عمل جراحی لازک چشم (LASEK (laser epithelial keratomileusis

لازک یک عمل جراحی چشم است که بسیاری از مزایای سایر جراحی های لیزری اصلاح بینایی را با هم ترکیب می کند. لازک مزایای دو روش لیزیک و پی آر کی را با هم ترکیب می کند.

جراحی چشم لازک برای درمان میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی ) و آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) استفاده می شود. عمل جراحی لازک تکنيک نسبتا جديدي است که در واقع شکلي از پی آر کی PRK است. اين تکنيک بيشتر براي افرادي که ضخامت قرنيه پايين دارند و يا شيب انحناي قرنيه کم است، پيشنهاد مي شود.لازک با هدف کاهش شانس بروز عوارض ناشي از فلپ (لايه برداري) ليزيک ابداع شد.

جراحی لازک چشم چیست؟

اگر در حال تحقیق برای حذف و برداشتن عینکتان هستید، احتمالاً با نام اختصاری عمل جراحی لازک  Laser Assisted Subepithelial Keratectomy (LASEK) برخورد کرده اید. اما به راستی جراحی لازک چشم چیست؟ چگونه کار می کند؟ و چه چیزی را شامل می شود؟

کراتکتومی زیر اپیتلیال با کمک لیزر یا لازک (LASEK) یک روش جراحی لیزری برای اصلاح عیب انکساری است. لازک به طور خاص برای اصلاح نزدیک بینی (میوپی)، دوربینی (هایپروپی) و آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) استفاده می شود. این یک تکنیک "ترکیبی" بین لیزیک (LASIK) و کراتکتومی فوتورفراکتیو یا پی آر کی (PRK) است. روش لازک تلاش می کند تا بروز عوارض مربوط به فلپ مرتبط با لیزیک را کاهش دهد و مانند PRK، به طور خاص در بیماران مبتلا به قرنیه هایی که برای لیزیک بیش از حد نازک هستند، مفید است. با حفظ فلپ اپیتلیوم قرنیه، لازک ممکن است خطر عفونت و بروز کدورت قرنیه را کاهش دهد، در حالی که زمان بهبودی و ناراحتی بعد از عمل را در مقایسه با PRK کاهش می‌دهد.

عمل جراحی لازک شامل لیزر سطح قرنیه در زیر اپیتلیوم  است. اپیتلیوم با یک محلول رقیق الکل نرم شده و سپس به آرامی به کناری منتقل می شود. بنابراین بستر قرنیه درآماده شده و می تواند لیزر شود. این فناوری بدون نیاز به تیغ جراحی بوده و روند بهبودی آن سریع است و  از ناراحتی بیمار می کاهد.

معاینات و بررسی های قبل از عمل جراحی لازک چشم

قبل از اینکه بتوانید برای جراحی لازک چشم انتخاب شوید، توسط دکتر نادری، تحت معاینه کامل چشم قرار گرفته و به شما در باره محاسن، معایب و شرایط حول و حوش عمل اطلاعات کامل و علمی و مشاوره آگاهانه داده می شود. در این مرکز در مورد سابقه پزشکی از شما پرسیده می شود و یک معاینه کامل چشم انجام می دهند. این بررسی ها ممکن است شامل آزمایش هایی برای اندازه گیری ضخامت قرنیه، عیوب انکساری و فشار چشم شما باشد. برای بررسی سلامت قرنیه و مناسب بودن شرایط قرنیه برای عمل، عکس های رنگی توپوگرافی از قرنیه  گرفته می شود. با چکاندن قطره های باز کننده مردمک، مردمک های شما گشاد می شود تا بتوان به طور دقیق عصب بینایی و شبکیه معاینه شود. سپس فیلم آموزشی مناسب برای شما گذاشته می شود. دکتر نادری و پرسنل مرکز به هر سوالی که ممکن است داشته باشید پاسخ خواهند داد.
این ارزیابی به پزشک کمک می کند تا تصمیم بگیرد که آیا شما برای جراحی لازک مناسب هستید یا خیر. اگر مناسب تشخیص داده شوید، می توانید زمان مناسب برای جراحی را هماهنگی کنید.
حدود یک هفته قبل از جراحی لازک چشم، باید از لنزهای تماسی استفده نکنید زیرا لنزها می توانند به طور موقت شکل قرنیه شما را تغییر دهند. همچنین باید از آرایش چشم در روز عمل خودداری کنید.

