب می توان هیالورونیک اسید را به عنوان  مرطوب کنندۀ داخلی پوست در نظر گرفت. با افزایش سن از میزان هیالورونیک اسید پوست کاسته می شود و چین و چروک ها ظاهر می شوند.

هیالورونیک اسید filler injection

هیالورونیک اسید مهمترین گلیکوز آمینو گلیکان ( یک نوع قند طبیعی در پوسـت) است کـــه باعث انعطاف پذیری و قوام کافی پوست می شود. هیالورونیک اسید توانایی اتصـال به آب را دارد و وقتی زیر پوست تزریق می شود باعث حجیم، نرم و هیدراته(آبدار)  شدن پوست می شــو د.

علاوه بر این، هیالورونیک اسید در رشد سلولی، عملکرد گیرنده های غشایی و چسبندگی نیز نقش دارد. همچنین باعث پایداری ساختمانهای بین سلولی شده و یک شبکه برای اتصال فیبرهای کلاژن و الاستین به یکدیگر ایجاد می کند.  آنچه که در پیری ناشی از نــور آفتاب رخ می دهد، از بین رفتن این اتصالات است که منجر به ایجاد توده های نامنظم کــلاژن والاستین می شود. به زبان ساده تر با افزایش سن، پوست شما بیشتر هیالورونیک اسید خود و درنتیجه حجم و قوام طبیعی خود را از دست می دهد و در نتیجه پوســت شل شــده و بر اثر جاذبه به طرف پایین کشیده می شود و همچنین چیـــن و چــرو ک می خورد.

با استفاده از فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید می توان این ماده را مجدداً به پوست برگرداند و خطوط قسمت های مختلف صورت را بهبود بخشید. خطوط خنده و خطوط عمودی دور لب ها از این جمله هستند.

لازم به توضیح است که ژل یا فیلرهایی که امروزه استفاده میشوند همگی از جنس هیالورونیک اسید بوده و با گذشت زمان جذب میشوند  و عوارض ژل های قدیمی که دائمی بوده و از مواد مصنوعی تهیه شده و بعد از  مدتی از جای خود حرکت کرده و یا گوله گوله میشدند را ندارند. 

محل های معمول تزریق ژل

خط خنده خطی است که از کنار پرۀ بینی به گوشۀ دهان می رسد. بیشتر افرادی که برای تزریق ژل مراجعه می کنند مایلند خط خندۀ آنها کم عمق تر شود. هر چند نتایج در هر فرد متفاوت است امّــا اغلب کسانیکه تحت تزریق ژل در این قسمت قرار گرفته اند تفاوت قابل توجهی را تجربه کرده اند.

تزریق فیلر filler injection

چین دیگری که برای اصلاح آن می توان از ژل کمک گرفت خطی است که از گوشه دهان به سمت پایین کشیده می شود. این خطوط گاهی باعث می شوند پوست افتاده و شل به نظر برسد.

با گذشت زمان و بدلیل انقباضات مکرر عضلۀ لب، در اطراف لبها خطوطی عمودی ظاهرمی شوند. با این وجود عوامل محیطی مثل قرار گرفتن در معرض نور خوشید ، سیگار کشیدن و استرس نیز در پیدایش این خطوط موثرند. برای بهبود این خطوط نیز می توان از ژل کمک گرفت.

یکی دیگر از موارد کاربردی فیلرها و تزریق ژل، گونه گذاری و برجسته کردن لب هاست.  لب و گونه ها نقش بسیار زیادی در زیبایی چهره دارند و امروزه افراد میتوانند با آسودگی خاطر از فیلرها جهت برجسته کردن گونه یا به اصطلاح کاشت گونه و زیبایی لب ها استفاده کنند.

زیبائی بینی بدون عمل جراحی نیز از موارد کاربردی دیگر تزریق ژل است در روش فوق مقدار بسیار اندکی از ژل در برجستگی روی تیغه بینی تزریق شده و خط تیغه بینی صاف میگردد و موارد استفاده آن در افرادی است که مایل به عمل جراحی بینی نیستند. 

ترکیبات ژل یا فیلرها

ژلی که در طب استفاده میشود قوامی شبیه ژله خوراکی دارد . این ژل از موادی درست شده است که برای بدن بی ضرربوده و دارای ماندگاری طولانی باشد . ژلهای مختلفی توسط کارخانه های متفاوتی برای مصارف پزشکی تهیه و توزیع شده اند لذا فرمولهایی با کیفیتها وقیمتهای متفاوتی وجود دارد.

