منظور از عیوب انکساری Refractive Errors چیست؟

وقتی به یک جسم نگاه می کنید، اشعه نوری که منعکس می کند از طریق واضح ترین و بیرونی ترین لایه چشم - که قرنیه نامیده می شود - به طرف عدسی طبیعی چشم می شود. سپس عدسی نور را بر روی شبکیه متمرکز می کند. شبکیه لایه ای از بافت حساس به نور است که در پشت چشم قرار دارد.
شبکیه الگوهای نور را به سیگنال های الکتریکی تبدیل کرده و این سیگنال ها را از طریق عصب بینایی به مغز می فرستد. در مغز ، این سیگنال ها به عنوان تصاویر اجسامی که در اطراف خود می بینید شناخته می شوند.
عیب انکساری هنگامی رخ می دهد که چشم قادر به خم کردن و تمرکز مناسب نور بر روی شبکیه نیست. ممکن است بینایی تار، مبهم یا دو تایی شود ، باعث می شود موقع دیدن زور بزنید و دچار سایرعلائم شایع شامل سردرد در نتیجه خستگی چشم یا مشکل خواندن شوید.
در کودکان ، خطای انکساری ممکن است بر میزان مطالعه کودک تأثیر بگذارد و تأثیر منفی بر یادگیری کلی داشته باشد. حتی می تواند منجر به تخریب دائمی و غیرقابل اصلاح بینایی بنام آمبلیوپی انکساری شود. در بزرگسالان، تاری بینی می تواند ناراحت کننده ، ناخوشایند و حتی ناامن باشد، به خصوص هنگام رانندگی یا کار با ماشین آلات.ک

چشم پزشکان می توانند به سرعت نوع عیب انکساری که بر بینایی شما تأثیر می گذارد، را تعیین کنند.

 refractive error عیوب انکساری چشم  

عيوب انکساري چشم به سه شکل مي باشند:ميوپي يا نزديک بيني؛ هيپروپي يا دوربيني؛و آستيگماتيسم

 refractive errorعیوب انکساری چشم

فیلم عیوب انکساری چشم   

ميوپي يا نزديک بيني

درميوپي يا نزديک بيني؛ تصاوير در جلوي پرده شبکيه تشکيل مي شوند و در نتيجه اشيا تار ديده مي شوند. اين حالت زماني اتفاق مي افتد که چشم نسبتا طويل باشد ويا قدرت انکساري قرنيه و عدسی چشم نسبتا زياد باشد.ميوپي معمولا در طفوليت شروع مي شود و تدريجا تا بزرگسالي يعني سنين 18 تا 21 سال پيشرفت مي کند. 

فیلم نزدیک بینی

 هيپروپي يا دوربيني

هيپروپي يا دوربيني؛ زماني ايجاد مي شود که تصاوير در پشت پرده شبکيه تشکيل مي شوند و در نتيجه اشيا تار ديده مي شوند. دراين حالت ،يا چشم نسبتا کوتاه است ويا قدرت انکساري قرنيه و لنز نسبتا کم است.بسته به شدت دوربيني و سن فرد؛ بعضي از افراد دوربين ممکن است با کمک تطابق عدسي ،هم دور و هم نزديک را واضح ببينند. اين وضع منجر به خستگي شديد چشم ميشود و بهر حال با افزايش سن تدريجا قدرت تطابق کم مي شود.

فیلم دوربینی Hyperopia Video 

  

آستيگماتيسم Astigmatism  

در يک چشم طبيعي بدون استيگماتيسم,انحنای قرنيه در سطوح مختلف(افقي وعمودي)مثل يک توپ فوتبال مشابه هم مي باشند.لذا در اين حالت وقتي نور از قرنيه عبور مي کند در يک نقطه واحد متمرکز مي شود. اما وقتي آستيگماتيسم وجود داشته باشد,انحنای قرنيه در جهات مختلف (افقي و عمودي) مشابه هم نيستند؛ مثل يک تخم مرغ که در يک طرف انحناء بيشتر(شيب بيشتر ) و در طرف ديگر مسطح تر (شيب کمتر) دارد. لذا باعث مي شود نوري که از قرنيه عبور مي کند در يک نقطه واحد متمرکز نشده و باعث تشکیل يک تصوير بهم ريخته و نامنظم مي شود. بسياري از افراد نزديک بين يا دوربين درجاتي از آستيگماتيسم نيز را همراه دارند.

refractive errorعیوب انکساری چشم 

آستیگماتیسم به دو گروه تقسیم می شود:
الف_آستیگماتیسم منظم: قرنیه دارای 2 نصف النهار اصلی است که قدرت و جهت آنها در طول قرنیه منظم و ثابت است. این امر منجر به پیدایش دو خط کانونی می شود. این نوع آستیگماتسم خود به دو گروه آستیگماتیسم با قاعده و بی قاعده تقسیم میشود.
ب- آستیگماتیسم نامنظم: در این حالت قدرت یا جهت نصف النهارهای اصلی در طول قرنیه تغییر می کند علت معمول آستیگماتیسم وجود ناهنجاری در شکل قرنیه است. عدسی نیز ممکن است دخیل باشد.
آستیگماتیسم ناشی از عدسی را استیگماتیسم باقیمانده می نامند زیرا برخلاف استیگماتیسم قرنیه ای توسط لنز تماسی سخت اصلاح نمی شود.  

فیلم آستیگماتیسم Astigmatism Video  

    

فیلم علت آستیگماتیسم Astigmatism Causes Video

 پير چشمي presbyopia

در هنگام مطالعه، عدسي با تغيير انحنای خود اين امکان را ايجاد مي‌نمايد که بتوانيم اجسام نزديک را بخوبي ببينيم. اين قابليت از سن 40 تا 45 سالگي به بعد، کاهش مي‌يابد و بنابراين پير چشمي عارض مي‌گردد، بدين معنا که براي ديد نزديک و مطالعه نياز به عينک جداگانه خواهد بود. هنگامی که فردي به نزديک نگاه مي‌کند، انقباض عضله سيلياري(جسم مژگانی)، کشش عدسي را کم مي‌کند و لذا عدسي کروي‌تر شده و قدرت انکساري بيشتري پيدا مي‌کند و تصوير جسم نزديک را بر شبکيه مي‌اندازد (عمل تطابق). در نگاه به دور عکس اين حالت اتفاق مي‌افتد. با پير شدن و کاهش حالت ارتجاعي عدسي ، قدرت تطابق آن کاهش مي‌يابد و فرد اجسام نزدیک تار مي‌بيند.اين همان حالتي است كه به آن پير چشمي گفته مي شود.  

فیلم پیرچشمی Presbyopia Video

 

 

جراحیهای چشم