مراقبت از چشم در طی شیوع ویروس کرونا (COVID-19)


اگر در دوران همه گیری کرونا برای معاینه دوره ای یا مشکل اورژانسی به مطب چشم پزشک خود مراجعه می کنید ، ممکن است نگران ابتلا به ویروس کرونا (COVID-19) باشید.  مطمئن باشید که چشم پزشکان ، مانند سایر متخصصان پزشکی ، نکات بهداشتی و ضدعفونی دقیق را رعایت می کنند.

 روش های جدید مراقبت های چشمی در بیماران عادی و اورژانسی چشم در طول COVID-19

محدود کردن تماس فیزیکی نزدیک برای کمک به کاهش شیوع ویروس کرونا مهم است. علائمی مانند تب ، سرفه و تنگی نفس می تواند 2 تا 14 روز پس از تماس با فرد مبتلا به کرونا ظاهر شود. افراد مبتلا به عفونت شدید می توانند به ذات الریه مبتلا شوند و به دلیل این بیماری ریوی جان خود را از دست دهند.

ممکن است بعضی از چشم پزشکان از طریق مشاوره تلفنی، اینترنتی یا فضاهای مجازی با بیماران خود در ارتباط باشند. برای قرار ملاقات های حضوری ، چشم پزشکان و کارکنان مراکز چشم پزشکی اقدامات احتیاطی زیادی برای محافظت از سلامتی شما انجام می دهند.

 در طی همه گیری کرونا، انتظار می رود در معاینات و روش های چشم تغییراتی ایجاد شود 

برای مراجعه به مطب یا بیمارستان باید ماسک بزنید. ممکن است کلینیک از شما بخواهد به جای اتاق انتظار عادی در بیرون ، یا در ماشین منتظر بمانید. این کار برای محافظت از شما ، سایر بیماران و کارمندان مطب در برابر احتمال قرار گرفتن در معرض ویروس در مکانهای شلوغ انتظار است.
  کلینیک احتمالاً تعداد افرادی را که وارد می شوند محدود کند. اگر برای قرار ملاقات شخصی نیازی به حضور کسی در کنار شما نیست ، لطفاً شخصی را با خود وارد ساختمان مطب یا کلنیک نکنید.
    ممکن است دمای شما هنگام ورود به ساختمان بررسی شود. چشم پزشک شما ممکن است از یک محافظ مخصوص بر روی دستگاه دستگاه معاینه که برای دیدن چشم شما به کار می رود استفاده کند. چشم پزشکان همچنین از ماسک استفاده می کنند و همچنین ممکن است از دستکش ، عینک یا محافظ پلاستیکی روی چشم خود استفاده کنند.
    پزشک ممکن است از شما بخواهد تا  اتمام معاینه چشم صحبت نکنید و پس از پایان معاینه و از فاصله مناسبی با هم صحبت کرده و به سوالات شما پاسخ دهد.

از شما خواسته می شود که اقدامات احتیاطی خاصی را دنبال کنید

     اگر سرفه یا تب دارید یا با کسی که این علائم را دارد تماس نزدیک داشته اید ، باید قبل از مراجعه با پزشک خود تماس بگیرید و آنها را در جریان بگذارید. اگر ویزیت شما اضطراری نیست ، ممکن است لازم باشد در خانه بمانید.
     اگر شما بیمار باشید ، ممکن است پزشک از شما بخواهد که به خانه برگردید. اگر مشکلی دارید که نمی توانید صبر کنید تا ویزیت شود ، از شما خواسته می شود که در یک اتاق مخصوص و دور از سایر بیماران منتظر بمانید. کارکنان کلینیک و پزشک شما ممکن است از تجهیزات محافظتی اضافی مانند روپوش و دستکش استفاده کنند.
     اگر در طول معاینه نیاز به سرفه یا عطسه دارید ، از دستگاه معاینه فاصله گرفته و صورت خود را به عقب برگردانید. بازوی خود را جلوی صورتتان بگیرید یا صورت خود را با یک دستمال بپوشانید. دستان خود را بلافاصله با آب و صابون بشویید

چشم پزشکان برای موارد اضطراری چشم همیشه در دسترس هستند

به یاد داشته باشید که چشم پزشکان همیشه برای درمان مشکلات فوری و اضطراری چشم ، تزریق چشم و مراقبت های ویژه در دسترس هستند.
در شرایط زیر در اسرع وقت با چشم پزشک یا سایر پزشکان خود تماس بگیرید:

  1.      اگر دچار تخریب ماکولا یا رتینوپاتی دیابتی هستید و به طور منظم تزریق چشم انجام می دهید.
  2.      اگرمتوجه تغییراتی در بینایی خود می شوید (مانند لکه های تار ، مواج یا سیاه در میدان دید).
  3.      اگر دچار آسیب دیدگی چشم شدید ، حتی اگر جزئی به نظر برسد.
  4.      اگر در بینایی خود متوجه اجسام شناور (مگس پران) یا چشمک زن (جرقه های نورانی) جدید شدید.
  5.      اگر دچار کاهش بینایی ناگهانی شدید.
  6.   اگر  دچار قرمزی چشم یا چشم درد شدید ، به خصوص اگر با سردرد ، حالت تهوع یا استفراغ همراه باشد

