روش های تحقیقاتی اصلاح پیرچشمی

بهبود پيرچشمي با جراحي (Surgical Reversal of Presbyopia (SRP

روش های تحقیقاتی درمان پیرچشمیرايج ترين روشي که هم اکنون بکار مي رود، "بهبود پيرچشمي با جراحي"؛(Surgical Reversal of Presbyopia (SRPناميده مي شود. طبق اين تکنيک، فرض بر اين است که پيرچشمي ناشي از شل شدن رشته هاي متصل به لنز است. با استفاذه از چهار "باند متسع کننده اسکلرا(صلبيه)"، فرض بر اين است که اين رشته ها مجددا سفت شده و قدرت تمرکز را به عدسي باز مي گردانند. تا کنون با اين تکنيک بيش از 500عمل جراحي در جاهاي مختلف دنيا و با نتايج متفاوت انجام شده است. کارآزمايي باليني در 6 مرکز در آمريکا شروع شده است. اين کارهاي تحقيقاتي بي خطر بودن و موثر بودن اين روش را ارزيابي مي کند.ابهامات خاصي در ارتباط با بي خطري اين تکنيک مثلا خطر پارگي کره چشم، فرسايش چشم با باند متسع کننده، عفونت وکاهش خونرساني کره چشم وجود دارد. علي رغم عدم اطمينان از بي خطري و موثر بودن آن، اين تکنيک در مکزيک و ساير کشورهاي خارج از آمريکا انجام مي شود.

اسکلروتومي مژگاني قدامي Anterior Ciliary Sclerotomy or ACS

روش ديگري که " اسکلروتومي مژگاني قدامي" Anterior Ciliary Sclerotomy or ACS ناميده مي شود،نيز بر همين فرضيه سفت کردن رشته هاي متصل به عدسي استوار است. در اين روش چند برش نيم ضخامت شعاعي شبيه کراتوتومي شعاعي در اسکلرا يا سفيدي چشم ايحاد مي شود.بر طبق گزارشات موجود با اين روش به مدت چند هفته بعد از عمل قدرت تمرکز عدسي بهبود مي يابد و سپس کاملا به شرايط قبل از عمل برميگردد.

اسکلروتومي مژگاني قدامي توأم با ايملنت

بعضي از جراحان با قرار دادن قطعاطي از جنس سيليکون داخل برش هاي شعاعي سعي در جلوگيري از بازگشت پيرچشمي دارند.

استفاده از ليرز مادون قرمز infrared laser

روش ديگري نيز که با هدف سفت کردن رشته هاي متصل به عدسي بکار مي رود، استفاده از ليرز مادون قرمز براي نازک کردن اسکلرا است.بر اساس گزارشات اوليه از آمريکاي جنوبي، با استفاده از دستگاه ليزري که توسط شرکت SurgiLight, ساخته شده؛ اين روش قادر است که توانايي قدرت تمرکز عدسي را بر خلاف دو روش قبلي بطور ماندگار،بهبود بخشد.

روشهاي نرم کردن هسته عدسيsoften the inside of the crystalline lens

دو روش ديگر نيز با اين فرض که پير چشمي عمدتا ناشي از سخت شدن عدسي و از دست دادن انعطاف پذيري آن است، ابداع شده اند. در روش اول از وسيله اي بنام کاتارکسCatarex استفاده مي شود که براي عمل آب مرواريد (کاتاراکت) اختراع شده است. با کاتارکس، بطور کامل محتويات عدسي چشم تخليه شده و کپسول عذسي“bag” باقيمانده با پليمر قابل ارتجاعي پر مي شود. اين پليمر انعطاف پذيري لازم براي بازگشت الاستيسيته براي تغييرقدرت تمرکز عدسي را فراهم مي کند. در روش دوم با استفاده از ليزر فوتوديسراپتيو( انهدام با نور)photodisruptive laser ، محتويات عدسي چشم crystalline lens نرم شده و الاستيسيتي بهبود مي يابد. هر دوي اين روش ها تا مصارف کلينيکي راه زيادي را در پيش دارند.

جراحیهای چشم