کاربرد های تشخیصی لیزر در چشم پزشکی

 اندازه گیری قدرت لنز های داخل چشمی

دستگاه IOL MASTER

 IOL master دستگاه

به منظور محاسبه قدرت لنزهای داخل چشمی برای استفاده در جراحی آب مروارید بیومتری چشم انجام می شود. این دستگاه علاوه بر محاسبه طول آکسیال (قدامی - خلفی) چشم، قدرت لنز داخل چشمی، میزان انحنای قرنیه (Keratometry) را نیز اندازه گیری می کند. این دستگاه دارای فرمول های متعدد محاسبه قدرت لنز داخل چشمی از جمله چهار نسل Holladay II ، SRK/T، SRK II، Hoffer، Higis L، Higis می باشد. جدید ترین نسل این فرمول ها یعنی فرمول Holladay II نیز روی نرم افزار این دستگاه نصب شده است.

این دستگاه در حال حاضربهترین دستگاه برای محاسبه قدرت لنزهای داخل چشمی تک کانونی و چند کانونی برای عمل های آب مروارید و همچنین اصلاح همزمان پیر چشمی است که در مرکز چشم پزشکی دکتر نادری نیز از آن استفاده می شود. این دستگاه در مرکز چشم پزشکی دکتر نادری نصب است و محاسبه قدرت انواع لنز داخل چشمی همه بیماران توسط ایشان با دقت انجام می شود. برای افزایش دقت محاسبه قدرت لنز داخل چشمی لنزهای توریک (اصلاح کننده آستیگماتیسم)، مولتی فوکال (اصلاح کننده پیر چشمی) و توریک مولتی فوکال (اصلاح کننده همزمان پیر چشمی و آستیگماتیسم توام با عمل آب مروارید) علاوه بر این دستگاه از فرمول های محاسبه ان لاین استفاده می شود.

Lenstar دستگاه

 دستگاه Lenstar

این دستگاه با دقت بالا با استفاده از لیزر مقاطع اپتیکی چشم از قرنیه تا شبکیه را اندازه گیری می کند. در این دستگاه فرمول های محاسبه قدرت لنز داخل چشمی جدید مثل Olsen formula و همچنین فرمول Barrett Toric Calculator برای محاسبه لنز های داخل چشمی توریک ( برای اصلاح آستیگماتیسم همزمان با عمل آب مروارید) نیز گنجانده شده است. 

ارزیابی تشخیصی بیماری های قسمت های قدامی و خلفی چشم

دستگاه OCT

OCTدستگاه

در سالهای اخیر پیشرفت های مهمی در زمینه تصویربرداری از قرنیه و شبکیه به منظور ارائه سیستم هایی اتوماتیک جهت تشخیص بیماریهای مختلف آن انجام شده است. با استفاده از روش‌های نوین و تکنیک‌های پیشرفته مثل OCT به تشخیص سریع و دقیق بیماری‌های سگمان قدامی و خلفی چشم کمک می‌شود.

تکنولوژی Optical coherence tomography یا OCT می‌تواند تصویربرداریهای مقطعی از ساختمان میکروسکوپی بافتهای زنده انجام دهد. همچنین دارای قدرت تشخیصی در مقیاس میکرون می‌باشد. از دستگاه Optical coherence tomographyیا OCT که نوعی روش اندازه گیری موضعی بافتها در پزشکی است، برای عکسبراداری دقیق در حد میکرون از ساختمان های قدامی و خلفی چشم بخصوص لایه های شبکیه و عصب بینایی استفاده می شود. 

                                            فیلم تصویر برداری با تکنیک او سی تی OCT Video

 
مهمترین بیماریهای چشمی مرتبط با شبکیه بیماری گلوکوم یا آب سیاه و بیماری دیابت است که تست OCT در تشخیص و پیگری این بیماران نقش مهمی دارد. 

Scanning Laser Polarimetry

Scanning Laser Polarimetry (SLP)دستگاه

دسـتگـاهـي اسـت كـه بـه كمـك نـور پـلاريـزه ضخامت لايه رشته های عصبي شبكيه RNFL (Retinal Nerve Fiber Layer) را در ناحيه پري پـاپـيـلـري (اطراف عصب چشم) انـدازه گـيـري مي‌كند. این دستگاه با استفاده از پیشرفته ترین استانداردها در تشخيص و مديريت بیماری گلوكوم(آب سیاه)، چشم را از هر دو بعد كاركرد و ساختار مورد ارزيابي قرار مي دهد. اين دستگاه پارامترهای مربوط به اولين تغييرات در گلوكوم را با دقت بالا اندازه گيري می کند. در حالي كه در حين معاينات چشمي تشخيص زود هنگام تغييرات لايه رشته های عصبي شبكيه RNFL به سختي ميسر است، با كمك اين دستگاه مي توان اين تغييرات را در ابتدایی ترین مراحل كه اولين نشانه هاي آسيب ساختاري مربوط به گلوكوم ظاهر مي شود، به وضوح تشخيص داد. 

 

 

جراحیهای چشم