لنزهای داخل چشمی اَسفریک ( Aspheric )

aspheric intraocular lense لنزهای داخل چشمی اسفریک لنرهای قبلی به طور معمول اِسفریک (spheric) بودند بدین معنی که سطح جلویی انها انحنای یکسانی در تمام سطح داشت و انگار انحنای سطح جلویی برشی از یک دایره کره کامل (sphere)  بود . در لنزهای جدید اَسفریک که اولین بار توسط کارخانه Bausch&Lomb ارائه شد، انحنای لنز وقتی به کناره ها نزدیک میشود قدری نسبت به انحنای مرکزی کمتر شده تا بتوانند کنتراست بهتری در تصویر حاصل از این لنز ها ایجاد کنند و در نتیجه کیفیت دید بهتری داشته باشند.

کارخانه Bausch &Lomb بعد از ارائه اولین لنز اَسفریک خود بنام لنز Softport با تغییراتی دیگری در طراحی لنز خود لنز Akreos AO را معرفی نمود که میتوانست اختلالات بینایی    ( visual aberrations)  را نیز کاهش دهد . لنز دیگری از همین مجموعه توسط کارخانه Abbot و بنام Tecnis ارائه گردیده که که میتواند قابلیت بینایی خوبی در شرایط نوری مختلف مثل باران ، برف ، مه ، و تاریکی شبانه ایجاد کند.

براساس ادعای شرکت AMO لنز Tecnis بر مبنای آنالیز wavefront ( تحلیل جبهه امواج نور ارسالی به سوی چشم ) طراحی شده است . این آنالیز همان تحلیلی است که در بعضی جراحی های عیوب انکساری لیزری قرنیه مثلا در لیزیک اختصاصی wavefront lasik صورت میگیرد تا اختلالات تصویری بعد از عمل را به حداقل برساند .

شرکت Alcon امریکا نیز لنز آسفریک دیگری بنام لنز IQ یا مدل SN60WF ارائه نموده است که از خاصیت ضد نور آبی ( blue-blocking )، برخورداربوده و نمونه اَسفریک چندکانونی آن بنام AcrySof IQ ReSTOR نیزارائه شده است .

بعضی جراحان اثر سود بخش لنز های اَسفریک را مورد سوال قرار داده اند چرا که معتقدند این اثر تا سنین بالاتر و دوران پیری از بین خواهد رفت . بدیهی است با کدر شدن عدسی وتاری دید ناشی ازآن اگر کنتراست تصویر بعد از عمل ارتقا یابد موهبتی برای بیمار خواهد بود ولی بسیاری از محققین اعتقاد دارند درک کنتراست بالا بنوعی ناشی از فعالیت سلولهای گانگلیونی شبکیه بوده وبا افزایش سن کاهشی غیر قابل باز گشت در کیفیت این سلولها و عملکرد انها پیش می اید که دیگر با لنز های مزبور نیز قابل برگشت نیست .

اما باید توجه داشت که امروزه سن عمل بیماران برای عمل کاتاراکت پائین تر امده واز همین رو این گروه سنی بدلیل انکه سلول های گانگلیونی سالمتری دارند ، قاعدتا کنتراست بهتر ناشی از این لنز ها به انها کمک خواهد نمود .

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم