اهمیت معاینات چشم پزشکی

صرف نظر از سن و سال  و وضعیت سلامت عمومی معاینات ادواری چشم اهمیت خاصی دارند.  طی معاینه کامل چشم پزشکی، پزشک چیزی بیشتر از  تجویز ساده عینک و یا لنز تماسی انجام میدهد . در جریان این معاینات چشمتان از نظر ابتلا به بیماریهای شایع چشم و اینکه آیا دو چشم بصورت هماهنگ با یک دیگر عمل میکنند، بررسی می شود و بر اساس معاینه چشم شما ممکن است به وجود بیماریهایی نظیر دیابت ، فشار خون، تومر ها، بیماریهای مغزی و سایر بیماریها در دیگر جاهای بدن شما پی ببریم.

 معاینات چشم پزشکی در چه کسانی ضروری است ؟ 

معاینات چشم پزشکی در هر فردی از نظر احتمال نیاز به عینک و یا از نظر وجود بیماریهای چشمی ضرورت دارد . معاینات چشم پزشکی در کودکان نقش مهمی در اطمینان از سلامت بینایی آنها و حصول موفقیت تحصیلی آنها دارد .

بینایی تا حد زیادی بر موفقیت های یاد گیری کودکان موثر است. کودکانی که اختلالات چشمی مسبب کاهش دید در آنها شناسایی نشده است، اغلب دچار مشکلات تحصیلی میشوند. باید توجه داشت که کودک اغلب به علت آنکه درک درستی از بینایی طبیعی ندارد ممکن است شکایتی از بینایی خود نداشته باشد.

اگر فرزندتان در فعالیتهای تحصیلی ضعیف است، توصیه می شود مورد معاینه چشم پزشکی قرار گیرد.  

در معاینات چشم پزشکی چه اختلالاتی بررسی می شود ؟

علاوه بر معاینه از نظر نیاز به عینک یا لنز تماسی، چشم ها از نظر ابتلا به بیماریها و همه مواردی که ممکن است به اختلال دید منجر شود، بررسی می شوند. این اختلالات می توانند شامل موارد زیر باشد:

  • - عیوب انکساری 
  • عیوب انکساری شامل نزدیک بینی ، دوربینی ، و آستیگماتیسم است . در اغلب مواقع با تجویز عینک و یا لنز تماسی، عیوب انکساری درمان میشوند .
  •  
  • - تنبلی چشم   
  • تنبلی چشم زمانی رخ میدهد که یا چشم ها انحراف دارند و یا شماره یکی از چشمها بطور قابل ملاحظه ای چشم دیگر تفاوت دارد . مغز تصویر مخدوش از چشم منحرف و یا معیوب را حذف مینماید . چشمی که از نظر تنبلی چشم درمان نشده میتواند روند تکاملی بینایی را مختل نموده و سبب اختلال دایمی بینایی در همان چشم شود . معمولترین درمان تنبلی چشم بستن چشم سالم برای یک دوره زمانی خاص است .
  •  
  • - انحراف چشم ( strabismus ) 

استرابیسموس در واقع همان انحراف چشم  و یا لوچی است .  معاینه کننده نحوه حرکات چشم های شما را ارزیابی میکند تا اینکه ببیند آیا دو چشم باهم هماهنگ حرکت میکنند . انحراف چشم سبب مشکلاتی در درک عمق  شده و زمینه ای برای تنبلی چشم محسوب میشود .

  • - اختلال در هماهنگی حرکات دو چشم 

اگر چشم های فرد بنظر هماهنک بیایند ممکن است هنگام حرکت هماهنگ نباشد. عدم تعادل دید دوچشمی ممکن است سبب مشکلاتی از قبیل سردرد ، خستگی چشم وسایر مشکلاتی شود که مطالعه و دید نزدیکتان را دچار اختلال کند .

