فمتوکاتاراکت (عمل کاتاراکت با لیزر) Femto Cataract

 لیزر فمتوسکند چیست؟

لیزر فمتوسکند لیزری مادون قرمز با طول موج 1053 نانومتر است. نحوه عملکرد لیزر فمتوسکند مثل لیزر یاگ از طریق" از هم گسیختگی بافتی" یا فوتویونیزاسیون نسوج شفاف مثل قرنیه است. استفاده از لیزر فمتوسکند مثل لیزر یاگ باعث ایجاد ابری از الکترونهای آزاد و مولکولهای یونیزه می شود. امواج شوک صوتی که به این طریق تولید می شوند، منجر به از هم گسیختن بافت ها می شود. به هر حال تفاوت دو لیزر در میزان آسیب وارده به بافت های اطراف است. زمان پالس هر لیزر یاگ در محدوده نانوسکند(109 ) و زمان هر پالس در لیزر فمتو سکند ( 1015 ثانیه) است. کاهش زمان پاس لیزر باعث کاهش آسیب وارده به بافت های اطراف میشود. در واقع آسیب به بافتهای اطرف با لیزر فمتوسکند 106 برابر کمتر از لیزر یاگ است. این خصوصیت لیزر فمتوسکند برای جراحی های قرنیه که نیاز به دقت بالا دارند مناسب می باشد.  

فیلم لیزر فمتوسکندFemtosecond Laser Video

 دستگاه‌های لیزر فمتوسکند

 دستگاه‌های لیزر فمتوسکند به نرم‌افزارهایی مجهز هستند که به وسیله آنها می‌توان تعداد، اندازه، مقدار انرژی و فرکانس پالس‌های تابیده شده را تنظیم نمود. با استفاده از این نرم‌افزار می توان محل دقیق تابش پالس ها از نظر عمق و وسعت مورد نظر را نیز تعیین نمود. بنابراین هنگام استفاده از لیزر فمتوسکند در برش قرنیه، انرژی لیزر دقیقاً در یک نقطه مشخص در سطح و یا عمق قرنیه متمرکز می‌شود. هر پالس باعث ایجاد یک حباب میکروسکوپی می‌شود که بافت قرنیه اطراف خود را از هم جدا می‌کند. به این پدیده   "Photodisruption" می‌گویند. با کنار هم قرار دادن هزاران حباب، می‌توان یک برش بسیار ظریف در بافت قرنیه ایجاد کرد.  

فمتوکاتاراکت (عمل کاتاراکت با لیزر)

در مسیر پیشرفت علم و تکنولوژی در چشم پزشکی، یکی از جدید ترین روش های عمل جراحی آب مروارید، استفاده از لیزراست.  در این روش که فمتوکاتاراکت نامیده می شود، برای افزایش دقت و کیفیت عمل، با استفاده ازلیزر فمتوسکند مراحل مختلف عمل جراحی قابل انجام است.

 فواید جراحی آب مروارید با لیزر چیست؟

با استفاده از تکنولوژی لیزر فمتوسکند کلیه مراحل حساس عمل آب مروارید با استفاده از برش های دقیق لیزر انجام می شود. در نتیجه احتمال بروز خطاهای انسانی کم می شود. با این روش علاوه بر افزایش دقت و امنیت عمل می توان همزمان با عمل آب مروارید، آستیگماتیسم بیمار را نیز با برش های لیزری اصلاح کرد

تفاوت عمل جراحی آب مروارید معمولی با عمل لیزری آب مروارید چیست؟

در روش معمول عمل جراحی آب مروارید به روش فیکو (فیکوامولسیفیکیشن)، جراح برش های قرنیه را با کمک تیغی که در دست دارد، انجام می دهد. پس از آن از طریق این برش ها، جراح وسایل جراحی را وارد چشم کرده و مراحل بعدی عمل را ادامه می دهد. پس از باز کردن کپسول قدامی عدسی، با استفاده از انرژی ماوراء صورت دستگاه فیکو، عدسی چشم که دچار آب مروارید شده به قطعات کوچکتری خرد شده و ازچشم خارج می شود و سپس لنز داخل چشمی در محفظه کپسول عدسی کار گذاشته می شود تا جایگزین عدسی طبیعی چشم شود. در عمل جراحی آب مروارید به روش فمتوکاتاراکت، مراحل عمل شامل برش های جراحی و خرد کردن هسته عدسی با کمک لیزر فمتوسکند انجام می شود؛ در نتیجه دقت عمل افزایش می یابد.  

