روش های جلوگیری از بخار کردن شیشه عینک به هنگام استفاده  از ماسک

در حالی که ماسک های صورت به ما کمک می کنند تا  از انتقال ناخواسته ویروس کرونا جلوگیری کنیم، بسیاری از افراد عینکی  مزاحمت  مه آلود شدن عدسی های عینک ناشی از استفاده از ماسک را تجربه می کنند.
با توجه به اینکه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک های صورت را برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا توصیه کرده اند، بخار زدن و مه آلود شدن عدسی های عینک موقع استفاده از ماسک برای بسیاری باعث مزاحمت می شود.

چرا شیشه های عینک مه آلود می شود؟

ابتدا اجازه دهید دلیل اصلی مه لنزهای عینک را بررسی کنیم و سپس روش جلوگیری از آن را شرح دهیم. گرمای بدن و جریان هوا منجر به لنزهای مه آلود می شود. وقتی ماسک صورت می زنید ، مرتباً هوای گرم را بیرون می دهید. این هوا می تواند از قسمت بالای ماسک شما دزدکی حرکت کند و لنزهای عینک شما  را بخارپز کند. این حالت  می تواند دیدن را دشوار کند.
ماسک صورت قسمت اعظم هوای بازدم را به سمت بالا هدایت می کند. مه آلود شدن شیشه های عینک هنگامی اتفاق می افتد که بخار آب گرم نفس شما روی لنزهای خنک  قرار گیرد و قطرات کوچکی ایجاد کند که نور را پراکنده می کنند و توانایی لنزها را در انتقال کنتراست تصویر کاهش می دهند.

روش های پیشگیری از مه آلود شدن لنز های عینک موقع استفاده از ماسک

1. لنزها را با آب صابون بشویید

قبل از زدن  ماسک صورت ، عینک یا لنزهای عینک آفتابی خود را با آب صابون بشویید و رطوبت اضافی را پاک کنید. سپس با یک پارچه میکروفیبر تمیز لنزها را خشک  و به آرامی تمیز کنند .
با استفاده از این روش، نباید موقع استفاده همزمان ماسک و عینک، لنز های عینک مه آلود شوند.  دلیل آن این است که تمیز کردن لنزها با آب صابون ، یک لایه نازک ایجاد می کند که "کشش سطحی ذاتی" را کاهش می دهد و باعث می شود که مولکول های آب یک لایه شفاف تشکیل دهند.
برای جلوگیری از آسیب عدسی های عینکتان از شامپو بچه، خمیر دندان و خمیر ریش استفاده نکنید.

2. ماسک را خوب روی صورتتان محکم کنید

ماسک را خوب روی صورت خود محکم کنید تا از اطراف ان هوا بیرون نزند. یک ترفند رایج که توسط پزشکان استفاده می شود ، چسباندن یک تکه نوار روی پل و دوطرب بینی برای جلوگیری از خروج بخار هوای بازدم تنفسی به سمت بالاست. در نتیجه هوای بازدم که گرم و مرطوب است به سمت لنزهای عینک هدایت نمی شود تا  رطوبت آن روی لنزها رسوب کند.

3. اطمینان حاصل کنید که ماسک به خوبی روی صورت شما فیت شده است.

ماسکی گشاد باعث می شود که هوای بازدم به سمت عینک شما برود ، اما یک ماسک کاملاً مناسب می تواند هوا را از پایین یا طرف ماسک خارج کرده و از عینک شما دور کند. برای تناسب بهتر،  توصیه می شود به دنبال ماسک های مجهز به قطعات قالب پذیر در اطراف بینی (مانند نوار فلزی) یا ماسک هایی باشید که در اندازه های مختلف ارائه می شوند. اگر ماسک مناسب باشد ، به طور چشمگیری به جلوگیری از ورود مقدار هوای گرم قابل دسترسی به لنزها کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که ماسک صورت شما کاملاً در اطراف پل بینی قرار داشته باشد. هرچه ماسک در اطراف پل بینی شما بیشتر فیت باشد ، هوای گرم کمتر به لنزهای شما برخورد می کند.
  اگر ماسک پارچه ای خود را طراحی کرده اید ، با قرار دادن یک ماده قالب پذیر در قسمت بالای ماسک ، یک مهر و موم در اطراف بینی ایجاد کنید. برای این کار می تواند از یک گیره کاغذ ، پاک کننده لوله ، گره پیچشی یا یک تکه فویل آلومینیومی تا شده استفاده کنید.

4. عینک خود را تنظیم کنید

اگر عینک شما دارای پد بینی است ، می توانید لنت ها را طوری تغییر دهید که فریم ها کمی دورتر از صورت شما قرار بگیرند. این کار اجازه می دهد تا هوای گرم به جای گیر افتادن بین صورت و لنزهای عینک ، از آن خارج شود. در افرادی که از عینک ها تدریجی یا از عینک های با لنز با قدرت بالا استفاده می کنند این تغییران ممکن است بر بینایی آنها اثر منفی داشته باشد و برای جبران آن مجبور به تغییر وضعیت سرشان باشند.

5. ازعدسی های ضد بخار استفاده کنید

 استفاده از اسپری ضد بخار، واکس و ژل بر روی لعدسی های عینک قبل از استفاده از عینک می تواند به سرعت قطرات ریز مه را از بین ببرد. برخی از آنها با شرایط شیمی مختلف بدن افراد مختلف بهتر کار می کنند ، بنابراین ممکن است لازم باشد چند مارک را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است.  استفاده از محصولات ضد مه که برای اتومبیل یا اهداف دیگر تهیه کرده اید، ممکن است عدسی های عینکتان را خراب کند.

 6. به طرف پایین نفس بکشید

ممکن است ناخوشایند باشد ، اما تنفس به سمت پایین می تواند یک روش رفع سریع ضد مه باشد. با این کار هوا از عینک شما دور می شود. چگونه به سمت پایین نفس می کشید؟ لب بالایی خود را روی لب پایین خود نگه دارید. سپس هوا را به سمت پایین منفجر کنید ، گویی که فلوت می زنید.

7. عدسی های ضد بخار را امتحان کنید.
ممکن است روش های فوق به طور کامل مشکل مه عینک شما را برطرف نکند. می توانید با انتخاب عدسی های عینک ضد مه از دردسر بخار گرفتن عدسی عینکتان موقع ماسک زدن یا به هر دلیل دیگر جلوگیری کنید.

 

جراحیهای چشم