کدورت کپسول خلفی عدسی پس از عمل آب مروارید یا کاتاراکت ثانویه

posterior capsule opacificationکدورت کپسول خلفی عدسیيكي از مهمترين عوارض عمل جراحي آب مرواريد (كاتاراكت)در روش فیکو کدر شدن کپسول خلفی عدسی یا اصطلاحا کاتاراکت ثانویه است می باشد. در عمل آب مروارید با روش خارج کپسولی که قبلا رایج بود شیوع آن از۵۰-۴۰% بود.در روش عمل آب مروارید با فیکو و با استفاده از لنزهای داخل چشمی با طراحی جدید شیوع آن به کمتر از ۱۰% کاهش یافته است. در روش های جدید عمل آب مروارید برای برداشتن عدسی کدر شده چشم( جراحی آب مروارید)، جراح کپسول قدامی(جلوئی) عدسی را باز کرده و سپس با استفاده از امواج اولترا سوند (ماوراء صوت) عدسی را به قطعات کوچکتر می شکند و در نهایت محتویات آن را خارج می کند. در نتیجه قسمت پشتی کپسول عدسی باقی می ماند و عدسی مصنوعی (لنز داخل چشمی) در کپسول عدسی طبیعی کار گذاشته می شود. لذا باقیماندن دیواره خلفی(پشتی) کپسول نگهدارنده عدسی ممکن است باعث شود پس از چند ماه یا چند سال  کپسول خلفی، کدر شده و باعث اختلال بینایی شود. این حالت، کاتاراکت ثانویه یا after cataract نامیده می شود.

در عمل کاتاراکت با روش فیکو امولسیفیکیشن عمل خرد کردن هسته عدسی با استفاده از امواج مافوق صوت (اولتراسوند) و در روش فمتوکاتاراکت از انرژی لیزر فمتوسکند انجام می شود. کدورت در کپسول خلفی عدسی بعد از عمل کاتاراکت قابل درمان بوده اما قابل پیش گیری نیست و نمی توان پیش بینی کرد که برای چه افرادی اتفاق می افتد.

درمان کدورت کپسول عدسی یا after cataract (کاتاراکت ثانویه)

دریچه ای در کپسول خلفی با عمل یاگ لیزرکپسولوتومی ایجاد می شود. با استفاده از لیزر Nd: YAG یا (Neodymium-YttriumAluminum-Garnet) می توان ناحیه ای از کپسول خلفی عدسی را در قسمت مرکزی برداشت و مسیر بینایی شفاف و در نتیجه بینایی اصلاح می شود. این عمل posterior capsulotomy (باز کردن کپسول خلفی ) یا عمل یاگ لیزر کپسولوتومی نامیده می شود. این عمل بسیار راحت و در طی چند دقیقه و به صورت سرپایی در مطب یا مرکز چشم پزشکی قابل انجام است و بیمار بلافاصله به کار و زندگی معمول خود برمی گردد و بینایی از روز بعد از عمل به حداکثر میزان خود خواهد رسید. به طور معمول بهتر است برای انجام کپسولوتومی ۳ تا ۶ ماه از عمل آب مروارید گذشته باشد.

فیلم لیزر کپسولوتومی برای از بین بردن کدورت کپسول خلفی بعد از آب مروارید YAG Laser Capsulotomy Video

 
 

شایع ترین عارضه این عمل بالا رفتن موقت فشار چشم است، لازم است که بیمار ۱ تا ۲ ساعت بعد از این اقدام در مطب پزشک بماند تا فشارچشم او اندازه گیری شود و خطری برای او از نظر بالارفتن فشار چشم وجود نداشته باشد. سایر عوارض بسیار نادر این عمل عبارتند از:  جداشدگی پرده شبکیه(Retinal detachment)، تورم قسمت مرکزی شبکیه (macular edema)، جابجائی عدسی چشمی قرارداده شده در داخل چشم، خونریزی در قسمت قدامی چشم، تورم قرنیه(Corneal edema).

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم