عینکهای با شیشه فتوکرومیک

 photochromic eyeglassعینک فوتوکرومیکعدسی های فتوکرومیک، نوع خاصی از عدسی هستند که در شرایط نوری مختلف تغییر رنگ میدهند، یعنی در روشنایی تیره و در تاریکی روشن شده، نور بیشتری را عبور میدهند. این لنزها در اواخر دهه 1960 ابداع شدند و از دهه 1990 استفاده از آنها رواج پیدا کرد.

خاصيت اصلي اين عدسی ها آن است كه وقتي در معرض نورخورشيد قرار مي گيرند؛  يك ماده معدني كه معمو لا هاليد نقره  (silver halide) است، به يون هاي تشكيل دهنده اش تجزيه مي شود که اين امر باعث رنگي شدن آن مي گردد. اين واكنش قابل برگشت است و اين خاصيت در طول زمان از بين نمي رود. در تاريكي، دو يون به هم متصل مي شوند و دوباره ماده اصلي رامي سازند و عدسي بي رنگ مي شود.

در این لنزها میلیون‌ها مولکول کلرید نقره یا نمک های نقره با دیگر هالوژن‌ها قرار داد. لنز در غیاب نور ماوراء بنفش شفاف است. پس در اکثر جاهایی که با نور مصنوعی روشن شده این عینکها شفاف هستند. وقتی نور uv(که در نور خورشید وجود دارد) به شیشه عینک برسد، ساختار مولکول‌ها تغییر می‌کند. این ساختار جدید بخشی از نور مرئی را جذب می‌کند و باعث می‌شود لنز تیره شود. هر چه شدت نور uv بیشتر باشد، لنز تیره تر می‌شود.

تيره شدن شيشه فوتوكروميك در نور، نسبتًا سريع است ولي روشن شدن شيشه در تاريكي كندتر صورت مي گيرد.  بنابراين استفاده از شيشه هاي فوتوكروميك قوي براي كساني كه به طور متناوب از روشنايي به تاريكي مي روند و يا براي رانندگي در مسيرهاي داراي سايه و تونل ، مناسب نيست . شيشه هاي زرد و نارنجي، امواج كوتاه را جذب مي كنند ولي نور زرد تا قرمز را از خود عبور مي دهند برخي بيماران احساس مي كنند که با اين عينك ها دقيق تر مي بينند و كارخانه هاي سازنده نيز ادعا مي كنند كه حساسيت كنتراست  و ديد عمق (استروپسيس)  با اين شيشه ها بيش تر مي شود .

در گذشته عدسی های فتو کرومیک فقط از جنس شیشه ساخته می شدند، اما امروزه عدسی های فتوکرومیک پلاستیکی هم در بازار موجود می باشد.

1.عینک فتوکرومیک نمی توند بطور کامل جایگزین عینک آفتابی شود، چون ممکن است تیرگی آن در نور شدید برای حفاظت از چشم ها کافی نباشد، اما به عنوان یک عینک عادی برای افراد فعالی که مکرراً  در محیط های روشن و محیط سربسته رفت و آمد می کنند، کارایی خوبی دارد.

2. تغییر درجه حرارت می تواند شدت تیرگی عدسی فتوکرومیک را تغییر دهد. هرچه هوا سردتر باشد، عینک تیره تر و هرچه هوا گرمتر باشد، عینک روشن تر خواهد بود. لذا استفاده از این عدسی ها در شرایط آب و هوایی بسیار سرد توصیه نمی شود، زیرا سرما میزان عبور نور از این عدسی ها را تا حد صفر کاهش میدهد.

3. از آنجا که روشن شدن کامل عدسی فتوکرومیک چند دقیقه طول می کشد، استفاده از آن برای افراد مسن و هنگام رانندگی در شب توصیه نمیشود.

4. عدسی های فتوکرومیک به مرور زمان کهنه می شوند و توانایی روشن شدن را از دست میدهند ، استفاده از عینک فتوکرومیک  کهنه در زمان رانندگی شبانه می تواند خطرآفرین باشد.

 فیلم عینک های فوتوکرومیک  Photochromic eye glass

جراحیهای چشم