بیماری سی اس آر لکه زرد شبکیه

CSR یا Central serous choroidoretinopaty

 CSR یا Central serous choroidopaty  بیماری سی اس آر   

فرد مبتلا به CSR در مرکز میدان بینایی منطقه ای تار می بیبیند.

در بيشتر موارد در مردان در سنين 20 تا 50 سالگي ديده مي شود. علائم آن شامل شروع ناگهاني تاري ديد در يك چشم، كاهش ديد رنگي، محو دیدن ، کج دیدن يا نقطه كور مركزي در چشم بيمار است. دليل قطعي آن مشخص نيست اما استرس و مصرف کورتون و کم خوابی می تواند از علل زمینه سازآن باشند. در حدود سی درصد احتمال عود وجود دارد.معمولا یک طرفه می باشد. بيماري ناشي از نشت مايع در نقطه مركز شبكيه (ماكولا) است. اين بيماري عموماً كم خطر بوده و در 80% موارد خودبخود بهبود مي يابد. بهبودي ممكن است 6 ماه يا بيشتر طول بكشد. درمان با داروی پروپرانولل و استازولامید اسپیرولاکتون (اپلرنون) می تواند در تسریع بهبودی کمک کننده باشد. لزوم درمان با ليزر بسته به زمان بيماري، وضعيت ديد و نتيجه آنژيوگرافي شبكيه است.

علت بیماری سی اس آر لکه زرد شبکیه

کوریوریتینوپاتی سروز مرکزی هنگامی رخ می دهد  که مایعات زیر شبکیه جمع می شود. این حالت می تواند بینایی را مختل کند. نشت مایع از لایه ای از بافت زیر شبکیه ایجاد می شود که کوروئید نامیده می شود. به لایه سلولهای بین شبکیه و کوروئید ، اپیتلیوم رنگدانه شبکیه (RPE) گفته می شود. وقتی RPE آنطور که باید کار نمی کند ، مایعات در زیر شبکیه یا RPE جمع می شوند و در نتیجه یک جدا شدن کوچک و اختلال دید ایجاد می شود. کوریوریتینوپاتی سروز مرکزی معمولاً فقط یک چشم را درگیر می کند ، اما هر دو چشم می توانند همزمان درگیر شود.


.

نمای افتالموسکوپی و OCT در فرد مبتلا به CSR

نمای افتالموسکوپی و OCT در فرد مبتلا به CSR

علائم کوریوریتینوپاتی سروز مرکزی

علائم کوریوریتینوپاتی سروز مرکزی می تواند شامل موارد زیر باشد:

     دید مرکزی کج و معوج، کم نور یا تاری دید
     یک منطقه تاریک در دید مرکزی شما
     خطوط مستقیم ممکن است در چشم آسیب دیده شما خم ، کج یا نامنظم به نظر برسند
     ممکن است اجسام کوچکتر یا دورتر از آنچه که هستند به نظر برسند
     وقتی به یک شی سفید نگاه می کنید ، ممکن است به نظر می رسد که مایل به قهوه ای است و یا رنگ آن مات تر است

چه کسی در معرض کوریورینتوپاتی سروز مرکزی است؟

مردان در سنین 30 تا 50 سالگی بیشتر از زنان دچار کوریورینتوپاتی سروز مرکزی می شوند. استرس یک عامل خطر عمده است. افرادی که تحت استرس زیادی هستند ممکن است بیشتر دچار کوریورینتوپاتی سروز مرکزی شوند.

سایر عوامل خطر برای کوریورینتوپاتی سروز مرکزی عبارتند از:

     استفاده از استروئیدها (از طریق خوراکی، از طریق وریدی یا حتی استنشاق)
     عفونت هلیکوباکتر پیلوری (نوعی باکتری که می تواند معده را آلوده کند)
     بیماری خود ایمنی (هنگامی که بدن به بافتهای خود حمله می کند)
     اختلالات خواب مانند بی خوابی (مشکل خوابیدن یا خواب ماندن) یا آپنه خواب (وقتی تنفس در هنگام خواب قطع شود)
    تیپ شخصیتی نوع A (رفتار تهاجمی و رقابتی)
     فشار خون بالا (فشار خون بالا)

درمان  بیماری CSR

اين بيماري عموماً كم خطر بوده و در 80% موارد خودبخود بهبود مي يابد. بهبودي ممكن است 6 ماه يا بيشتر طول بكشد. درمان با داروی پروپرانولل و استازولامید اسپیرولاکتون (اپلرنون) می تواند در تسریع بهبودی کمک کننده باشد. لزوم درمان با ليزر بسته به زمان بيماري، وضعيت ديد و نتيجه آنژيوگرافي شبكيه است.

درمان فتودینامیک یا PDT در بیماری CSR شبکیه

photodynamic therapy retina PDT درمان فتودینامیک یا  این تکنیک درمانی در اواخر دهه 90 میلادی ابداع شد. دارویی به نام ورتپروفین به رگی در بازو تزریق می‌شود. ظرف چند دقیقه این ماده به پروتئین‌هایی که در رگ‌های خونی ناهنجار تشکیل‌شده در لکه زرد وجود دارند متصل می‌شود. نوری با امواج خاص به مدت یک دقیقه به داخل چشم تابانده می‌شود. ورتپروفین یک داروی حساس به نور است و هنگام تاباندن نور ذکرشده به رگ‌های خونی حاوی ورتپروفین، این ماده فعال‌شده و نشت از رگ‌های خونی را مهار می کند.(به سلول‌های مخروطی و استوانه‌ای مجاور و رگ‌های خونی طبیعی آسیبی وارد نمی‌کند).

درمان فتودینامیک تنها در برخی موارد مناسب است و این بستگی به محل دقیق رگ‌های خونی جدید در حال رشد و گستردگی آن‌ها دارد. این درمان برای همه موارد تأثیر ندارد اما میزان موفقیت آن در افراد تحت درمان بالا است.  مزیت اصلی این روش بر فتوکواگولاسیون با لیزر این است که آسیب کمتری به شبکیه سالم وارد می‌کند.

جراحیهای چشم