سندرم شوگرن Sjögrens Syndrome

سندرم شوگرن یک بیماری خودایمن با علائمی شامل خشکی چشم، دهان و پوست است. این امر باعث می شود که سیستم ایمنی بدن غدد مسئول تولید اشک در چشم و غدد سایر قسمت های بدن را از بین ببرد. این بیماری بیشتر در خانمها اتفاق می افتد و اغلب به سایر موارد مانند آرتریت (التهاب مفاصل) مرتبط است.

فیلم لایه اشکی Tear Film Video

این بیماری معمولاً در افراد 40 تا 60 ساله شروع می شود و در زنان بسیار بیشتر از مردان است. این بیماری یک بیماری طولانی مدت است که می تواند زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد، اما روش های درمانی برای تسکین علائم وجود دارد. گاهی اوقات ، مبتلایان به سندرم شوگرن دارای بیماری های خود ایمنی دیگری مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس نیز هستند. این به عنوان سندرم شوگرن ثانویه شناخته می شود. سندرم اولیه شوگرن زمانی است که شما هیچ بیماری مرتبط دیگری ندارید.

فیلم خشکی چشم چیست؟ dry eye video

علائم سندرم شوگرن

Sjögrens Syndrome سندرم شوگرن مبتلایان معمولاً خشکی چشم را تجربه می کنند که ممکن است با تاری دید، حساسیت به نور و تحریک چشم همراه باشد. با این حال، خشکی چشم می تواند دلایل متعدد دیگری نیز داشته باشد و لزوماً از علائم سندرم شوگرن نیست. گذشته از خشکی چشم، افراد تمایل به خشکی دهان دارند که ممکن است منجر به ناتوانی در جویدن و بلعیدن آسان شود. سندرم شوگرن همچنین می تواند باعث ایجاد سینوس های خشک شود که می تواند منجر به وقوع بالای عفونت های سینوسی شود. مبتلایان می توانند پوست خشک و دردناک را نیز تجربه کنند. درد مفاصل و عضلات نیز شایع است و این بیماری می تواند به همراه آرتریت در برخی افراد رخ دهد.

سایر علائم آن عبارتند از: خستگی، خشکی واژن، درد عضله یا مفصل، تورم بین فک و گوش (غدد بزاقی متورم)، بثورات (به ویژه پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب)

فیلم علائم خشکی چشم ِ در سندرم شوگرن Dry eye video

Sjögrens Syndrome سندرم شوگرن-

علل سندرم شوگرن

دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث سندرم شوگرن می شود. تصور می شود که با زمینه ژنتیکی مرتبط باشد ، اما ممکن است با عفونت باکتریایی یا ویروسی نیز مرتبط باشد. شانس ابتلا به این بیماری در بعضی از افراد بیشتر از سایرین است. زنان مسن بیشتر در معرض خطر هستند و حدود 90٪ افراد مبتلا به سندرم شوگرن زن هستند. این بیماری می تواند به خودی خود بروز کند.  اما در برخی از افراد سندرم شوگرن در کنار سایر اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس و آرتریت رخ می دهد.

سندرم شوگرن توسط سیستم ایمنی بدن (دفاع بدن در برابر عفونت) ایجاد می شود و به قسمت های سالم بدن آسیب می رساند. این بیماری به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می شود. این بیماری معمولاً مناطقی از بدن را که مایعات تولید می کنند، مانند اشک و بزاق درگیر می کند.  اما سایر قسمت های بدن مانند اعصاب و مفاصل نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.
مشخص نیست که چرا سیستم ایمنی بدن به درستی کار می کند. ممکن است به موارد زیر مرتبط شود:
     ژنتیک - برخی از افراد ممکن است با ژن هایی متولد شوند که احتمال ابتلا به یک بیماری خود ایمنی را در آنها ایجاد می کند
     هورمون ها - هورمون زنانه استروژن ممکن است در این امر نقش داشته باشد، زیرا این بیماری در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

فیلم علل خشکی چشم Causes and Risk factors of dry eye video

siogren's syndrom treatments درمان سندرم شوگرندرمان سندرم شوگرن

در حال حاضر هیچ درمانی برای سندرم شوگرن وجود ندارد، اما چندین روش درمانی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. درمان ها به طور کلی بر روی علائم متمرکز هستند، زیرا علت آن هنوز ناشناخته است. درمان های خشکی چشم بسته به شدت بیماری از قطره های ساده چشم گرفته تا جراحی متفاوت است. درمانهای رایج عبارتند از:
     قطره های چشمی که چشمان شما را خیس نگه می دارد (اشک مصنوعی)
     اسپری ، پاستیل (شیرینی های دارویی) و ژل هایی که دهان شما را مرطوب نگه می دارند (جایگزین بزاق)
     دارویی که به بدن شما کمک می کند تا اشک و بزاق بیشتری تولید کند.

فیلم روش های درمان خشکی چشم Dry eye treatment video

فیلم بستن مجرای اشکی Punctal occlosion video

کارهایی که می توانید در صورت ابتلا به سندرم شوگرن انجام دهید

برای کمک به تسکین علائم سندرم شوگرن:
     از مکان های خشک ، دودی یا بادگیر اجتناب کنید.
     از خواندن، تماشای تلویزیون یا نگاه کردن به صفحه نمایش برای مدت طولانی خودداری کنید.
     اطمینان حاصل کنید که بهداشت دهان و دندان را به خوبی حفظ کرده اید.
     سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید.

زندگی با سندرم شوگرن

سندرم شوگرن یک بیماری طولانی مدت است که معمولاً به خودی خود بهتر نمی شود، اگرچه علائم اغلب قابل درمان هستند.
برای برخی از افراد ممکن است کمی آزار دهنده باشد، در حالی که برای برخی دیگر می تواند تأثیر زیادی در زندگی روزمره آنها داشته باشد.
برخی از افراد ممکن است دچار عوارض سندرم شوگرن مانند مشکلات بینایی یا ریه شوند.
همچنین خطر ابتلا به نوعی سرطان به نام لنفوم غیر هوچکین کمی افزایش می یابد.
اگر مبتلا به سندرم شوگرن هستید ، از پزشک خود در مورد اینکه چه انتظاری از بیماری داشته باشید، سوال کنید.