پیرچشمی زودرس

پیرچشمی زودرس Early or Premature Presbyopiaپیرچشمی زودرس چیست و چه عواملی در بروز آن دخالت دارند؟

پیرچشمی نوعی از دست دادن دید نزدیک مرتبط با افزایش سن است که باعث می شود بسیاری از افراد در سنین 40، 50 یا 60 سالگی عمر خود به عینک مطالعه روی بیاورند. این وضعیت به این دلیل رخ می دهد که عدسی طبیعی داخل چشم شروع به سفت شدن می کند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد به گونه ای که دیدن از نزدیک را دشوار می کند. افراد منحصر به فرد هستند و سن پیرچشمی در افراد مختلف متفاوت است، اما بیشتر افراد در سنین حوالی 40 سالگی خود متوجه تغییراتی در دید نزدیک می شوند.

پیرچشمی زودرس چیست؟

پیرچشمی زمانی زودرس در نظر گرفته می شود که علائم آن قبل از 40 سالگی شروع شود. اگر در انجام کارهای نزدیک مشکل دارید یا متوجه شدید که تلفن یا تبلت خود را دورتر از صورت خود نگه داشته اید، ممکن است به دلیل پیرچشمی باشد. هر زمان که متوجه تغییراتی در بینایی شدید، مهم است که به چشم پزشک مراجعه کنید.

عوامل خطر پیرچشمی زودرس

در صورت داشتن هر یک از عوامل خطر زیر ممکن است خطر ابتلا به پیرچشمی قبل از 40 سالگی بیشتر باشد:
     از قبل دچار دوربینی قابل توجه باشید
     دیابت
     بیماری قلب و عروقی
     مولتیپل اسکلروز MS
     استفاده منظم از برخی داروها مانند دیورتیک ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای آلرژی

پیرچشمی زودرس Early or Premature Presbyopiaآیا زنان زودتر از مردان دچار پیرچشمی می شوند؟

یک افسانه رایج در مورد پیرچشمی این است که زنان را بیشتر یا زودتر از مردان مبتلا می کند. با این حال، کارشناسان می گویند که جنسیت عامل خطری برای پیرچشمی زودرس نیست و آنها معتقدند که این افسانه وجود دارد زیرا زنان بیشتر در جستجوی درمان پیرچشمی هستند.

درباره پیرچشمی بیشتر بدانید

سن مهمترین عامل بروز پیرچشمی است. اما امروزه، داشتن اطلاعات کافی در زمینه بیماری های چشمی در سنین بالا مهمترین دانش است. دانستن اینکه از تغییرات بینایی مرتبط با افزایش سن چه انتظاری باید داشته باشید می تواند به شما کمک کند سلامت چشم خود را کنترل کنید. تیم تخصصی مرکز چشم پزشکی دکتر نادری در تشخیص و درمان پیرچشمی و سایر بیماری های چشمی دارای تجربه بالایی هستند.
 
 
فیلم پیرچشمی Presbyopia video
 

 

جراحیهای چشم