استرابیسم یا انحراف چشم بزرگسالان

استرابیسم یا انحراف چشم بزرگسالان Adult  Strabismusاسترابیسم  یا انحراف چشم چیست؟

استرابیسم  یا انحراف چشم هنگامی است که چشم های شما هم جهت نباشند و مسیر نگاه دو چشم به سمت یک هدف واحد نباشد. . یک چشم ممکن است مستقیم به جلو نگاه کند در حالی که چشم دیگر به داخل ، بیرون ، بالا یا پایین می چرخد. ممکن است گاهی یک چشم و زمانی چشم دیگر انحراف پیدا کند. استرابیسم بر روی بینایی تأثیر می گذارد، زیرا برای دیدن مناسب باید هر دو چشم هم جهت و در یک راستا نگاه کنند.

شش عضله حرکت چشم را کنترل می کند.

یک عضله چشم را به سمت راست و یک عضله چشم را به سمت چپ حرکت می دهد. چهار عضله دیگر چشم را به سمت بالا ، پایین و در یک زاویه حرکت می دهند. برای تمرکز روی یک تصویر واحد، هر شش عضله چشم باید با هم کار کنند.

علت استرابیسم بزرگسالان چیست؟

برای هم سوئی و تمرکز هر دو چشم بر روی یک هدف واحد، تمام عضلات هر دو چشم باید متعادل بوده و با هم کار کنند. مغز این عضلات را کنترل می کند. افرادی که استرابیسم دارند معمولاً مشکلی دارند که می تواند بر روی عضلات چشم تأثیر بگذارد. این مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:
     بیماری هایی مانند دیابت ، بیماری تیروئید (بیماری گریوز) ، میاستنی گراویس، تومورهای مغزی یا سکته
     تصادفات یا آسیب دیدگی سر
     آسیب به عضلات چشم در طی  جراحی چشم
بیشتر بزرگسالان مبتلا به استرابیسم از دوران کودکی به این بیماری مبتلا شده اند. اما گاهی اوقات بعداً در زندگی شروع می شود.

استرابیسم بزرگسالان چگونه بر بینایی تأثیر می گذارد؟

با دید طبیعی، هر دو چشم بهیک نقطه نگاه می کنند.  مغز دو تصویر از چشمان ما را در یک تصویر سه بعدی ترکیب می کند. به این ترتیب می توان فهمید که چیزی از ما چه اندازه نزدیک یا دور است (اصطلاحاً درک عمق نامیده می شود). وقتی یک چشم از تراز خارج شود، دو عکس متفاوت به مغز ارسال می شود. در یک کودک خردسال، مغز یاد می گیرد که تصویر چشم منحرف را نادیده بگیرد. درعوض، فقط تصویر را از چشم مستقیم یا بهتر دیده می شود. در نتیجه کودک درک عمق را از دست می دهد.
بزرگسالانی که پس از کودکی به استرابیسم مبتلا می شوند، اغلب دوبینی دارند. علت دوبینی به این دلیل است که مغز آنها قبلاً یاد گرفته است که از هر دو چشم تصویری واحد دریافت کند.. مغز آنها نمی تواند تصویر چشم منحرف را نادیده بگیرد، بنابراین دو تصویر را می بینند.

علائم استرابیسم بزرگسالان چیست؟

بارزترین علامت، داشتن چشمانی است کهظاهر آنها موازی نیست. در بزرگسالان مبتلا به استرابیسم نیز ممکن است این علائم دیگر را مشاهده کنند:
     ضعف در چشم یا اطراف آن یا احساس اینکه چیزی دور چشم شما را می کشد.
     تغییرات بینایی، مانند دو بینی (دیدن دو تصویر از یک تصویر)، تاری دید، مشکل در خواندن یا از دست دادن درک عمق.
     به طور مداوم سر خود را کج یا چرخانده تا یک تصویر را به وضوح ببینید.
علائم استرابیسم می تواند ثابت باشد ، یا می تواند بیاید و برود.

درمان استرابیسم بزرگسالان

 جراحی استرابیسم بزرگسالان

عمل جراحی متداول ترین روش درمان استرابیسم است. جراحی می تواند انحراف را اصلاح کند و به بازیابی بینایی مناسب کمک کند. به طور معمول ، استرابیسم زمانی اتفاق می افتد که عضلات اطراف چشم یا خیلی پرکار یا ضعیف باشند. چشم پزشک می تواند  ماهیچه های چشم را شل ، سفت و یا جابجا کند تا چشم ها موازی شوند تا با هم کار کنند. برای درمان استرابیسم ممکن است بیش از یک بار عمل جراحی لازم باشد.
جراحی معمولاً به صورت جراحی سرپایی در بیمارستان یا مرکز جراحی و با استفاده از بی حسی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود. چشم پزشک شما یک برش کوچک در بافت پوشاننده چشم (ملتحمه) ایجاد می کند تا به عضلات چشم برسد. سپس عمل جراحی بر روی عضلات چشم انجام می شود تا با تضعیف یا تقویت عملکرد آنها، چشم ها موازی و انحراف اصلاح شود. ممکن است لازم باشد عمل بر روی  یک چشم یا هر دو چشم انجام شود. پس از جراحی استرابیسم، می توانید طی چند روز به برنامه روزانه خود برگردید.

تمرینات عضلات چشم

 چشم پزشک  به شما تمریناتی را آموزش دهد که به شما کمک می کند هر دو چشم را به سمت داخل متمرکز کنید. اگر "نارسایی همگرایی" داشته باشید، این تمرینات می تواند به شما کمک کند. این تمرینات زمانی کاربرد دارد که چشم های شما برای انجام کارهای نزدیک، مانند خواندن یا کار با رایانه،  به طور متناسب به داخل نمی چرخند.

عینک منشوری

منشور یک لنز شفاف و گوه ای است که پرتوهای نور را خم می کند (می شکند). منشور می تواند به عینک متصل شود یا به عنوان بخشی از عدسی عینک ساخته شود. منشورها می توانند به برخی از افراد با دوبینی خفیف کمک کنند تا یک تصویر ببینند نه دو تصویر.

سم بوتولینوم (بوتاکس)

در برخی موارد، تزریق بوتاکس در چشم می تواند به درمان استرابیسم کمک کند. ماهیچه هایی را که باعث می شوند چشمان شما موازی قرار نگیرد فلج می کند. این اثر می تواند فقط برای چند ماه طول بکشد، یا می تواند باعث بهبود انحراف چشم شود.

برای درمان استرابیسم هرگز دیر نیست

شما مجبور نیستید با ناراحتی و مشکلاتی که در اثر انحراف چشم ایجاد می شود زندگی کنید. با کمک چشم پزشک می توانید درمانی  مناسب برای استرابیسم خود پیدا کنید.

 
فیلم های “انحراف چشم یا استرابیسم” 

فیلم استرابیسم یا انحراف چشم 

 
فیلم علائم انحراف چشم یا استرابیسم
 
فیلم عمل جراحی استرابیسم یا انحراف چشم
 

جراحیهای چشم