تکامل بینایی کودکان

 بینایی کودک هر ساله قویتر می شود. در حالی که کودک به طور کامل تری با  جهان پیرامون حود ارتباط بر قرار می کند و مدرسه را شروع می کند، به این بینایی بهتر نیاز دارد. چشم در حال رشد در حال یادگیری است تا بتواند بسیاری از کارها را بهتر انجام دهد . این مهارت ها عبارتند از:
 تکامل بینایی کودکان childhood eye developement   تطابق یا تمرکز چشم بر روی اشیاء - این مهارت اجازه می دهد تا چشم بتواند به سرعت بر روی اشیاء فواصل مختلف تمرکز کرده و آنها را واضح ببیند.
     دیدن اشیاء به صورت سه بعدی -  این مهارت به عنوان درک عمق شناخته می شود.
     ردیابی  -  که به چشم کمک می کند تا یک هدف متحرک را دنبال کند.
     همگرایی -  که به هر دو چشم کمک می کند تا همزمان روی یک شی متمرکز شوند.
 در طی رشد و تکامل کودکتان، به دنبال این نقاط عطف در تکامل بینایی او باشید:

در سنین 3 تا 4 سالگی

     هماهنگی چشم و دست و قدرت انجام مهارتهای حرکتی ظریفتر که در توانایی کودک برای جور کردن پازل یا اسباب بازی های ساختمانی مشهود است.
     حافظه بصری بهبود یافته به کودکان کمک می کند تا هنگام طراحی اشکالی مانند دایره را کپی کنند. حافظه بصری آنها برای بیان خاطرات بینایی بهتر می شود.
     قادر به خواندن ردیف های بیشتری از چارت بینایی هستند.

در سنین 4-6 سالگی

     تشخیص حروف و اشیاء -  کودک شروع به خواندن الفبا و تشخیص انواع مختلف پول می کند.
     مهارت های خواندن -  همگرایی بهتر (حرکت چشم با هم) به کودک کمک می کند کلمات را از چپ به راست  یا از راست به چپ در صفحه دنبال کند.
     وقتی هر دو چشم به خوبی با هم کار می کنند، درک عمق کاملاً تکامل پیدا می کند. این مهارت به کودک کمک می کند تا فاصله بین اشیاء و خود را قضاوت کند. کودک با درک عمق خوب هنگام ورزشاحساس راحتی دارد  یا به راحتی و با اطمینان  حرکت می کند.
مراقب نقاط عطف در تکامل کودک باشید، اما به یاد داشته باشید که کودکان با سرعت های مختلف رشد می کنند. در حالی که تاخیر ممکن است طبیعی باشد، اما وقتی موردی را مشاهده کردید، با پزشک خود در این باره مشورت کنید. مراقب علائم مشکلات بینایی مانند کج شدن سر، پلک زدن زیاد یا جمع کردن چشمها یا اجتناب از مطالعه باشید.

مشکلات رایج بینایی دوران کودکی

عیوب انکساری

در کودکان عیوب انکساری بسیار شایع است. عیوب انکساری باعث تاری دید می شوند و با عینک اصلاح می شوند. سه نوع عیب انکساری اصلی وجود دارد:
     دوربینی -  در دوربینی اشیاء  نزدیک برای کودک تار هستند، و اشیاء دور با وضوح بیشتری دیده می شوند. اکثر کودکان حداقل تا حد متوسط دور بین هستند.
     نزدیک بینی -  در نزدیک بینی کودک اشیاء نزدیک را نسبت به اشیاء دور بهتر می بیند.
     آستیگماتیسم  -  در آستیگماتیسم هم دید نزدیک و هم دید دور تار است. تقریباً مانند این است که به  آینه های سرگرم کننده نگاه کنید که در آن خیلی بلند، خیلی پهن یا خیلی لاغر به نظر می رسید.
ممکن است کودک همزمان دو یا چند عیب انکساری داشته باشد. بدون درمان ، عیوب انکساری می تواند منجر به مشکلات بینایی جدی تری شود.

Strabismus استرابیسم یا انحراف چشم

استرابیسم هنگامی است که چشم ها هم راستا نیستند و به جهات مختلفی نگاه می کنند. برای تکامل  بینایی طبیعی لازم است تا بزرگسالی، هر دو چشم هم جهت و موازی باشند.

آمبلیوپی یا تنبلی چشم

آمبلیوپی (تنبلی چشم) زمانی است که یک یا هر دو چشم در دوران کودکی دید طبیعی ندارند. مشکلات چشمی مانند استرابیسم یا عیوب انکساری مانع بینایی طبیعی می شوند. این امر منجر به تنبلی چشم می شود.  به احتمال زیاد کودک از تاری دید شکایتی ندارد و غالباً والدین علائم استرابیسم، آمبلیوپی یا عیوب انکساری را متوجه نمی شوند. به همین دلیل بسیار مهم است که در این سالهای بحرانی غربالگری بیماری های  چشمی انجام شود.

نکاتی برای کمک به بینایی کودک در دوران رشد

مهارت های بینایی کودک خود را با این اسباب بازی ها و فعالیت ها تقویت کنید:
     پازل ، بلوک های ساختمانی ، تخته های میخ و اسباب بازی های مشابه برای هماهنگی چشم و دست
     ساخت جواهرات / مهره های رشته ای
     نقاشی و طراحی
     بازیکردن با یک توپ نرم و ایمن برای کودکان
با این روش ها از بینایی کودکتان محافظت کنید:
     عینک آفتابی و کلاه لبه داردر فضای باز
     غربالگری و معاینات منظم چشم

بازی در فضای باز و نزدیک بینی

گذراندن زمان زیاد در فضای باز ممکن است خطر نزدیک بینی کودک را کاهش دهد. در یک مطالعه کودکانی که روزانه 40 دقیقه بیشتراز سایرین را در فضای باز می گذرانند مورد بررسی قرار گرفتند. این کار  خطر ابتلا بچه ها به نزدیک بینی یا نزدیک بینی شدیدتر را کاهش می دهند. کودکانی که زمان بیشتری را در خانه (مطالعه یا روی دستگاه های رایانه ای خود) سپری می کردند بیشتر در معرض نزدیک بینی یا نزدیک بینی شدید قرار داشتند. در حالی که هیچ ارتباط مستقیمی وجود ندارد، این مطالعه از این ایده حمایت می کند که متعادل سازی زمان بیرون و فضای داخلی برای سلامتی  مفید است.

جراحیهای چشم