بیماری های پلک و مژه

مشکلات پلک و مژه می توانند دردناک و تحریک کننده باشند و در صورت عدم درمان حتی به بینایی شما آسیب می رسانند. پلک ها و مژه ها به عنوان سد محافظ چشم ما عمل می کنند. آنها چشم را در مقابل اجسام خارجی محافظت می کنند و از خشکی چشم ها جلوگیری می کنند. بنابراین وقتی مشکلات پلک و مژه ایجاد می شود، برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی در درازمدت، سریعاً درمان می شوند. بسیاری از افراد با افزایش سن با مشکلات پلک یا مژه مواجه می شوند، اما خوشبختانه بیشتر علائم به راحتی قابل درمان هستند.

اکتروپیون – چرخش لبه پلک ها به سمت بیرون

ectropion اکتروپیونبا افزایش سن، گاهی اوقات پلک ها ممکن است ناپایدار شوند. در بعضی از افراد، پلک ها (معمولاً پلک های پایین) می توانند به سمت بیرون برگردند و باعث قرمزی چشم ها شوند.

علائم اکتروپیون

جدای از تغییر ظاهری، اکتروپیون ممکن است باعث برخی از ناراحتی ها از جمله خشکی چشم و تحریک شود. همچنین اکتروپیون می تواند با آبریزش چشم همراه باشد.

علل اکتروپیون

اکتروپیون معمولاً زمانی اتفاق می افتد که با افزایش سن عضلاتی که پلک ها را محکم در برابر کره چشم نگه می دارند، ضعیف شوند. با این حال، همچنین اکتروپیون می تواند در اثر ایجاد اسکار (رد زخم) در اطراف پلک، یا آسیب عصبی ایجاد شود.

انتروپیون -  چرخش لبه پلکها رو به داخل

entropion انتروپیونهمانند اکتروپیون، آنتروپیون نیز ممکن است با افزایش سن رخ دهد و معمولاً پلک های تحتانی را تحت تأثیر قرار می دهد. در انتروپیون، پلک ها به سمت داخل چرخانده می شوند.

علائم انتروپیون

آنتروپیون معمولاً با ناراحتی شدید همراه است، زیرا مژه ها روی سطح چشم مالیده می شوند. این کار نه تنها دردناک و تحریک کننده است، بلکه می تواند به قرنیه شما آسیب برساند و بنابراین باید سریعاً با آن مقابله کنید.

علل آنتروپیون

آنتروپیون معمولاً به دلیل ضعیف شدن عضلات اطراف چشم در اثر افزایش سن ایجاد می شود، اما ممکن است در اثر اسکار (رد زخم) یا آسیب عصبی نیز ایجاد شود.

تریکیازیس - چرخش مژه ها به سمت کره چشم

در تریکیازیس، مژه ها به سمت داخل رشد می کنند به طوری که به طور مداوم بر روی سطح چشم می مالند و باعث ناراحتی زیادی می شوند.

علائم تریکیازیس

رایج ترین علامت رویش مژه ها به سمت چشم احساس مداوم وجود چیزی در چشم است. قرمزی، خارش، تحریک و احساس شن و ماسه در چشم  یا شکریزش نیز از علائم شایع این بیماری است. بعضی اوقات مژه ها و اندازه، رنگ و قوس طبیعی دارند، اما ممکن است بسیار ریز و بی رنگ نیز باشند و فقط با ذره بین یا اسلیت لامپ قابل مشاهده باشند.

علل تریکیازیس

تریکیازیس اغلب نتیجه عفونت چشم یا التهاب پلک است. با این حال ، می تواند از آسیب یا اسکار پلکها ایجاد شود ، یا ممکن است به سادگی با افزایش سن رخ دهد.

درمان مشکلات پلک و مژه

درمان مشکلات پلک و مژه به طور کلی کاملاً ساده و موثر است. خوشبختانه آنتروپیون و اکتروپیون با جراحی نسبتاً سریع و ساده پلک قابل درمان هستند. مژه های به داخل چرخیده را می توان کند ، اگرچه در صورت رشد مجدد ممکن است نیاز به جراحی باشد.