فیلم "معاینات و بررسی های قبل از عمل جراحی  لازک"

 

نحوه انجام عمل جراحی لازک چشم

آماده سازی قبل از عمل لازک 

جراحی لازک چشم با بی حسی موضعی انجام می شود. قبل از شروع جراحی، پزشک قطره های چشمی بی حس کننده را در چشم شما می ریزد. همچنین ممکن است به شما داروهایی بدهند تا به آرامش برسید.
هنگامی که چشم های شما بی حس شد، اطراف لک ها با محلول بتادین شستشو و استریل و خشک می شود. 

سپس به آرامی بر روی تخت اتاق عمل لیزر دراز می کشید و وقتی که احساس راحتی کردید، جراح با استفاده از ابزاری پلک های شما را به آرامی باز نگه می دارد. این وسیله (اسپکولوم) تضمین می کند که در حین انجام عمل پلک نزنید. ميکروسکوپ اتاق عمل روبروي صورت شما قرار مي گيرد. در داخل ميکروسکوپ نور قرمز رنگ یا سبز رنگ کوچکي وجود دارد که ابتدا ثابت است و در حين انجام ليزر چشمک زن مي شود. براي افزايش دقت اصلاح بايد مرتبا (بخصوص زماني که صداي جرجر ناشي از ليزر را مي شنويد) به اين نور خيره شويد.

فیلم اماده سازی برای انجام عمل جراحی لازک Refractive Surgery Video

 

انجام عمل جراحی لازک

LASEK eye surgeryجراحی لازک چشم

در لازک، اپيتليوم يعني سطحي ترين لايه قرنيه (بجاي اينکه در ليزيک فلپ با ميکروکراتوم برش داده ميشود) با وسيله اي بنام ترفاين برش داده مي شود. سپس الکل را پنج برابر رقيق کرده و به مدت حدود 20 ثانيه روي سطح قرنيه مي گذاريم. الکل رقيق شده لايه اپيتليوم قرنيه را شل مي کند.

سپس الکل را برداشته و با وسيله مخصوصي لبه هاي فلپ اپيتليوم ( لايه) را بلند کرده و به آرامي آنرا بر روي خودش شبيه فرش لوله مي کنيم. در مرحله بعد با استفاده از ليزر اگسايمر شبيه ليزيک يا PRK بستر قرنيه را تراش داده و اصلاح مي کنيم. سپس فلپ اپيتليوم به جاي اول برگردانده مي شود و براي پيشگيري از لغزيدن و جابجا شدن آن، بر روي چشم لنز تماسي گذاشته مي شود. 

 

فیلم عمل جراحی لازک  LASEK Surgery Video

 

مراقبت های پس از عمل لازک چشم

پس از اتمام عمل جراحی لنز پانسمانی خاصی بر روی چشم شما گذاشته می شود و شما با چشم باز از تخت عمل پایین می آئید. بیماران جراحی لازک چشم باید حدود سه یا چهار روز پس از عمل از لنز تماسی مخصوص استفاده کنند. این لنز در طی بهبودی سطح چشم، با ایجاد یک لایه محافظ بین پلک ها و سطح چشم شما به عنوان پانسمان عمل می کند. پس از ترميم لبه هاي فلپ اپيتليال، لنز تماسي برداشتن مي شود. معمولا 4 تا 7 روز پس از عمل بينايي در حد مطلوبي بهبود مي يابد.

