آیا عمل لیزیک دائمی است؟

عمل های جراحی لیزری عیوب انکساری مانند لیزیک، لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی و یا اسمایل چه مدت دوام دارد؟

یکی از سوالات متداولی که از چشم پزشکان  پرسیده می شود این است که عمل لیزیک، و سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی چه مدت دوام دارند؟ خبر خوب دائمی بودن آن است.
در حین عمل لیزر با توجه به اندازه گیری ها ی قبل از عمل و نسخه عینک هر فردی، با برنامه های نرم افزاری کامپیوتر دستگاه لیزر، برای رفع  عیوب انکساری مانند  میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی ) ،آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) ، برای هر فردی به طور اختصاصی قرنیه با لیزر تقییر شکل داده می شود. از زمانی که جراحی‌های لیزری چشم از سال ۱۹۹۶ و پس از تایید سازمان غذا و دارو آمریکا برای رفع عیوب انکساری چشم بکار برده شد، تاکنون به لطف پیشرفت‌های اخیر در این تکنیک‌های جراحی، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از دردسر استفاده از عینک و  لنزهای تماسی رها شده‌اند. براساس گزارش انجمن جراحی عیوب انکساری و آب مروارید آمریکا، ۹۶٪ افراد پس از عمل لازک و خصوصا لیزیک بینایی ۲۰/۲۰ خود را بازیافته‌اند.

اصلاح بینایی با لیزر با تغییر شکل مناسب قرنیه چشم با اصلاح عیب انکسار برای همیشه مانگار است. لیزر انحنای قرنیه را بازسازی می کند و مقداری اندک از بافت قرنیه را که از پیش تعیین شده را می تراشد و حذف می کند. این بافت پس از برداشته شدن، دیگر رشد نمی کند. چشم برای همیشه به شکل جدید خود ثابت می شود، به این معنی که اثرات لیزیک در طول زمان از بین نمی رود.

آیا شماره چشم بعد از عمل لیزیک یا لازک برمیگردد؟

در طی 4 تا 5 ساعت پس از عمل لیزیک، اکثر افراد می توانند عینک خود را کنار بگذارند. بینایی آنها در ماه اول تثبیت می شود اما برای برخی از افراد روند بهبودی تا سه ماه طول می کشد. بطور کلی تغییر شماره چشم بعد از عمل لیزری چشم مانند عمل لازک و لیزیک به سن فرد حین جراحی، سرعت پیشرفت عیوب انکساری و شرایط سلامتی بستگی دارد. تنها در ۱-۲٪ افراد با گذشت یک سال و حدود 3% افراد چند سال پس از عمل لازک یا لیزیک ممکن است بینایی‌شان بطور قابل توجه‌ای تغییر کند بطوریکه نیاز به جراحی مجدد باشد.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه از عمل لازک و لیزیک لازم است قبل از عمل شماره چشم فرد ثابت مانده باشد. اگر شماره چشم فرد پایدار نباشد احتمال تغییر شماره چشم بعد از عمل بسیار زیاد است که این فرد را نیازمند جراحی مجدد خواهد کرد. حداقل ۱۲ ماه پایداری شماره چشم قبل از عمل برای حصول نتیجه مطلوب ضروری است.

آیا بعد از عمل لیزیک یا لازک دچار پیر چشمی خواهیم شد؟

با افزایش سن ، تغییرات طبیعی مرتبط با افزایش سن در چشم ما ایجاد می شود که بر توانایی تمرکز ما از نزدیک تأثیر می گذارد. این امر معمولاً از حدود چهل و پنج سالگی آغاز می شود و همه افراد را تا پنجاه سالگی تحت تأثیر قرار می دهد. پیرچشمی هنگامی است که عدسی طبیعی چشم توانایی تمرکز روی اشیا ء در دید نزدیک را از دست می دهد. پیرچشمی از جمله مشکلات مربوط به سلامتی است که می‌تواند بر روی بینایی فرد پس از عمل لازک و لیزیک اثر بگذارد. پیر چشمی یکی از مسائل مربوط به سن است که اغلب در افراد میانسال اتفاق می‌افتد. در اثر پیرچشمی توانایی فرد برای فوکوس بر اشیاء نزدیک کاهش می‌یابد. زمانی که فرد دچار پیرچشمی شود ممکن است مجددا نیاز به استفاده از عینک یا جراحی داشته باشد.

آیا بعد از عمل لیزیک یا لازک ممکن است دچار آب مروارید شوم و درمان آن چیست؟

تغییر دیگری که می تواند در لنز چشم ، با یا بدون جراحی لیزیک رخ دهد ، آب مروارید است. عدسی طبیعی چشم سخت تر و متراکم شده و در نهایت کدر می شود یعنی آب مروارید ایجاد می شود و بر کیفیت بینایی شما تأثیر می گذارد. این مسئله با جراحی آب مروارید قابل اصلاح است و فقط باید به خاطر بسپارید تا جراح خود مطلع شود که قبلاً عمل لیزر انجام داده اید تا لنز جایگزین بهینه را انتخاب کنید.

جراحیهای چشم