ویروس کرونا چیست؟

گزارش ها یی از ظهور ویروس کرونای جدید (که به آن COVID-19 نیز گفته می شود) اولین بار در اواخر دسامبر سال 2019  (دی ماه 1398) در ووهان ، چین منتشر شد. ویروس های کرونا ویروس های رایجی هستند. طبق گزلرش کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، برخی از آنها فقط روی حیوانات (مانند خفاش ، گربه ، شتر و گاو) تأثیر می گذارند، در حالیکه برخی دیگر  بر روی انسان نیز تأثیر می گذارند.

کووید 19 (COVID-19) می تواند به صورت سرماخوردگی خفیف  یا عواقب شدیدتری مانند برونشیت ، ذات الریه و نارسایی کلیه تظاهر کند. در موارد شدید ممکن است حیات فرد را تهدید کند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)  این هفتمین نوع شناخته شده ویروس کرونا است.

ویروس کرونا تا چه حد مسری است؟

بیماری کووید 19 (COVID-19) بسیار مسری است، اما هنوز مشخص نیست که در  مقایسه  با آنفولا میزان سرایت آن در چه حدی است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، اگر فردی مبتلا به COVID-19 باشد ، ممکن است نسبت به آنفلوانزا برای مدت طولانی تری مسری باشد.

هر دو بیماری از طریق قطرات موجود در هوا از فرد آلوده که سرفه ، عطسه یا صحبت می کند، به فرد دیگر منتقل می شود. اما ممکن است یک تفاوت وجود داشته باشد: طبق گزارش دانشگاه جان هاپکینز آمریکا، COVID-19 ممکن است از طریق هوا منتقل شود، به این معنی که قطرات ریز باقیمانده در هوا می توانند باعث بیماری در دیگران شوند، حتی پس از آنکه فرد بیماراز آن مکان رفته باشد.
ویروس کرونا می تواند هر فردی را مبتلا کند. خوشبختانه اکثر مردم بهبود می یابند. اما متاسفانه در بعضی موارد منجر به عوارض شدید و ماندگار یا فوت فرد می شود. متاسفانه از شروع بیماری در دی ماه 1398 تاکنون تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان را از دست داده ایم. در این میان تعداد کثیری از کادر درمان جانشان را از دست داده اند. از همکاران فقید چشم پزشک آقایان دکتر سعید عزیزی، دکترمحمد زارع جوشقانی و دکتر محمد فقیهی نیز در راه خدمت به بیماران به علت ابتلا به کرونا به دیدار معبود شتافته اند. این بیماری بسیار خطرناک و کشنده است و با رعایت پروتوکل های بهداشتی و جلوگیری از زنجیره انتقال ممکن است بتوان تا اندازه ای از انتشار آن جلوگیری کنیم.

علائم ویروس کرونای جدید چیست؟

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، علائم COVID-19 شامل بیماری تنفسی خفیف تا شدید همراه با تب ، سرفه و مشکلات تنفسی است. علائم دیگر شامل آبریزش بینی ، گلودرد و سردرد است. برخی منابع کمبود حس چشایی یا بو را از علائم اولیه گزارش کرده اند - حتی قبل از اینکه کسی علائم ویروس کرونا را نشان دهد.
بیشتر افراد فقط علائم خفیف دارند. اما برخی از افراد ، معمولاً افراد مسن با بیماری های زمینه ای، علائم شدیدتری از جمله ذات الریه پیدا می کنند که می تواند کشنده باشد. علائم به طور معمول دو تا 14 روز پس از تماس با فرد آلوده  به  ویروس بروز می کند.

چگونه بیماری کرونا یا COVID-19 تشخیص داده می شود؟

متخصصان مراقبت های بهداشتی ویروس کرونا را از طریق آزمایش های آزمایشگاهی نمونه های تنفسی یا خون یا مایعات بدن تشخیص می دهند. این تست ها ممکن است در همه جا در دسترس نباشد.

آیا واکسن یا درمانی برای ویروس کرونا وجود دارد؟

تاکنون هیچ واکسنی یا درمانی ضد ویروسی شناسایی نشده است ، گرچه چندین دارو برای اثربخشی آنها در برابر ویروس کرونا در حال آزمایش هستند.  بهترین روش برای محدود کردن شیوع این ویروس، جداسازی سریع افرادی است که به این ویروس مبتلا هستند (یا اگر احتمال می رود اکه در معرض این ویروس قرار گرفته اند) باید  آنها را قبل از اینکه دیگران را آلوده کنند ، جدا کرد.  برای جلوگیری از ابتلا به ویروس، فاصله خود را حفظ کنید، دستان خود را بشویید و در خانه بمانید.

چگونه می توانید خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهید؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)  سایتی ایجاد کرده است که دارای جدیدترین اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرونا است.

اقدامات توصیه شده CDC برای جلوگیری از بیماری عبارتند از:

دستتان  را مرتبا تمیز کنید.

دستان خود را حداقل به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید، به ویژه پس از حضور در مکان عمومی، غذا خوردن، استفاده از دستشویی، دمیدن بینی، سرفه یا عطسه کردن.

تا حد امکان از لمس چشم ، بینی و دهان خودداری کنید ، به خصوص با دست های شسته نشد

در معرض بیماری قرار نگیرید.

از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید.

اگر بیمار هستید به جز برای مراقبت های پزشکی در خانه بمانید.

سرفه و عطسه خود را بپوشانید.

هنگام سرفه یا عطسه با استفاده از قسمت داخلی آرنج یا با یک دستمال، دهان و بینی خود را  بپوشانید.

دستمال های استفاده شده را در سطل زباله بیندازید.

دست های خود را بلافاصله پس از سرفه یا عطسه حداقل 20 ثانیه بشویید.

در مکان عمومی ماسک صورت استفاده کنید که دهان و بینی خود را بپوشاند.

سطوح را تمیز و ضد عفونی کنید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)  گزارش داده که شواهد موجود نشان می دهد که ویروس کرونا ممکن است ساعتها تا روزها بر روی سطوح از جنس مواد مختلف زنده بماند. تمیز کردن سطوح کاملاً کثیف و به دنبال آن ضد عفونی بهترین اقدام برای پیشگیری از COVID-19 و سایر بیماری های تنفسی ویروسی در خانه ها و محیط های اجتماع است.
 حداقل برخی از ویروس های کرونا به طور بالقوه می توانند زنده بمانند - قادر به آلوده کردن فرد - تا 24 ساعت روی کارتن و حداکثر سه روز با پلاستیک و فولاد ضد زنگ است.

نحوه لباس پوشیدن برای محدود کردن شیوع COVID-19

به هر دلیلی که از منزل بیرون می روید، مثلا برای ورزش، پیاده روی و خرید، به خصوص در مکانهای عمومی از ماسک استفاده کنید.