چرا عمل جراحی آب مروارید با لیزر را انتخاب کنیم؟

این روش بدون نیاز به تیغ جراحی و بخیه، دقت بسیار بالا و دروره بهبودی کوتاه دارد. این برای بیماران مزیت است. اگر شما نیاز به عمل آب مروارید داشته باشید، انتخاب عمل آب مروارید با لیزر باعث می شود تا هم نتیجه عمل عالی باشد و هم در اولین فرصت بعد از عمل به سر کار و زندگی خود برگردید.  

مزیت های عمل آب مروارید با لیزر

  1. نیاز به تیغ جراحی ندارد.
  2. مجموع زمان استفاده از لیزر کمتر از یک دقیقه است.
  3. امنیت بالاتری دارد و با استفاده از برنامه خودکار کامپیوتری، کنترل می شود.
  4. باز کردن کپسول قدامی عدسی، خرد کردن هسته عدسی و برش های قرنیه، به صورت خود کار است.
  5. انرژی مورد نیاز عمل تا 50% کاهش می یابد.
  6. نتایج بینایی بهتر و دوره بهبودی کوتاهتر دارد.

 

فیلم عمل کاتاراکت به روش فمتو کاتاراکت با لیزر فمتوسکند  Femto Cataract Surgery

البته ذکر اين نکته ضروري است که گاها پس از گذشت مدتي از عمل آب مرواريد ممکن است کپسول عدسي کدر شده و باعث تاري ديد شود که ما بطور معمول از انرژي ليزر به نام لیزر یاگ براي باز کردن کپسول ( و مسير ديد) استفاده مي کنيم که به اين کار " ليزر کپسولوتومي" مي گوئيم.

تقريبا بطور همزمان تحول مهم ديگري در طراحي و کيفيت لنزهاي مصنوعي داخل چشمي بوقوع پيوست واستفاده از عدسي هاي مصنوعي تاشونده مرسوم شد. اخيرا لنز هائي طراحي شده اند (موسوم به لنز هاي با خاصيت تطابق و لنز های چند کانونی) که با مکانيسم هاي مختلفي ديد نزديک را نيز تا اندازه قابل توجهي بهبود مي بخشند و در نتيجه پیرچشمی نیز همزمان با عمل آب مروارید اصلاح شده و  فرد علاوه بر بينائي خوب دور ، بدون نياز به عينک مطالعه، نزديک را هم خوب مي بيند.

بنابراين بارزترين حسن عمل جراحي آب مرواريد با برش کوچک، کاهش ميزان آستيگماتيسم ايجادشده در اثر عمل جراحي و دوره نقاهت و بازگشت بينايي بسيار کوتاه است.

آیا چشم ها همزمان تحت عمل جراحی آب مروارید با لیزر قرار می گیرند؟

اگر هر دو چشم به آب مرواريد مبتلا باشد پزشك آنها را در يك زمان جراحي نمي كند. هر چشم بايد به طور جداگانه تحت عمل جراحي قرار گيرد. در صورتيكه وضعيت اورژانس نباشد بسته به نظر جراح بهتر است حدود چند روز تا چند هفته بين دو عمل فاصله باشد. گاهي از اوقات در بيماران مبتلا به بيماري قند جهت معاينه شبكيه و درمان ضايعات ناشي از بيماري انجام عمل آب مرواريد ضروري است.

آیا عمل آب مروارید با لیزر نیاز به بی هوشی عمومی دارد؟

از نظر بي هوشي نيز با پيشرفت تکنولوژي عمل، ديگر نيازي به بي هوشي عمومي وجود ندارد و با تزريق بي حسي و يا حتي ريختن قطره بي حسي عمل جراحي امکان پذير است.

پيشرفته ترين روش عمل جراحي در دنيا عمل فيکو با استفاده از قطره بي حسي و بدون نياز به تزريق آمپول بي حسي و يا بي هوشي عمومي است . این روش بخصوص در بیمارن با بیماریهای زمینه ای نطیر بیماری های قلبی عروقی، دیابت و فشار خون و سکته مغزی که بی هوشی برایشان ممکن است خطرناک باشد، مفید است. در اين روش مدت زمان عمل حدود ده دقيقه است و نيازي به پانسمان چشم نيست و بيمار بلافاصله پس از عمل مرخص مي شود و از روز بعد به کار و زندگي عادي برمي گردد.همه بيماران عمل شده توسط اينجانب با اين روش عمل مي شوند. 

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم