بلفاروپلاستي یا جراحی زیبایی پلکها

Blepharoplasty

blepharoplasty بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک

چشم ها، اولين عضوي از صورت هستند که توجه افراد را جلب مي کنند و در جذابيت صورت شما نقش بسزائي دارند. پلک ها علاوه بر حفاظت از چشم ها در زيبائي آن مؤثر مي باشند. پلک ها در اثر عواملی چون بالا رفتن سن، استرس، سیگار کشیدن یا آفتاب و در مواردی نیز به علل ارثی تغییر شکل داده و حالت پف آلود، افتاده یا چروکیده پیدا میکنند.

با گذشت زمان، ممکن است بعلت شل شدن پوست پلک ها، ضعف عضلات و بيرون زدن محفظه هاي چربي پلک ها؛ پلک بالا و يا پائين شل و پف آلود شوند. مهمترين علت آن افزايش سن است؛ اما ممکن است ارثي نيز باشد.ممکن است ابروها نيز پائين بيفتند. این مساله در موارد شدیدتر باعث محدودیت میدان دید فرد می شود که در این صورت، بلفاروپلاستی جنبه درمانی پیدا می کند.  

 

blepharoplasty بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک  از نظر زيبائي شناسي؛ چنين وضعي ممکن است از جذابيت چشمان شما بکاهد و باعث شود که خسته و پير بنظر برسيد. اگر اين حالت شديد باشد، مي تواند منجر به اختلالات عملکردي نظير؛ کاهش ميدان بينائي يا اشکال در زدن عينک شود. جراحی پلک بدون شک یکی از مهمترین و کلیدی ترین روش های درمانی برای بازیابی جوانی و شادابی صورت است. با جراحی پلک می توان حالت جوانی و زیبایی را به پلک ها برگرداند. جراحي زيبائي پلک در جهت بهبود ظاهر چشم ها، بلفاروپلاستي ناميده مي شود.

جراحي بلفاروپلاستي معمولا يک عمل سرپائي است و تحت بي حسي موضعي انجام مي شود. انجام اين عمل روي پلک بالا، باعث بالا کشيده شدن پلک ها و کاهش چين هاي پيشاني مي شود.پف پلک پائين و پوست اضافي و شل نيز برداشته مي شود. اين کار را مي توان با ليزر نيز انجام داد که نتيجه آن با روش هاي معمول تفاوت چنداني ندارد.   

   تکنیک عمل بلفاروپلاستی

برای بلفاروپلاستی پلک بالا، برشها در پلک بالا، در شیار بالای هر چشم داده می شوند. عضله، چربی و پوست اضافه برداشته می شود و با بخیه های ظریف، برشها بسته می شوند. اثر به جا مانده از برش، معمولا به صورت یک خط نازک، در شیار پلک محو می شود.

blepharoplasty بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک  برای بلفاروپلاستی پلک پایین از دو طریق می توان اقدام کرد: اگر پوست پلک ها شل نباشد و فقط برجستگی چربی دور چشم و پف پلک پایین داشته باشیم، به منظور خارج کردن بافت چربی اضافه موجود در زیر چشمها، برشها را می توان در داخل قسمت داخلی پلک پایین در سمت ملتحمه داد و از این طریق بدون پرش پوستی چربی های اضلفه و برجسته را تخلیه کرد تا پف زیر پلک بخوابد. روش دیگر این است که اگر توام با پف زیر چشم، شلی پوست پلک نیز داشته باشیم، برش را از سمت بیرون روی پوست پلک می دهیم. این برش حدود دو میلی متر پایین تراز خط رویش مژه ها داده می شود. از همین طریق چربی های اضافه تخلیه شده و در پایان عمل پوست شل اضافه برداشته می شود. چون برش ظریف است رد آن باقی نمی ماند.

ممکن است بعد از عمل، تورم یا کبودی مختصر در پلکها به وجود آید که معمولا به سرعت فروکش می کند . جراح استفاده از کمپرس سرد و بالا نگه داشتن سر را هنگام دراز کشیدن به شما توصیه می کند که به کاهش تورم و تسریع بهبودی کمک می کنند.
پلکها بسیار سریع بهبود می یابند و جای برشها معمولا محو می گردد. زنان می توانند هرگونه اثر باقیمانده از برشها را با آرایش چشم محو کنند. در اغلب مردان، اثر برشها در خطوط خنده طبیعی محو می شود. اغلب مردم در طی یک هفته بعد از جراحی به زندگی معمول طبیعی خود بر می گردند. 

