بیماری قلبی و قوز قرنیه

    بیماری قلبی و قوز قرنیهچهل سال پیش، اولین مقاله ای منتشر شد که در آن افراد مبتلا به قوز قرنیه (KC) بیشتر از حد متوسط ​​به بیماری قلبی افتادگی دریچه میترال (MVP) مبتلا بودند. بعداً، 50 بیمار که به دلیل قوز قرنیه شدید پیوند قرنیه انجام داده بودند، با 50 فرد کنترل مقایسه شدند. نویسندگان دریافتند بیش از نیمی (58 درصد) از بیماران مبتلا به قوز قرنیه پیشرونده شواهدی از پرولاپس دریچه میترال را نشان دادند، در حالی که تنها 7 درصد از گروه شاهد که سالم بودند و قوز قرنیه نداشتند، مبتلا به پرولاپس دریچه میترال بودند.
     در سال 2020، مقاله ای که ارتباط بین این دو بیماری را مورد بررسی قرار داد، به این نتیجه رسید که بیماران مبتلا به قوز قرنیه یا پرولاپس دریچه میترال در معرض خطر تشخیص بیماری دوم نیز قرار دارند. یعنی اگر فردی قوز قرنیه داشته باشد مبتلا به پرولاپس دریچه میترال نیز باشد و یا برعکس.
     دریچه های قلب مانند قرنیه از کلاژن تشکیل شده اند. بیماران مبتلا به افتادگی دریچه میترال دارای دریچه هایی هستند که نازک تر، کشیده تر و مستعد تغییر شکل هستند. افتادگی دریچه میترال زمانی اتفاق می افتد که دریچه قلب ضعیف بین دهلیز چپ و بطن چپ به جلو برآمده یا در حین ضربان قلب به عقب (پرولاپس) فرو می افتد. در حالی که اکثر بیماران بدون علامت هستند، در برخی موارد، "برآمدگی" یا شکنندگی دریچه قلب باعث جریان برگشتی خون می شود. بیماران مبتلا به این اختلال دریچه ای قلب تمایل دارند که برخی از علائم رایج پرولاپس دریچه میترال را نشان دهند یعنی اینکه به راحتی خسته شوند یا درد قفسه سینه یا سرگیجه را تجربه کنند.  خود قلب نیز می تواند با گذشت زمان آسیب ببیند.
     هنگامی که پزشک مراقبت های اولیه می فهمد که بیمار مبتلا به بیماری کلاژن مانند قوز قرنیه است، بیمار را برای بررسی قلبی نیز ارجاع می دهد. در این گروه توجه بیشتر به معاینه قلب یک سوفل خفیف که ممکن است در عموم مردم نادیده گرفته شود معنادارتر به نظر می رسد و دلیلی برای پیگیری است. متخصص قلب از اطلاع یافتن از اینکه بیماران من مبتلا به قوز قرنیه هستند، استقبال می کند، زیرا این امر به من هشدار می دهد که دریچه قلب نیز ممکن است ضعیف شود. متخصص قلب می تواند بیشتر با تغییرات قلبی که مشاهده می کند هماهنگ باشد و می تواند درمانی را که ممکن است کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشد، زودتر توصیه کند.
     به یاد داشته باشید ، به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به قوز قرنیه با پزشک مراقبت های اولیه شما ممکن است اطلاعات مفیدی در مورد سایر شرایطی که بر سلامت کلی شما تأثیر می گذارد، ارائه دهد.

 فیلم قوز قرنیه یاکراتوکونوس چیست؟

 

جراحیهای چشم