چند عدد قطره چشمی و یک عدد عینک آفتابی به شما داده می شود. شما نمی توانید بعد از عمل جراحی به تنهایی به خانه برگردید، بنابراین باید یک نفر همراه شما باشد. پس از برگشت به خانه چند ساعت استراحت کنید تا احساس ناراحتی کمتری بکنید. همچنین باید حدود یک هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید زیرا چشم ها و بینایی شما در طی این مدت نیاز به بهبودی دارد.
چشم پزشکتان تعدادی قطره چشمی به شما می دهد که باید برای هفته های آتی مصرف کنید. قطره های چشمی به جلوگیری از التهاب و عفونت در طول فرآیند بهبود کمک می کند.
شما می توانید بلافاصله پس از جراحی خود ببینید و بینایی شما به مرور زمان بهبود می یابد. بین 4 تا 12 هفته طول می کشد تا بینایی شما به طور کامل تثبیت شود. روز بعد از عمل باید برای کنترل وضیت چشم ها به پزشک مراجعه کنید و چند روز بعد برای برداشتن لنز پانسمانی مجددا مراجعه کنید.

محاسن عمل لازک چشم

گفته می شود که جراحی لازک مزایای مختلفی دارد از جمله:

  1. - عملی سریع و بدون درد است که برای هر چشم کمتر از 5 دقیقه طول می کشد.
  2. - نتایج عالی دارد؛ طوریکه بینایی بیمارن پس از چند روز خوب است.
  3. - بینایی در 97% بیماران کامل می شود و بیماران رضایت کامل دارند.
  4. - در طی عمل فلپ قرنیه (لایه) ایجاد نمی شود، لذا این عمل در کسانیکه خشکی چشم یا قرنیه نازک دارند و همچنین در ورزشکاران رزمی مناسب است.
  5. - عمل بسیار راحت است و چشم دستکاری زیادی نمی شود.
  6. - نیازی به بخیه ندارد
  7. - اگر نیاز به عمل اصلاحی در آینده باشد، به راحتی قابل انجام است.
  8. جراحی لازک چشم  کمتر از جراحی لیزیک چشم باعث خشکی چشم می شود.

معایب عمل لازک چشم

از معایب جراحی چشم لازک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.     زمان بهبود بینایی در مقایسه با عمل جراحی لیزیکطولانی تر است.  در بسیاری از بیمارانی که تحت عمل جراحی لازک قرار گرفته اند، حداقل  یک یا دو هفته زمان می برد تا عملکرد بینایی خود را بدست آورند که این مدت معادل همان زمان بهبودی در جراحی  پی آر کی چشم  است.  بیماران لیزیک اغلب یک روز پس از جراحی دید خوبی دارند.
  2.      جراحی لازک چشم  معمولاً نسبت به عمل لیزیک درد و ناراحتی بیشتری ایجاد می کند اما درد کمتری نسبت به جراحی  پی آر کی دارد.
  3.      بیماران باید حدود سه یا چهار روز پس از جراحی چشم لازک از "لنز تماسی پانسمانی" استفاده کنند تا به عنوان یک لایه محافظ روی قرنیه قرار گیرد تا سطح چشم ترمیم شود. استفاده از این لنز ها  پس از لیزیک دیگر لازم نیست.
  4.      بیماران باید قطره های استروئیدی موضعی را برای چند هفته بیشتر از عمل جراحی لیزیک چشم استفاده کنند.

عوارض احتمالی عمل لازک چشم

عمل لازک نیز مثل سایر عمل ها می تواند عوارض بالقوه ای داشته باشد:

  1. - احساس وجود جسم خارجی در چشم که یک الی چهار روز طول می کشد.
  2. - کاهش مختصر بینایی  در نور کم به صورت گذرا که ممکن است تا 12 ماه طول بکشد.
  3. خشکی چشم که تا 6 ماه نیاز به استفاده از قطره های مرطوب کننده است.
  4. - تاری دید که ممکن است تا 6 تا 9 ماه بعد از بین می رود.

 

جراحیهای چشم