اکتروپیون Ectropion

اکتروپیون
 عبارت است از برگشتن لبه پلک (معمولاً پلک پایین) و مژه ها به سمت بیرون چشم، كه باعث می شود چشم و مخاط آن درمعرض هوا قرار گرفته و نتیجه دچار خشکی شوند. در این حالت فرد دچاراشکریزش، سوزش و احساس جسم خارجی می شود. اگر این بیماری درمان نشود، باعث ضخیم شدن مخاط داخلی پلك ها شده و ایجاد التهاب و در نهایت صدمه به چشم می شود

علایم اکتروپیون

به خارج چرخیدن پلک (معمولاً پلک پایین) که ظاهری نامناسب دارد، التهاب پلک (درد، قرمزی و تورم)، خشکی وسوزش چشم.

علل اکتروپیون

شایعترین علت اکتروپیون، شل شدن بافت پلک و ضعیف شدن عضلات پلک (عضله حلقوی دور چشم) در اثر افزایش سن است ولی علل دیگری مانند موارد مادرزادی، فلج عصب هفتم صورت (فاسیال)، تومورهای پلکی، بیماریهای پوستی (مثل درماتیت)، سوختگی، اسکار (جمع شدن بافت جوشگاهی) توام با درگیری پلک نیز ممکن است منجر به اکتروپیون شوند.

عوارض احتمالی

آسیب به قرنیه در اثر خشکی چشم

درمان اكتروپیون

انتخاب بهترین درمان برای اكتروپیون بستگی به علت آن دارد. درمان موقت این حالت استفاده از قطره های اشك مصنوعی یا پمادهای نرم كننده است.

برای تخفیف التهاب و ناراحتی، روزانه چندین بار کمپرس گرم روی پلک‌ها بگذارید. (قرار دادن پارچه گرم و مرطوب را به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه روی چشم بسته). اگر در معرض باد یا آلاینده‌ها قرار می‌گیرید، از عینک برای محافظت از چشم استفاده کنید. در صورتیکه مجاری اشکی صدمه دیده باشند احتمال ادامه اشک ریزی وجود خواهدداشت لذا گاهی انجام عمل جراحی دومی جهت اصلاح مجاری اشکی الزامی است.

با این وجود درمان قطعی به خصوص در نوعی از آن كه با افزایش سن ایجاد می شود، جراحی پلك و كوتاه كردن افقی  و سفت كردن شلی آن است. این عمل معمولا با برشی در قسمت خارجی چشم انجام می شود. برای انجام این عمل جراحی بخیه های ظریفی در قسمت خارجی چشم زده می شود و معمولا  بعد از 7 تا 14 روز، این بخیه ها برداشته می شوند.

برای درمان نوعی از اكتروپیون كه به دلیل اسکار یا جوشگاه محل زخم  به جا مانده از سوختگی یا سایر اعمال جراحی ایجاد شده، معمولا از پیوند پوستی استفاده می شود. بافت پیوندی پوست را میتوان از پلك بالا یا از پشت گوش  یا فضای فوق ترقوه خود بیمار تهیه می کنیم. معمولا محل برداشتن پیوند و محل جراحی بعد از 2 هفته به خوبی ترمیم می شوند.

فیلم اکتروپیون ( برگشتن لبه پلک به سمت بیرون)  Ectropion  Video