علائم و نشانه هاي آب مرواريد

در ابتدا ، هنگامی که آب مروارید خفیف است، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشید. اما همانطور که آب مروارید پیشرفت می کند، می تواند در بینایی شما تغییراتی ایجاد کند. به عنوان مثال ، ممکن است متوجه شوید که:

1.      دید شما ابری یا تار است.
  2.      رنگها کمرنگ به نظر می رسند.
  3.      شب نمی توانید خوب ببینید
  4.      لامپ ها ، نور خورشید یا چراغ های جلو خیلی روشن به نظر می رسند.
  5.     كاهش ديد در نور شديد آفتاب
  6.     هاله ای را در اطراف چراغ می بینید.
  7.    حساس شدن به نور
  8.     دو بيني يا چند بيني (كه با افزايش شدت آب مرواريد وضعيت بدتر مي شود).
  9.    درخشندگي زياد نور اتومبيل ها در شب
  10.   خيرگي و پخش نور چراغها و نور آفتاب
  11.   افزايش ديد نزديك، تغيير مداوم شماره عينك و يا لنز تماسي.علائم آب مروارید cataract symptom

علائم و نشانه هاي آب مرواريد ارتباط مستقيمي با نوع آب مرواريد دارد. زماني که کاتاراکت هسته اي (نوکلئار) در مراحل ابتدايي است، مدتي بينائي نزديک فرد بهتر مي شود که اصطلاحا به آن" ديد ثانويه" مي گويند. متأسفانه اين بهبود ديد نزديک دوام چنداني ندارد و با بدتر شدن کاتاراکت از بين مي رود. کاتاراکت زير کپسولي ممکن است تا مراحل پيشرفته علامتي نداشته باشد و يا فرد از خيرگي ناشي از نور بخصوص در دید شب شاکي باشد.

اين علائم مي تواند ناشي از ساير بيماري هاي چشمي نيز باشد، پس اگر دچار هر يك از اين علائم شديد حتما به چشم پزشك مراجعه كنيد.

فیلم علائم آب مروارید Cataract Symptoms video

آیا علائم آب مروارید به یک باره بروز می کنند؟

نه. ممکن است در اوایل، به نظر برسد که دید ابری فقط قسمت کوچکی از عدسی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. شاید حتی ندانید مشکلی وجود دارد. اما در بیشتر موارد، آب مروارید به پیشرفت خود ادامه می دهد. وقتی پیشرفته تر شد، دید شما بیشتر و بیشتر تار می شود. علاوه بر این،  ممکن است عدسی طبیعی چشم شما - که به طور معمول شفاف است - به یک رنگ مایل به زرد یا قهوه ای تبدیل شود. ممکن است اشیاء پیرامونتان مانند یک عکس بسیار قدیمی به نظر برسد. این مساله می تواند انجام کارهای روزمره را دشوار کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

هر زمان متوجه تغییر دید شوید، برای تشخیص آب مروارید، پزشک معاینه چشم شما را به طور کامل انجام می دهد. همچنین برای شما قطره چشمی استفاده میکند تا بتوانند مردمک چشم شما را گشاد کند و قسمت های پشتی چشم یعنی شبکیه و عصب چشم را معاینه کند. پزشک کل چشم شما را معاینه و چندین آزمایش مختلف انجام می دهد. بر اساس این نتایج ،چشم پزشک به شما بهترین تصمیم درمانی را پیشنهاد می کند.

آیا علائم آب مروارید قابل درمان است؟

گاهی اوقات، تجویز عینک جدید ممکن است بر بینایی را که در مراحل اولیه  آب مروارید موثر باشد؛ اما با گذشت زمان، ممکن است برای بازگرداندن بینایی خوب کافی نباشد. چشم پزشک ممکن است به شما توصیه کند که برای کارهای روزمره ، عینک آفتابی ضدانعکاس و یا حتی لنزهای بزرگنمایی بیشتر و استفاده از عینک با شیشه شفاف تر استفاده کنید - همه اینها ممکن است در  بهبود علائم شما کمک کنند.

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.