استفاده از فیلرها روشی ساده و غیر جراحی است که توسط پزشک برای اصلاح چین و چروکهای صورت بکار می رود. بدین منظور ژل یا فیلر با سر سوزنی بسیار نازک (سر سوزن انسولین) به زیر پوست تزریق می شود تا بافت نرم درم را پر نماید. این کار باعث افزایش حجم درم و در نتیجه کاهش چین و چروک های صورت می شود. بدین منظور فیلرهای مختلفی وجود دارد که می توان از ژویدرم، آکوامید و ... نام برد.

ژویدرم که تولید کشور فرانسه است از اداره نظارت بر توزیع غذا و داروی امریکا  مجوزهای لازم را دریافت نموده است لذا مادۀ ایمن و بی ضرری است. ماندگاری این ژل  یکسال است.

این ژل به نحوی تهیه می شود تا ژلی با قوامِ صاف و یکنواخت بدست آید و برای اینکه به هنگام تزریق بیمار راحت تر باشد کارخانۀ تولید کننده مقداری لیدوکائین که یک مادۀ بی حسی است به این ژل اضافه کرده است لذا انتظار می رود که تزریق آن راحت و نتیجۀ آن صاف و یکدست باشد به گونه ای که بعد از تزریق هر کسی متوجه تغییر شود بدون آنکه بداند چه اتفاقی افتاده است.

چروک های پوستی، سطحی تر از چین ها هستند لذا غلظت ژلی که برای اصلاح آنها به کار می رود مختصری متفاوت است به همین منظور ژویدرم دو نوع دارد. غلظت نوعی که برای اصلاح چروک ها بکار می رود کمتر از نوعی است که برای اصلاح چین های به کار می رود.

نحوه تزریق ژل یا فیلر

تزریق فیلر filler injection

تزریق ژل اقدامی سرپایی است که با بی حسی موضعی در مطب و در طی حدود10 دقیقه قابل انجام است . تا 24 ساعت بعد از تزریق لازم است بیمار از فعالیت های فیزیکی شدید اجتناب نموده و در معرض حرارت یا نور شدید خورشید قرار نگیرد.بعد از تزریق در مواردی ممکن است مختصری درد، قرمزی و تورم ظاهر شود که جای نگرانی ندارد و برطرف خواهد شد. کمپرس سرد به کاهش تورم ناحیه تزریق شده کمک خواهد کرد.

  پرکردن چین وچروکهای عمیق صورت یا جای جوش ها یا پرکردن فرو رفتگی اسکار ناشی از زخمهای قدیمی از موارد کاربردی دیگر تزریق ژل میباشد .  

عوارض

با توجه به اینکه ژلهای جدید از کیفیت بالایی برخوردارند و توانسته اند از مراکز نظارتی مربوطه مثل  اداره نظارت بر توزیع غذا و داروی امریکا مجوز مصرف دریافت کنند معمولاً تزریق این ژلها با عارضۀ مهمی همراه نیست و اگر هم عارضه ای داشته باشد خفیف و کوتاه مدت است . از این جمله می توان از قرمزی، تورم و درد مختصر ناحیه تزریق نام برد.

فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید با بدن سازگار هستند یعنی اینکه باعث حساسیت نمی شوند با این وجود بهتر است کسانیکه سابقه آلرژی های شدید به هر گونه داروی تزریقی دارند از تزریق ژل خودداری نمایند.

کسانیکه داروهای تضعیف کنندۀ سیستم انعقاد خون مثل آسپرین یا بروفن یا ادویل استفاده می کنند ممکن است بدنبال تزریق ژل دچار کبودی ناحیه تزریق شوند.

 اگر بعد از تزریق ژل اقدام به لیزر صورت، پیلینگ یا هر اقدام دیگری که منوط به پاسخ درم است نمائید احتمال واکنش التهابی وجود دارد.

در بیمارانیکه دچار ضعف سیستم ایمنی هستند و یا به هر دلیل از داروهای تضعیف کنندۀ سیستم ایمنی استفاده می کنند تزریق ژل باید با احتیاط انجام شود زیرا در این افراد احتمال عفونت بیشتر از افراد معمول است.

بی ضرر بودن تزریق ژل در حاملگی، خانم های شیرده و افراد زیر 18 سال به اثبات نرسیده است.

بی ضرر بودن تزریق ژل در بیمارانیکه سابقۀ اسکار برجسته (گوشت اضافه آوردن) دارند مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است.

علاوه بر ژل روشهای دیگری نیز برای برطرف کردن چین و چروک های صورت وجود دارد. در این مورد می توان از کرم های صورت، پلینگ شیمیایی و لیزر صورت نام برد.

فیلم تزریق ژل و فیلر  filler injection Video

 

 

جراحیهای چشم