عمل همزمان آب مروارید دو چشم

 

عمل همزمان آب مروارید دو چشمیکی از رایج ترین سوالاتی که از ما پرسیده می شود این است که آیا می توان همزمان جراحی آب مروارید هر دو چشم را انجام داد یا خیر؟  برای بیمارانی که نیاز به جراحی آب مروارید در هر دو چشم دارند، اکثر پزشکان ترجیح می دهند بین عمل چشم اول و چشم دوم چند روز صبر کنند. اما با افزایش محبوبیت روش هایی مانند لیزیک، که طی آن بسیاری از بیماران می توانند هر دو چشم را در یک روز عمل کنند، افراد بیشتری می پرسند: "آیا می توان عمل آب مروارید هر دو چشم را همزمان انجام داد؟" در اینجا مطالبی که باید در مورد این جراحی رایج بدانید، از جمله توصیه های ما در مورد اینکه آیا این عمل را همزمان روی هر دو چشم انجام می دهید یا خیر توضیح داده می شود.

آیا آب مروارید به طور همزمان در هر دو چشم ایجاد می شود؟

افراد با هم متفاوت هستند. بنابراین آب مروارید ناشی از سن در افراد مختلف در زمانهای متفاوتی ایجاد می شود و همچنین زمان شروع آب مروارید در دو چشم با هم فرق می کند. از طرفی سرعت پیشرفت آب مروارید در افراد مختلف و در دو چشم همان فرد با هم تفاوت دارد. اگرچه ممکن است آب مروارید فقط در یک چشم ایجاد شود، در بیشتر موارد بیماران متوجه می شوند که آن را در هر دو چشم تجربه می کنند.

علائم آب مروارید و توجه به نشانه‌های این بیماری بسیار حائز اهمیت است، زیرا در ابتدای بروز آن، تاثیرات چندانی بر بینایی ندارد و عارضه به آهستگی پیشرفت می‌کند. با این حال، از آنجایی که آب مروارید دو چشم ممکن است با سرعت های متفاوتی پیشرفت کنند، ممکن است متوجه شوید که بینایی یک چشم نسبت به چشم دیگر واضح تر است.

آیا می توان جراحی آب مروارید را روی هر دو چشم به طور همزمان انجام داد؟

اگرچه از نظر فیزیکی دلیلی وجود ندارد که نتوانید همزمان آب مروارید هر دو چشم را درمان کنید، اما به طور کلی توصیه نمی شود. انجام عمل جراحی آب مروارید روی هر چشم در روزهای جداگانه به جراح و بیمار اجازه می دهد تا نتیجه جراحی اول را ارزیابی کنند، که ممکن است بر انتخاب های انجام شده برای جراحی دوم تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر لنز داخل چشمی چند کانونی برای چشم اول انتخاب شود تا  بعد از جراحی آب مروارید نیاز به عینک مطالعه نداشته باشید، آیا باید از همان نوع لنز برای چشم دوم استفاده شود؟ یا ممکن است نوع دیگری از لنز داخل چشمی را بر اساس نتایج  جراحی چشم اول انتخاب کنید؟

در حالی که جراحی آب مروارید کم خطر است و عوارض ناشی از جراحی آب مروارید نادر است، خطر عفونت چشم و سایر عوارض جدی ناشی از جراحی آب مروارید بسیار کم است. با این حال، اگر هر دو چشم عفونی شوند یا عوارض جدی دیگری را به طور همزمان تجربه کنند، نتایج می‌تواند برای مدتی و شاید برای همیشه از نظر بینایی مخرب باشد.

به این ترتیب، اکثر جراحان توصیه می‌کنند که این عمل را در یک زمان انجام ندهید و اجازه دهید چشم اول به طور کامل بهبود یابد و بینایی شما قبل از انجام درمان روی چشم دیگر تثبیت شود. این معمولاً به معنای چند روز تا چند هفته فاصله زمانی بین جراحی دو چشم است.

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

 

جراحیهای چشم