  • - اختلالات تطابق

این مشکلات میتواند از عدم تمرکز کامل بینایی در بچه ها تا کاهش در توانایی های در تطابق ( پیر چشمی )   در سنین بالاتر متفاوت باشد

  • - بیماریهای چشمی

 بسیاری از بیماریهای چشمی مانند گلوکوم و یا رتینو پاتی دیابتی ممکن است در مراحل اولیه علایمی نداشته باشند . چشم پزشک  چشم را از نظر وجود این بیماریها کنترل میکند . در اغلب مواقع تشخیص بموقع این بیماریها میتواند مانع بروز خطرات کاهش قابل ملاحظه بینایی فرد شود

  • - سایر بیماری ها

 چشم پزشک میتواند با توجه به تغییرات عروق چشم، علایم اولیه بعضی بیماریهای غیر چشمی را تشخیص دهد . چشم پزشک میتواند پیش از هر پزشک دیگر اولین علایم فشار خون بالا و یا بالا بودن کلسترول را به شما اطلاع دهد . بعنوان مثال ، دیابت میتواند سبب نشت از عروق خونی شبکیه و یا خونریزی انها و همچنین ورم لکه زرد شبکیه و در نهایت کاهش دید شما شود . چشم پزشک با معاینه کامل بسیاری از بیماریها را تشخیص خواهد داد .

چرا معاینات غربالگری که در مهد کودکها،مدارس و یا مراکز بهزیستی انجام می شود نمی تواند جایگزین معاینه کامل چشم پزشکی شوند ؟ 

معاینات غربالگری چشم پزشکی معاینات محدود چشمی هستند که میتوانند افرادی را که در خطر مشکلات چشم پزشکی هستند تشخیص دهند . اینها ازمون های ساده ای هستند که ممکن است توسط یک بهورز مدرسه ، متخصص اطفال و یا دیگر مراقبین پزشکی و یا افراد داوطلب انجام شود .

نمونه دیگری از این معاینات همان معایناتی است که در هنکام اقدام به اخذ گواهینامه رانندگی برای ارزیابی دید شما و مناسب بودن چشم شما برای رانندگی انجام می شود.

بسته به فردی که تست را انجام میدهد و جایی که تست انجام میشود ، غربالگری بینایی ممکن است مواردی مثل تاری دید و هماهـنگی کارکرد عضلانی چشم و بیماریهای شایع چشمی را بررسی کند .

توجه داشته باشید که معاینه غربالگری ممکن است ضرورت معاینه بیشتر چشم پزشکی را روشن کند ولی هـیچگاه جایگزین یک معاینه کامل چشم پزشکی نخواهد شد .

معاینه چشم پزشکی کامل توسط چشم پزشک انجام شده و شامل تست هایی است که تمامی جنبه های بینایی را در بر خواهد گرفت . بر اساس نتایج معاینه شما ، ممکن است چشم پزشک درمان مناسب بیماری چشمتان را پیشنهاد کند .

به خاطر داشته باشید که یک چشم پزشک میتوانند این معاینات را انجام دهند و پزشک خانواده و یا متخصصین اطفال برای چنین معاینه ای اموزشهای لازم را ندیده اند، مطالعات نشان داده اند که ممکن است نکات مهمی را در مشکلات بینایی شما نادیده بگیرند .

برنامه های درمانی آتی بعد از معاینات  چشم پزشکی 

برنامه های درمان بعد از معاینه چشم پزشکی شامل تجویز عینک و یا لنز تماسی، بینایی درمانی (vision therapy ) ، جراحی انحراف چشم برای مشکلات دید دو چشمی ، درمان طبی برای بیماریهای چشمی و یا بطور کلی توصیه به معاینه مجدد دوره ای چشم پزشکی باشد .

پزشک ممکن است  برای تامین سلامت چشم شما و یا کمک به درمان مواردی مانند خشکی چشم مصرف بعضی ویتامین های خاص و مکمل های غذایی را توصیه کند.

فیلم اهمیت معاینات چشم پزشکی

 

جراحیهای چشم