ورزش و چشم Exercise and Eye Health

  ورزش باعت تمرکز، کاهش وزن و افزایش قوای عضلانی می شود؛ اما فایده دیگری نیز دارد. فعالیت های منظم ورزشی همچنین به حفظ بینایی کمک می کند. 

تاثیر ورزش بر بیماریهای چشم

ورزش و چشمدر طی دهه گذشته، مطالعات متعددی، ارتباط بین ورزش منظم و کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مثل آب مروارید (کاتاراکت)، آب سیاه (گلوکوم) و تخریب سنی لکه زرد شبکیه را ثابت کرده اند. اگرچه ورزش مستقیما بر بینایی تاثیر ندارد؛ می تواند بر سایر شرایط سلامتی نظیر دیابت که می تواند به عروق خونی شبکیه آسیب برساند، تاثیر گذار باشد. فشار خون بالا نیز می توان منجر به بیماری های چشمی شود و ورزش منظم  در کنترل فشار خون موثر است.

بر اساس مطالعاتی که در جوامعی مثل آمریکا انجام شده، افراد با کاهش بینایی یا کوری تا سال 2050 میلادی دو برابر خواهد شد. گرچه با معاینات جامع چشم پزشکی می توان از ابتلاء به بیماری چشمی پیشگیری کرد؛  کاهش بینایی در جهان در حال افزایش است. ملاحظه بفرمایید که چگونه ورزش می تواند به بیماری های شایع چشم کمک می کند:

  1. پیاده روی و دویدن می تواند در کاهش خطر ابتلاء به آب مروارید سنی کمک کننده باشد.
  2. ورزش سه تا چهار بار در هفته احتمال ابتلاء به نوع مرطوب تخریب سنی لکه زرد شبکه راکم می کند.
  3. ورزش متوسط می تواند در پایین آوردن فشار چشم در افرد جوان مبتلا به گلوکوم کمک کننده باشد.

می توانید دو انتخاب مهم کمک کننده به حفظ بینایی داشته باشید

  1. برای ورزش منظم وقت بگذارید. بسیاری از مردم ادعا می کنند که برای ورزش وقت کافی ندارند؛ در حالیکه ورزش بخش مهم زندگی روزانه است. وقت مناسبی را در نظر بگیرید و هفته ای سه تا پنج بار ورزش کنید.
  2. برای معاینه دوره ای و منظم چشم پزشکی برنامه ریزی کنید. چشم پزشکتان برنامه معاینات دوره ای چشم پزشکی را به شما توصیه خواهد کرد. برای اغلب افراد معاینه هر یک تا دو سال یک بار کافی است. گرچه در افرادیکه بیماری چشمی دارند و یا سابقه خانوادگی بیماری های چشم را دارند، نیاز به معاینات با دوره های کوتاهتر است.

جراحیهای چشم