بررسی ها و اندازه گیری های تشخیصی قبل از عمل آب مروارید

 مهمترین و اولین  قدم درمان آب مروارید معاینات و بررسی های دقیق و کامل همه قسمت های چشم و اندازه گیری دقیق قدرت لنز داخل چشمی و تصمیم صحیح برای انتخاب مناسبترین لنز داخل چشمی در هر بیمار است. معاینات کامل چشم پزشکی برای پیدا کردن بیماری ها و اختلات احتمالی همراه آب مروارید ضروری است.

با استفاده از تست بینایی وضوح و شدت بینایی را اندازه گیری می کنیم. معمولا برای اندازه گیری دید دور از چارت پروژکتور و برای اندازی گیری دید نزدیک از کارتی که در فاصله مطالعه در دست می گیریم، استفاده می کنیم.

تست بینایی

 

بررسی ها و اندازه گیری های تشخیصی قبل از عمل آب مروارید

به کمک دستگاه اسلیت لامپ که یک میکروسکوپ دو چشمی است، چشم پزشک می تواند با بزرگنمایی ساختمان چشم را معاینه کند. چشم پزشک از شما درخواست می کند که چانه و پیشانی خود را در محل مناسب دستگاه قرار دهید و به این طریق قسمت های قدامی چشم یعنی پلک ها، قرنیه، ملتحمه، عنبیه و عدسی چشم را بررسی می کند. ممکن است چشم پزشک با کمک لنز خاصی با این دستگاه قسمت های خلفی چشم نظیر عصب بینایی و شبکیه را معاینه کند. علاوه بر آب مروارید  بیماریها و ناراحتی های چشمی متنوع دیگری  مثل دژنراسیون ماکولا (لکه زرد شبکیه)، و گرفتاری شبکیه ناشی از دیابت با این روش قابل تشخیص است.

تست ارزیابی گلوکوم با اندازه گیری فشار داخل کره چشم شروع می شود. معمولا با روش غیر تماسی یا دستگاه فوت کننده هوا Air – Puff به صورت اتوماتیک فشار چشم ثبت می شود. در صورت نیاز با دستگاه تونومتر استاندارد گلدمن فشار چشم کنترل مجدد می شود.

در روش تونومتری غیر تماسی یا ایر پاف، پزشک یا دستیار آموزش دیده از شما می خواهد که چانه و پیشانی خود را در محل مناسب روی دستگاه قرار دهید. در حالیکه به داخل دستگاه نگاه می کنید، مقداری هوا از دستگاه خارج شده و به طرف چشم شما می آید. مقاومت قرنیه در برابر هوا به طور اتوماتیک اندازه گیری و بر روی مانیتور دستگاه نمایش داده می شود. این تست درد ناک نیست و کار آسانی است و تونومتر (فشار سنج) با چشم شما تماس پیدا نخواهد کرد. اگر فشار چشمتان بالا باشد، در خطر ابتلا به بیماری آب سیاه هستید.

نوع دیگر تونومتر بر روی دستگاه اسلیت لامپ نصب شده و تونومتر تماسی نامیده می شود. برای انجام این تست ابتدا چشم پزشک در چشم شما قطره چشمی بی حس کننده می ریزد تا چشمتان بی حس شود و اشکتان را با کاغذ آغشته به فلورسئین رنگ می کند. با تاثیر قطره شما در چشمتان احساس سنگینی و کرختی می کنید. پزشک از شما می خواهد که پیشانی و چانه تان را روی دستگاه اسلیت گذاشته و مستقیم به روبرو نگاه کنید. با حرکت اسلیت سر دستگاه تونومتر با سطح قرنیه تماس پیدا کرده و آنرا مسطح می کند. مقاومت قرنیه در مقابل تغییر شکل ارزیابی شده و با انتقال به دستگاه تونومتر، فشار داخل کره چشم اندازه گیری می شود. مانند روش غیر تماسی این روش نیز نیز دردناک نیست.

متاسفانه بیماری گلوکوم تا زمانیکه قسمت اعظم بینایی آسیب می بیند، علامتی ندارد. لذا بررسی فشار چشم در معاینات چشم پزشکی می تواند در مراحل اولیه،بیماری را تشخیص دهد. به همین دلیل معاینات دوره ای چشم پزشکی بخصوص در افراد بالای چهل سال و در افرادی که سابقه خانوادگی گوکوم دارند، ضروری است.
برای بهتر دیدن ساختمانهای داخلی چشم ممکن است چشم پزشک داخل چشمتان قطره های گشاد کننده مردمک بریزد.  این قطره ها معمولا 20 تا 30 دقیقه بعد مردمک را گشادمی کنند.  پس از باز شدن مردمک به دلیل اینکه نور بیشتری وارد چشمتان می شود به نو حساس تر می شوید و بینائیتان تار می شود. این تغییرات چند ساعت بعد به حالت نرمال برمی گردد.  پس از باز شدن مردمک چشم پزشک با استفاده از وسایل مختلفی ته چشمتان را معاینه می کند.  برای کاهش اذیت نور بهتر است موقع برگشتن به منزل ازعینک آفتابی استفاده کنید. معانیه چشم با مردمک باز برای پی بردن به بسیاری از بیماریها بخصوص بیماری ای شبکیه ضروری است. 

برای نیل به بهترین نتیجه بینایی برخی اندازه گیری های قبل از عمل ضروری است. یکی از مهمترین آنها اندازه گی قدرت لنز داخل چشمی است. همچنین در مواردی که عمل یک چشم مد نظر باشد باید قدرت عینک هر دو چشم با دقت اندازه گیری شود تا از عدم تعادل شماره دو چشم در آینده جلوگیری شود. برای محاسبه قدرت لنز داخل چشمی طول قدامی خلفی چشم ها، قدرت انکساری قرنیه و عمق اتاق قدامی چشم ادازه گیری می شود. سایر تست هایی که ممکن است ضروری باشند شامل توپوگرافی قرنیه و شمارش سلولهای قرنیه است.

اینجانب برای افزایش دقت در اندازه گیری ها و افزایش کیفیت و رضایتمندی پس از عمل، اندازه گیری و محاسبه قدرت لنز داخل چشمی که در چشم کار گذاشته می شود را هم با دستگاه IOL master  و هم با سونوگرافی A Scan  شخصا بررسی می کنم  و همچنین با استفاده از نرم افزارهای online  قدرت لنز داخل چشمی را  در همه بیماران اندازه گیری می کنم تا شانس خطای محاسبه قدرت لنز به حداقل ممکن برسد.

دستگاه IOL master

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 


جراحیهای چشم