مراقبت ها و دستورات بعد ازعمل ليزيک، فمتولیزیک، اسمایل، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی

پس از انجام عمل های جراحی  لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی ديد چشمتان تا چند ساعتی اندکی تار است. نگران نباشيد. اين حالت طبيعي و قابل انتظار است. صبح روز بعد که از خواب بيدار شويد، بينائي شما شفافيت قابل توجهي خواهد داشت. بينائيتان طي دو تا سه هفته آينده شفافتر نيز خواهد شد.

LASIK after care استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل لیزیکاستفاده از عینک آفتابی جهت جلوگیری از برخورد اشعه ماوراء بنفش به قرنیه تا چند ماه پس از عمل ضروری است. در صورت عدم استفاده از عینک احتمال کدورت قرنیه افزایش می‌یابد. می‌توانید از عینک تجویز شده توسط کلینیک و یا عینک آفتابی خودتان استفاده نمایید و یا عینک آفتابی استاندارد از مطب تهیه کنید

  1. پس از رسیدن به منزل یک عدد قرص مسکن و یک عد قرص خواب آور بخورید و چند ساعتی در حالیکه عینک محافظتان را زده اید، چرتی بزنید.
  2. از دست زدن، مالیدن و فشار دادن چشمتان جدا اجتناب کنید و اگر چشمتان تحریک شده و سوزش دارد، از قطره های اشک مصنوعی که پزشکتان تجویز کرده، استفاده کنید.
  3. استفاده از موبایل، کامپیوتر و تماشای تلویزیون و سایر فعالیت های چشمی به چشمتان آسیبی نمی زند؛ گرچه ممکن است دید راحتی نداشته باشید.
  4. بهتر است طي هفته اول موقع خواب از محافظ چشمي (شيلد) يا عينک محافظ استفاده کنيد.
  5. قطره هاي چشمي استیروئیدی و آنتی بیوتیک را طبق دستور پزشک استفاده کنيد.
  6. کار هاي چشمي مثل رانندگي، تلويزيون، مطالعه، کامپیوتر و ..... تا جائيکه ميزان بينائي شما کافي باشد و خسته نشويد، منعي ندارد. چند هفته اول، بيرون از منزل از عينک آفتابي استفاده کنيد.
  7. لازم نیست خود را در منزل زندانی کنید. اولین شب بعد از عمل می توانید برای جشن رهایی از عینک برای شام با دوستان و خانواده بیرون بروید.
  8. مراقب باشيد که طي ماه اول چشمتان را مالش ندهيد زيرا اين کار ممکن است باعث جابجا شدن فلپ (لايه بريده شده قرنيه) شود؛ گرچه پس از چند روز از گذشت عمل احتمال جابجايي فلپ خيلي کم است ولي بهر حال بايد احتياط کنيد.
  9. حد اقل طي دو هفته اول پس از عمل، از آرايش لبه پلک ها و اطراف چشم اجتناب کنيد. پس از آن هم توصیه می شود از لبه بیرونی پلک ها آرایش کنید و از موادی استفاده کنید که براحتی پاک می شوند.
  10. دو تا سه هفته پس از عمل استخر نرويد و پس از آن نيز از عينک شنا استفاده کنيد. حداقل تا سه ماه پس از عمل شيرجه نزنيد.
  11. بيماران ليزيک معمولا پس از عمل هيچگونه ناراحتي ندارند. اگر چشمتان درد يا ناراحتي داشت و يا بينائيتان بجاي بهتر شدن کاهش يافت، بلافاصله مراجعه کنيد. در شرایط اورژانس، در صورت تعطیلی مطب، در تمام ساعات شبانه روز می توانید به بیمارستان چشم پزشکی نگاه مراجعه کنید.

خشکي چشم بعد از عمل ليزيک حداقل بصورت گذرا شايع است. اين حالت باعث سوزش، احساس خشکي و جسم خارجي در چشم، و يا حتي تاري بينائي مي شود. بسياري از جراحان توصيه مي کنند که در چند هفته اول پس از عمل ليزيک از قطره هاي اشک مصنوعي ترجيحا بدون ماده نگهدارنده استفاده شود. ديگر جراحان ممکن است براي پيشگيري از عوارض خشکي چشم، قبل از عمل پيشنهاد بستن موقت مجراي خروجي اشک را با "وسيله مسدود کننده مجراي اشک" بدهند و بعدا هر موقع که لازم باشد، براحتي آن را برمي دارند.

 فیلم مراقبت های بعد از عمل حذف عینک Refractive surgery after care video

جراحیهای چشم