اقدامات قبل از عمل جراحی پلک

1. از خوردن آسپرین یا مواد حاوی آسپرین یا ایبوپروفن تا یک هفته قبل از عمل و 2 هفته بعد از عمل خودداری فرمائید. اگر دارویی مصرف می کنید که روی گردش خون و خونریزی تأثیر می گذارد سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

2. از کشیدن مواد مخدر و مصرف الکل دو هفته قبل از عمل و 2 هفته بعد از عمل خودداری کنید. اگر مصرف این دو را متوقف نکنید، بهبودی زخم ها به تعویق می افتد و قرمزی پوست و سایر اختلالات باقی می مانند.

3. روز عمل استحمام کرده و از مواد آرایشی (بخصوص در اطراف پلکها) استفاده نکنید.

4.بهتر است از یک هفته قبل از عمل تا دو هفته بعد از عمل, ویتامین C (اسید اسکوربیک) مصرف نمائید. 

مراقبتهای بعد از عمل جراحی پلک

1- هیچ پانسمانی روی چشم ها قرار نمی گیرد، فقط ممکن است قطعه ای چسب، روی پلک یا گوشه  چشمها قرار داده شده باشد که نباید به آن دست بزنید.

2- پلکها و نواحی اطراف آنها متورم و کبود هستند. تورم غیر قرینه بین دو طرف، غیر طبیعی نیست. ممکن است در 48 ساعت اول بعد از جراحی تورم افزایش یابد ولی کم کم از بین خواهد رفت. ممکن است در هنگام صبح، تورم پلکها بیشتر باشد که این نکته هم ایرادی ندارد.

3- با گذاشتن دو بالش زیر سر؛ سر خود را بالا نگهدارید.

4-پس از عملتان به شما نسخه ای داده می شود که در آن آنتی بیوتیک های خوراکی، پماد آنتی بیوتیکی چشم  و کورتون و داروهای مسکن درد وجود دارد. لطفا داروهای این نسخه را قبل از رفتن به اتاق عمل فراهم کنید تا بعد از خاتمه عمل و بازگشت به خانه آنها را آماده داشته باشید.

 5-در طی 48 ساعت اول بعد از عمل داخل کیسه فریزر یخ گذاشته و پس از گذاشتن گاز یا پارچه ای تمیز روی پلکها و سپس گذاشتن کیسه یخ روی آن کمپرس سرد کنید. تا زمانی که احساس ناراحتی نکنید؛کمپرس را ادامه دهید و دوباره پس از فاصله زمانی این کار را تکرار کنید. این کار باعث کاهش کبودی پلکها می شود.

6-پس از گذشت 48 ساعت این کار را با کمپرس گرم ادامه دهید.

7- طبق نطر پزشک معالج یک یا دو روز بعد جهت معاینه به مطب مراجعه کنید و پس از آن می توانید استحمام کنید.

8-در صورت گسترش قرمزی محل برش، افزایش تورم، درد یا گرما در محل برشها یا خارج شدن ترشح از آنها و یا تب، پزشک خود را مطلع نمائید .

9- بخیه ها معمولا" یک هفته بعد از جراحی برداشته می شوند. بعد از برداشتن بخیه ها، تورم و تغییر رنگ اطراف چشم ها کم کم  فروکش می کند.

10- اشک ریزش، حساسیت به نور شدید، تاری دید یا دوبینی ممکن است در دوران کوتاهی در چند هفته اول پس از جراحی وجود داشته باشد.  

 

کلیپ های "جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی"

فیلم بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلکBlepharoplasty Video

فیلم بلفاروپلاستی پلک بالاUpper lid Blepharoplasty Video 

فیلم بلفاروپلاستی پلک بالاUpper lid Blepharoplasty Video

فیلم عمل های بلفارپلاستی در مرکز چشم پزشکی دکتر نادری

 
 

برای دیدن گالری تصاویر افرادی که عمل زیبایی شده اند اینجا کلیک کنید.

جراحیهای چشم