فوتوتراپیوتیک کراتکتومی یا برداشتن ضایعات قرنیه با لیزر PTK

درمان لیزری بیماری های قرنیه

درمان لیزری بیماری های قرنیه یا فوتوتراپیوتیک کراتکتومی (PTK) چیست؟

کراتکتومی فوتوتراپیوتیک (PTK) یک روش جراحی برای درمانی  لیزری بیماری های مختلف قرنیه است. قرنیه خارجی ترین لایه چشم است و به عنوان پنجره ای عمل می کند که جلوی چشم را می پوشاند. PTK یک روش درمانی جراحی ظریف است که با استفاده از  لیزر اگزایمر برای از بین بردن یک لایه بیرونی کوچک بافت از قرنیه، بیماریهای سطح قرنیه  را درمان می کند. به طور معمول پس از عدم موفقیت در درمان های دارویی مورد استفاده قرار می گیرد.

کراتکتومی فوتوتراپیوتیک (PTK) برای درمان چه انواعی از بیماری های  چشمی استفاده می شود؟

در روش فوتوتراپیوتیک کراتکتومی برای برداشتن ضایعات سطحی، قرنیه با لیزر اگزایمر تراش داده می شود. کراتکتومی فوتوتراپیوتیک (PTK) یک روش لیزر سطحی است که می تواند برای اصلاح دقیق یا صاف کردن سطح  قرنیه در شرایط پاتولوژیک مانند دیستروفی های قرنیه (که به صورت وراثتی باعث تغییر شرایط متابولیکی  قرنیه می شوند) و یا برای درمان جوشگاه زخم های ناشی از عفونت یا آسیب های وارده به قرنیه و باند کراتوپاتی (کدورت سطح قرنیه به شکل نواری پهن) استفاده شود. این لیزر هم به منظور بهتر شدن ظاهر چشم فرد و هم به منظور بهود بینایی استفاده می شود.

کراتکتومی فوتوتراپیوتیک (PTK) همچنین یک درمان موثر برای یک بیماری به نام خراش راجعه قرنیه (RCE) است که در آن ضربه خفیف به قرنیه باعث ترمیم ناقص سطح قرنیه یا اپیتلیوم می شود. در این شرایط به علت ترمیم ناقص و درنتیجه کنده شدن سلولهای سطح قرنیه به هنگام بیدار شدن از خواب و باز شدن چشم ها، باعث ناراحتی و احساس درد و جسم خارجی به صورت تکراری و دوره ای می شود.  

عمل لیزر کراتکتومی فوتوتراپیوتیک (PTK) قرنیه چگونه انجام می شود؟

در این عمل لایه سطحی قرنیه یعنی اپیتلیوم، با استفاده از یک محلول الکل رقیق شده برداشته می شود. سپس با  لیزر اگزایمر پاتولوژی سطحی قرنیه تراشیده می شود و لایه نازکی از قرنیه برداشته می شود. از نظر تئوری، با این کار لایه سلول های پایه ای سالم تری برای بهبود خراش قرنیه فراهم می شود و به سلولهای اپیتلیوم قرنیه اجازه می دهد تا همه در یک لایه منظم بازسازی شوند و سطح قرنیه به طور کامل و یکنواخت ترمیم شود. بعد از عمل جراحی، لنز تماسی پانسمانی بر روی چشم گذاشته می شود تا قرنیه ترمیم شود و درد کاهش یابد. جراح همچنین یک رژیم دارویی شامل قطره چشم آنتی بیوتیکی، استروئیدی و همچنین قطره اشک مصنوعی را برای شما تجویز می کند. مهم است که از قطره ها استفاده کنید زیرا این داروها دارویی برای کمک به بهبودی چشم و رفع هرگونه ناراحتی است.

دوره بهبودی عمل لیزر کراتکتومی فوتوتراپیوتیک (PTK) قرنیه چگونه است؟

توصیه می شود چند روزی مرخصی بگیرید و استراحت کرده و سرکار نروید. چند روز از قطره های چشمی آنتی بیوتیک (و مسکن) برای تسکین هرگونه ناراحتی یا درد استفاده کنید. چشم خود را لمس نکنید یا مالش ندهید. استفاده از محافظ پلاستیکی چشم (شیلد چشم) می تواند کمک کند. بینایی شما برای هفته اول تار یا مبهم خواهد بود اما بعد از یک ماه تاری دید برطرف می شود و در طی سه الی شش ماه بهبود کامل می یابد. برای مراجعه به بیمارستان محل عمل و ویزیت های بعدی از تاکسی یا راننده استفاده کنید زیرا تا یک هفته بعد از عمل توانایی رانندگی ندارید.

آیا عمل لیزر کراتکتومی فوتوتراپیوتیک (PTK) قرنیه همان لیزیک است؟

روش فوتوتراپیوتیک کراتکتومی بسیار شبیه جراحی اصلاح بینایی با لیزر از نوع فوتوريفرکتيو کراتکتومي يا PRK است. آماده سازی، روش عمل و مراقبت های بعد از عمل در هر دو نوع جراحی یکسان است. تفاوت اصلی این است که PTK برای درمان بیماری سطح قرنیه و نه برای اصلاح بینایی استفاده می شود. لیزیک یک روش اصلاح بینایی است که برای رفع نیاز به استفاده از عینک یا  لنزهای تماسی انجام می شود.

در لیزیک  فلپ ایجاد می شود. در PTK هیچ فلپی ایجاد نمی شود و هیچ تغییر شکلی برای اصلاح بینایی انجام نمی شود. با این حال، گاهی اوقات می توان از PTK با کراتکتومی فوتورفراکتیو (PRK) برای اصلاح جای زخم و همچنین اصلاح عیوب انکساری استفاده کرد. یعنی هم از نظر پزشکی و هم از زیبایی کاربرد دارند. اگر هدف شما نیز اصلاح بینایی است، متخصص چشم می تواند در مورد این روش به شما مشاوره دهد.

آیا عمل لیزر کراتکتومی فوتوتراپیوتیک (PTK) موفقیت آمیز است؟

PTK برای بیش از 20 سال انجام شده است و مطالعات تحقیقاتی نشان می دهد این روش یک درمان موثر برای خراش راجعه قرنیه با موفقیت بیش از 90٪ است. برخی از بیماران ممکن است به بیش از یک جلسه درمان با لیزر PTK نیاز داشته باشند. لیزر درمانی روشی کمتر تهاجمی است و نتایج  آن طولانی مدت است. PTK در سال 1995 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان پاتولوژی های قرنیه قدامی تأیید شد.

خطرات عمل لیزر کراتکتومی فوتوتراپیوتیک (PTK) قرنیه چیست؟

روش فوتوتراپیوتیک کراتکتومی یا PTK یک روش ایمن و دائمی است اما مانند هر نوع عمل جراحی خطرات خاص خود را دارد. این عوارض شامل عفونت باکتریایی یا کدورت قرنیه است. اینها معمولاً خفیف هستند و تمایل دارند در طی یک دوره زمانی از بین بروند؛  اگرچه در تعداد کمی از موارد می توانند دائمی باشند. متخصص چشم در هنگام مشاوره و همچنین ارزیابی مناسب بودن PTK ، با شما در مورد این خطرات صحبت خواهد کرد.

 

جراحیهای چشم