ویروس کرونا چگونه می تواند روی چشم شما تأثیر بگذارد؟

ویروس کرونا همانطور که از طریق دهان یا بینی گسترش می یابد، می تواند از طریق چشم نیز منتشر شود ، . وقتی فردی که ویروس کرونا دارد ، سرفه ، عطسه یا صحبت می کند ، ذرات ویروس می توانند از دهان یا بینی او به صورت شما پاشیده شوند. به احتمال زیاد این قطرات ریز با تنفس از طریق دهان یا بینی وارد بدن شما خواهد شد. قطرات از طریق چشم نیز می توانند وارد بدن شما شوند. بعد از لمس چیزی که ویروس روی آن است ، می توانید با لمس چشمان خود آلوده شوید.
ممکن است ویروس کرونا باعث کنژنکتیویت (عفونت ملتحمه) شود ، اما این حالت نادر است. اگر کنژنکتیویت دارید ، وحشت نکنید. کافی است با چشم پزشک خود تماس بگیرید تا به او اطلاع داده و دستورالعمل های مربوط به مراقبت را دنبال کنید. بخاطر داشته باشید که کنژنکتیویت می تواند ناشی از ویروس یا باکتری باشد و اگر کسی ترشحات چسبناک یا آبریزش چشم را لمس کند یا اشی آلوده را لمس کند ، عفونت می تواند گسترش یابد. دستان خود را مرتباً بشویید و ضد عفونی کنید.  حوله ، فنجان یا وسایل شخصی را با دیگران به اشتراک نگذارید.


چگونه می توان در طول COVID-19 از چشم و سلامتی خود محافظت کرد؟


محافظت از چشم ها  و همچنین دست ها ، بینی و دهان می تواند باعث  جلوگیری از گسترش ویروس کرونا شود. می توانید در طی شیوع ویروس کرونا، با استفاده از روش های زیر چشم خود را ایمن و سالم نگه دارید.
لازم به یادآوری است که اگرچه نگرانی زیادی در مورد ویروس کرونا وجود دارد ، اما عقل سلیم حکم می کند که با اقدامات احتیاطی خطر ابتلا را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. بنابراین دستان خود را زیاد بشویید ، بهداشت لنزهای تماسی را رعایت کنید و از لمس یا مالش بینی ، دهان و به خصوص چشم خود جلوگیری کنید.


1. اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید ، مدتی به جای لنز از عینک استفاده کنید.

هیچ مدرکی وجود ندارد که استفاده از لنزهای تماسی خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش دهد.  اما استفاده کنندگان از لنز تماسی بیشتر از افراد عادی چشم های خود را لمس می کنند. بیشتر اوقات استفاده از عینک را مدنظر قرار دهید ، به خصوص اگر تمایل دارید چشم های خود را زیاد لمس کنید. جایگزینی عینک با لنز می تواند باعث کاهش تحریک شود و همچنین موقع استفاده از عینک شما نمی توانید به راحتی چشمتان را لمس کنید. اگر همچنان از لنز استفاده می کنید ، این نکات بهداشتی را رعایت کنید.


2. استفاده از عینک چشم ها را محافظت می کند.


لنزها یا عینک های آفتابی اصلاحی می توانند از چشمان شما در برابر قطرات تنفسی آلوده محافظت کنند. اما به خاطر داشته باشید که 100٪ امنیت را تأمین نمی کنند. ویروس هنوز می تواند از اطراف عینک به چشم شما برسد. اگر از یک بیمار یا فرد بالقوه در معرض مراقبت مراقبت می کنید ، عینک ایمنی ممکن است محافظت بیشتری بدهد


3. اگر می توانید داروهای چشمی را تهیه کنید.


متخصصان به بیماران توصیه می کنند که داروهای مهم را تهیه کنند تا اگر در قرنطینه هستید یا در هنگام شیوع بیماری دارو نایاب شد، به اندازه کافی دارو داشته باشید. این کار ممکن است برای همه امکان پذیر نباشد. اگر بیمه شما اجازه می دهد بیش از 1 ماه داروی ضروری چشم مانند قطره گلوکوم دریافت کنید، باید این کار را انجام دهید. برخی از بیمه ها تأمین 3 ماهه دارو در مواقع بلایای طبیعی را تأیید می کنند. اگر در گرفتن تأیید از شرکت بیمه خود مشکلی دارید ، از داروساز یا چشم پزشک خود کمک بگیرید. و مثل همیشه ، به محض رسیدن موعد مقرر مجددا دارئ را تهیه کنید. برای مراجعه به داروخانه تا آخرین لحظه منتظر نمانید


4- از مالیدن چشم اجتناب کنید.


ترک این عادت طبیعی ممکن است سخت باشد ، اما انجام این کار خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد. اگر تمایل به خارش یا مالش چشم یا حتی تنظیم عینک دارید ، به جای انگشتان خود از دستمال استفاده کنید. خشکی چشم می تواند به مالش بیشتر منجر شود ، بنابراین از قطره های مرطوب کننده بیشتر استفاده کنید. اگر به هر دلیلی باید چشم خود را لمس کنید - حتی برای تجویز داروی چشم - دستها را ابتدا با آب و صابون حداقل 20 ثانیه بشویید. سپس بعد از لمس چشمان خود دوباره آنها را بشویید.


5- بهداشت ایمن و فاصله اجتماعی را رعایت کنید.


دستان خود را زیاد بشویید. بهداشت لنزهای تماسی را رعایت کنید. و از لمس یا مالش بینی ، دهان و چشم خودداری کنید
اگر سوال دارید با چشم پزشکتان تماس بگیرید..
 

 

جراحیهای چشم