بیماری های اعصاب چشم

نوروپاتی ایسکمیک قدامی عصب چشم یا سکته عصب بینایی چشم

نوروپاتی بینایی ایسکمیک قدامی (AION) از دست دادن بینایی ناگهانی ناشی از قطع جریان خون در قسمت جلویی (قدامی) عصب بینایی است که به آن سر عصب بینایی نیز گفته می شود. وظیفه عصب بینایی انتقال اطلاعات بینایی از چشم به مغز است که این اطلاعات را به صورت تصویری جمع می کند. حدود 1.2 میلیون فیبر کوچک در عصب بینایی به اکسیژن و مواد مغذی تأمین شده توسط رگهای خونی اطراف متکی هستند. هرگونه وقفه در خون رسانی می تواند به بینایی آسیب برساند. هرچه عصب بینایی بیشتر آسیب ببیند ، بینایی بیشتر تخریب می شود. نوروپاتی بینایی ایسکمیک علت اصلی نابینایی یا اختلال چشمگیر در بینایی است و پاسخ های قطعی در مورد علت، ویژگی های بالینی و درمان آن وجود ندارد.
دو نوع ( ION) نوروپاتی بینایی ایسکمیک قدامی وجود دارد: قدامی (که با تورم سر عصب بینایی مشخص می شود) و خلفی (که در آن تورم وجود ندارد). علاوه بر این، هر نوع دارای چندین زیرگروه است. ION قدامی رایج ترین شکل است ، در حالی که ION خلفی نادر است. هر دو را می توان به سه زیرگروه تقسیم کرد: تصلب شرایین (معمولاً به دلیل آرتریت سلول غول پیکر)، غیر عروقی  (به دلایل غیر التهابی) ؛ و بعد از عمل
بیماران مبتلا به نوروپاتی بینایی ایسکمیک قدامی و خلفی دچار افت شدید بینایی در یک چشم یا هر دو چشم هستند که با درد همراه نیست. در معاینه آنها علائمی دارند که  نشان می دهد که عصب بینایی به طور طبیعی کار نمی کند.  اگر نوروپاتی ایسکمیک قدامی باشد، این علائم شامل از دست دادن قدرت بینایی یا میدان دید ، نقص رفلکس آوران مردمك  و عصب بینایی غیرطبیعی است. ادامه مطلب =>

Ocular migrane میگرن چشمیمیگرن چشمی

میگرن بینایی یک اختلال بینایی موقتی است که اغلب با یک ناحیه درخشان و نور لرزان کوچک شروع می شود که به آرامی به اطراف گسترش می یابد. این لکه رو به رشد اغلب دارای لبه های دندانه دار و زیگ زاگ است. علائم بینایی معمولاً تقریباً 20-30 دقیقه طول می کشد و سپس کاملا برطرف می شود. منطقه ای که بینایی مختل می شود به عنوان "اسکوتوم" شناخته می شود و این حمله به نام اورا aura شناخته می شود.
در یک میگرن معمولی، سردرد تپنده به سرعت متعاقب علائم بینایی بروز می کند. سردرد چندین ساعت طول می کشد و با حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا همراه است. شدت سردرد ممکن است از خفیف تا شدید باشد. ادامه مطلب =>

نوریت و نوروپاتی اپتیک

optic neuritis نوریت اپتیک

علائم بینایی نوریت اپتیک می تواند شامل تاری دید، نقاط کور یا از بین رفتن کامل بینایی باشد. همچنین ممکن است کج و معوج ببینید و دید رنگ کاهش یابد و موقع حرکت یک یا دو چشم درد داشته باشید. این علائم ممکن است مقدمه ای بر نوریت اپتیک باشد.

اصطلاح نوروپاتی اپتیک اغلب برای توصیف اختلالات عصب بینایی و آسیب آن بکار می رود. آسیب می تواند ناشی از انسداد جریان خون عصب، بیماری های خاص یا تماس با مواد مسموم کننده مثل الکل یا سیگار ایجاد شود. نوریت اپتیک یکی از دلایل خاص مسبب نوروپاتی اپتیک است.

نوریت اپتیک در هر فردی ممکن است بروز کند، اما معمولا در افراد جوانتر از 45 سال دیده می شود و زنان را بیشتر از مردان گرفتار می کند. این بیماری در کسانی که بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس دارند شایع است. این بیماری زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به غلاف محافظ سلولهای عصبی حمله و آنها را منهدم می کند. ادامه مطلب =>

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس یا MS

مشکلات بینایی اغلب اولین نشانه MS برای بسیاری از افراد است. علایمی نظیر:دوبینی، تاری دید، مات بودن رنگ ها، درد به خصوص هنگام حرکت چشم ها و مشکلات کنتراست بینایی ممکن است دیده شود.

اغلب ام اس باعث نوریت اپتیک (تورم عیب بینایی) می شود. این حالت معمولا یک چشم را درگیر می کند،، اما در موارد نادر هر دو چشم مبتلا می شوند.

نیستاگموس یکی دیگر از شایع ترین علامت هایی است که افراد مبتلا به ام اس با آن مواجه خواهند شد. نیستاگموس همراه با درد و شدت و ضعف خود را نشان می دهد.

در اکثر موارد علائم خود به خود در عرض چند هفته یا چند ماه ناپدید می شوند. اگر چه برخی از افراد مبتلا به ام اس دارای مشکلات بینایی دائمی هستند، اما اغلب موارد خفیف هستند و می توانند به طور موثر با استروئیدها و سایر درمان های کوتاه مدت درمان شوند. ادامه مطلب =>