میگرن چشمی

 Ocular migraine میگرن چشمیمیگرن چشمی بیماری نادری است که با کاهش موقتی بینایی یا حتی کوری گذرای یک چشم تظاهر می کند. میگرن چشمی ناشی از کاهش خونرسانی یا اسپاسم عروق خونی شبکیه است.

در میگرن چشمی بینایی چشم گرفتار تدریجاً طی یک ساعت به وضع نرمال برمی گردد. میگرن چشمی ممکن است بدون درد باشد یا ممکن است میگرن چشمی در طی سردرد میگرنی یا متعاقب آن ایجاد شود.

متاسفانه اصطلاح " میگرن چشمی" اغلب به اشتباه به جای وضعیت شایعتری (و کمتر مضری)  به نام -میگرن بینایی یا اورای میگرن- به کار می رود که در حالت اخیر اختلالات بینایی تدریجا طی سی دقیقه برطرف می شود.  

بر خلاف میگرن چشمی، میگرن بینایی به طور معمول در یک چشم بروز می کند.

اجازه دهید نگاه دقیق تری به میگرن های چشمی و میگرن های بینایی داشته باشیم:

علائم میگرن های چشمی و میگرن های بینایی

علائم میگرن چشمی معمولا به صورت نقطه کور کوچکی شروع شده که دید مرکزی یک چشم شما درگیر می کند. این نقطه کور تدریجا وسیع تر شده و در نتیجه مانع از رانندگی ایمن شما می شود و یا مانع مطالعه شما می شود.  

در بعضی موارد ممکن است تمام میدان دید یک چشم گرفتار شود. معمولا این حادثه کمتر از یک ساعت به درازا می کشد.

علائم میگرن بینایی می تواند متنوع بوده و شامل موارد زیر است:

  1.  Ocular migraine میگرن چشمیمیگرن بینایی به صورت ناگهانی بروز می کند و مثل این است که از ورای شیشه شکسته نگاه کنیم. اورای میگرن بینایی معمولا در طول میدان دید شما حرکت می کند و در طی سی دقیقه از بین می رود.
  2. نقطه کوری که در مرکز بینایی یا در نزدیکی مرکز میدان دید سوسو می زند.
  3. حلقه ای نوانی رنگی مواج یا زیگزاگ که اطراف نقطه ای کور را احاطه می کند.
  4. نقطه ای کور که تدریجا در عرض میدان بینایی حرکت می کند.

علائم میگرن بینایی معمولا هر دو چشم را درگیر کرده و طی 30 دقیقه یا کمتراز بین می روند. ممکن است سردرد میگرنی به فاصله کوتاهی بعد از فروکش کردن علائم میگرن بینایی شروع شود یا سردردی در کار نباشد.  

اگر شما نقطه ای کور یا سایر اختلالات بینایی را تجربه می کنید اما مطمئن نیستید که میگرن چشمی یا میگرن بینایی است، یک چشمتان را ببندید. اگر اختلالات بینایی فقط در یک چشم بود، احتمالا میگرن چشمی است. اگر هر دو چشم درگیر بود، میگرن بینایی است.

اگر به صورت ناگهانی دچار هر نوع نقطه کوری در میدان بینایی شدید، بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید یا به او مراجعه کنید تا مشخص شود که آیا موضوع بی خطری است یا اینکه علائمی از بیماری های خطرناک مثل جداشدگی شبکیه است.

علل میگرن های چشمی و بینایی چیست؟ 

بر این باوریم که علل میگرن های چشمی همان علل سردرد های میگرنی است. سردرد های میگرنی ریشه ژنتیکی دارند و بر مبنای بعضی مطالعات 70 درصد افرادیکه از سردرد های میگرنی رنج می برند سابقه فامیلی دارند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سردرد های میگرنی با فعال شدن مکانیزم هایی در مغز فعال می شوند که باعث آزاد شدن مواد التهابی در اطراف عروق و اعصاب سر و مغز می شود.

مطالعات تصویر برداری، تغییرات گردش خونی مغز  را در خلال میگرن چشمی و اواری میگرنی نشان می دهد. اما اینکه چرا این اتفاق می افتد و و چه عاملی باعث بهبود خودبخودی میگرن چشمی و میگرن بینایی می شود، نامشخص است.

عوامل شروع میگرن که باعث حمله میگرنی (شامل میگرن بینایی و چشمی) می شوند، شامل مصرف بعضی غذاها مثل پنیر کهنه، نوشابه های کافئین دار، شراب قرمز، گوشت دودی و شکلات است.   

افزودنی های غذایی مثل گلوتامات مونوسدیم و شیرین کننده های مصنوعی همچنین می توانند عامل شروع کننده میگرن ها در بعضی افراد باشند.

سایر محرک های شروع کننده های بالقوه میگرن شامل سیگار، عطر یا سایر بوهای قوی، نورهای خیره کننده یا چشمک زن، بی خوابی و استرس های روحی است.

درمان و پیشگیری از میگرن

همانگونه که قبلا ذکر شد، اختلالات ناشی از میگرن های چشمی و میگرن های بینایی در طی یک ساعت یا کمتر بدون درمان برطرف می شوند.

اگر در زمان بروز میگرن چشمی یا میگرن بینایی در حال انجام کارهایی هستید که نیاز به دید واضح دارند، باید کار را رها کرده و تا زمان برگشت بینایی به وضعیت نرمال استراحت کنید.

اگر در حال رانندگی هستید، در کنار خیابان پارک کنید و تا زمان برطرف شدن کامل اختلالات بینایی صبر کنید.

اگر دچار اختلالات بینایی توام با سردرد میگرنی می شوید برای یررسی میگرن به پزشک داخلی یا نورولوژیست مراجعه کنید. پزشکتان از آخرین درمان های میگرن شامل دارهای پیشگیری کننده از حملات میگرنی شما را مطلع می کند.

همچنین توصیه می شود لیستی از عادات غذایی و فعالیت های قبل از میگرن چشمی یا اورای میگرنی را تهیه کنید تا بتوانید عامل شروع کننده احتمالی را مشخص کنید تا در آینده از آن اجتناب کنید.  

 Ocular migraine میگرن چشمیاگر میگرن چشمی یا اورای میگرن (میگرن بینایی)  در ارتباط با استرس ایجاد شود، ممکن است قادر به کنترل حملات میگرن بدون مصرف دارو از طرق زیر باشید:

  1. تغذیه منظم و سالم داشته باشید.
  2. از محرک های رایج میگرن اجتناب کنید.
  3. خواب کافی داشته باشید.
  4. روش های های کاهش استرس مثل یوگا یا ماساژ را امتحان کنید. 

 

جراحیهای چشم