اعتیاد و چشم

تریاک چیست؟

تریاک، عصاره خشک شده گل خشخاش است که با تیغ کشیدن به دور کاسبرگ این گل به دست می‌آید. تریاک از ترکیبات مختلفی به نام اپیویید طبیعی تشکیل می‌شود که عملکرد همگی آن‌ها در بدن همانند کار انتقال‌دهنده‌های عصبی ضد درد (اندورفین‌ها) است که از طریق تأثیر بر سلسله اعصاب مرکزی موجب تخفیف احساس درد در بدن می‌شوند.

برای سایر استفاده‌های پزشکی تریاک و مشتقات ان می‌توان از کنترل کردن سرفه، اسهال و نشانه‌های سرماخوردگی و ... نام برد. سرخوشی و نشئگی که توسط این مواد ایجاد می‌شود همواره موجب سوء مصرف این دارو از زمان پی بردن بشر به اثرات شگفت این ماده بوده‌است. در پزشکی ایرانی از زمان‌های قدیم تریاک به عنوان دارو حضور داشته رازی و ابن سینا و دیگران آن را برای درمان توصیه کرده‌اند.

مواد شبه‌افیونی دیگری مانند هروئین با اضافه کردن مواد شیمیایی دیگر به مرفین ساخته می‌شوند البته امروزه بسیاری داروهای شبه‌افیونی از تریاک استخراج نمی‌شوند بلکه به‌طور مصنوعی ساخته می‌شوند. از جمله داروهای شبه‌افیونی که شرکت‌های دارویی آن‌ها را می‌سازند می‌توان به اکسی‌کدون، مپریدین، هیدروکدون و هیدرومورفین اشاره کرد.

عفونت های شدید چشم با ادامه بحران مواد افیونی افزایش می یابد.

طبق مطالعات جدید چشم پزشکی، عفونت های چشم تهدید کننده بینایی در افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر در حال افزایش است. بستری شدن در بیمارستان به دلیل یک عفونت نادر چشم به نام اندوفتالمیت آندوژنیک بین سالهای 2003 تا 2016 در میان افرادی که سابقه مصرف داروی داخل وریدی داشتند 400٪ افزایش یافت.
این عفونت می تواند هنگامی ایجاد شود که باکتری ها یا قارچ ها از طریق استفاده از سوزن های کثیف وارد جریان خون شوند و سپس به چشم ها منتقل شوند. اندوفتالمیت درون زا بسیار نادر است. اما می تواند عواقب ویرانگری داشته باشد.

چگونه اعتیاد به مواد افیونی می تواند منجر به عفونت های خطرناک چشم شود؟

بر اساس مطالعه ای نشان داد ه شد که عفونت های شدید چشم بعد از سال 2010 - سالی که قوانین، تجویز مواد افیونی را محدود کرد، شدیداً افزایش یافت. محققان مظنون هستند افراد مبتلا به داروهای تجویز شده به مواد مخدر تجویز شده به سمت داروهای خیابانی ارزان تر و در دسترس می روند.
داروهای تزریقی مانند هروئین و فنتانیل در سالهای اخیر محبوبیت خطرناکی پیدا کرده اند. مصرف بیش از حد دارو در طی همه گیری COVID-19 به سطح نگران کننده ای رسیده است. با ادامه اپیدمی مواد افیونی، اندوفتالمیت درون زا تهدیدی نادر اما پایدار است.

تشخیص و درمان آندوفتالمیت درون زا

افرادی که دچار عفونت شدید چشم هستند، دچار درد چشم، قرمزی و التهاب و همچنین بدتر شدن بینایی می شوند. با پیشرفت عفونت، در فضای داخل چشم آبسه متورم و پر چرک ایجاد می شود. در صورت عدم درمان، عفونت می تواند به شبکیه چشم گسترش یافته و صدمات جبران ناپذیری به بینایی وارد کند.
پزشکان با تزریق آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچ به چشم، این عفونت ها را درمان می کنند. استروئیدها ممکن است تورم و التهاب را کاهش دهند. ممکن است لازم باشد جراحان قسمت های چشم آسیب دیده در اثر عفونت را بردارند. برای جلوگیری از سرایت عفونت به مغز، ممکن است لازم باشد در افراد مبتلا به عفونت شدید کل چشم تخلیه شود. حتی با درمان، برخی از بیماران به علت تخریب شبکیه ناشی از عفونت کور می شوند.

چه زمانی باید برای عفونت چشم به دنبال مراقبت های پزشکی باشید؟

التهاب و قرمزی چشم همیشه نشانه عفونت نیست. اما اگر این علائم را دارید، مهم است که هر چه سریعتر به چشم پزشک مراجعه کنید. افرادی که از مواد تزریقیاستفاده می کنند باید با پزشکان خود صادق و رک باشند تا بتوانند بهترین مراقبت های ممکن را دریافت کنند.

جراحیهای چشم