سوزش چشم: دلایل و نحوه تسکین آن

Burning Eyes سوزش چشم هاسوزش چشم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از دلایل ساده گرفته تا پیچیده  و احساس سوزش می تواند با یا بدون علائم دیگری مانند خارش، چشم درد، آبریزش چشم یا ترشح ایجاد شود.
غالباً، سوزش چشم به دلیل تأثیرات اجتناب ناپذیر محیطی، مانند وزش باد شدید یا تعداد زیاد گرده های موجود در محیط ایجاد می شود. با این حال، سوزش چشم می تواند علائم یک مشکل جدی چشم باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. برای انتخاب روش درمانی مناسب، مهم است که ابتدا علت (یا دلایل) سوزش چشم  مشخص شود.

دلایل سوزش چشم چیست؟

گاهی اوقات به راحتی می توان گفت که چه چیزی باعث احساس سوزش چشم شده است.  به عنوان مثال، در صورت تماس چشم با مواد شیمیایی مانند شامپو، کلر موجود در آب استخر شنا یا ضد آفتاب، ممکن است چشم شما بسوزد. سایر محرک های رایج که می توانند باعث سوزش چشم شوند شامل آرایش، مرطوب کننده های پوست ، صابون و محصولات تمیز کننده است.
استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی می تواند باعث سوزش چشم ها شود.
سوزش چشم همچنین می تواند از عوامل تحریک کننده محیطی مانند دود، سیگار، گرد و غبار، کپک، گرده گل یا حیوان خانگی ناشی شود. اگر به هر یک از این مواد حساسیت داشته باشید، حتی  باعث سوزش بیشتر چشم شما می شود. با این حال، حتی هوای "تمیز" می تواند باعث سوزش چشم های شما شود.  به ویژه هنگامی که هوا به خصوص گرم ، سرد یا خشک باشد.
اگرچه افتادن چیزی در چشمان شما می تواند باعث سوزش آنها شود، اما سوزش چشم ها گاهی اوقات نشانه یک وضعیت جدی چشم است. به عنوان مثال، شرایطی مانند روزاسه چشم، خشکی چشم و بلفاریت می تواند علائم سوزش چشم را ایجاد کند.
در واقع، هر چیزی که باعث التهاب شود می تواند احساس سوزش ایجاد کند. آلرژی چشم و همچنین عفونت های باکتریایی و ویروسی چشم  می تواند باعث التهاب شود که منجر به سوزش چشم می شود. حتی سرماخوردگی یا آنفولانزا می تواند باعث سوزش چشم شود.
در موارد نادر، سوزش چشم می تواند نشانه ای از یک وضعیت جدی بینایی یا تهدید کننده حیات مانند یووئیت یا سلولیت اربیت (عفونت کاسه چشم) باشد.
اغلب سوزش چشم در کنار علائم دیگری رخ می دهد که می تواند به پزشک چشم شما سرنخی در مورد علت اصلی ناراحتی شما بدهد. به عنوان مثال، هنگامی که سوزش چشم با خارش ایجاد می شود، ممکن است نشانه آلرژی باشد. یا اگر سوزش و ترشحات چشم دارید، این می تواند به معنای عفونت باشد.

چگونه می توان از شر سوزش چشم راحت شد؟

اگر در خانه چیزی در چشم شما افتاد و باعث سوزش شد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که برچسب محصول را برای دستورالعمل های خاص بررسی کنید. در بسیاری از موارد، شما می توانید با خیال راحت چشم های خود را بشویید تا احساس سوزش را تسکین دهید.
به عنوان مثال در ماه های گرم، اغلب کودکان و بزرگسالان  در چشمشان  ضد آفتاب می رود. اگرچه ممکن است سوزش یا سیخ زدن در ابتدا قابل توجه باشد، اما شستشوی آرام چشم با آب تمیز اغلب باعث تسکین سریع می شود.
اگر مبتلا به آلرژی هستید، پزشک ممکن است قطره های چشمی خاصی برای شما تجویز کند که می تواند سوزش معمولاً در فصل آلرژی را به حداقل برساند. این قطره ها با داروهای آلرژی خوراکی متفاوت هستند که بعضی اوقات با خشک شدن چشم می توانند باعث سوزش چشم شوند.
اگر داروی آلرژی یا هر داروی دیگری مصرف می کنید که فکر می کنید باعث سوزش چشم شما می شود، برای اطمینان قبل از قطع مصرف، نگرانی های خود را با پزشکتان در میان بگذارید.
سوزش چشم ناشی از خشکی چشم معمولاً با استفاده مکرر از قطره های اشک مصنوعی قابل تسکین است. هنگام انتخاب یک مارک اشک مصنوعی، مخصوصاً اگر قصد دارید به طور مکرر از قطره ها استفاده کنید، نوعی که فاقد مواد نگهدارنده  است را  انتخاب کنید.  اگر ناراحتی شما همچنان ادامه دارد، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا درمان های خشکی چشم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است موثرتر باشند و همچنین به تسکین سوزش چشم کمک می کنند.
کمپرس خنک که به آرامی بر روی پلک های بسته شما قرار می گیرد نیز می تواند به تسکین سوزش چشم ها  کمک کند.

چه موقع به چشم پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سوزش چشم شما با درد یا حساسیت بیش از حد به نور همراه است، یا اگر هر گونه ترشح چشم، تاری دید ، دیدن اجسام شناوردر میدان بینایی چشم یا چشمک زدن نور ، دوبینی یا سایر علائم غیر منتظره دارید ، بلافاصله با پزشک چشم خود تماس بگیرید تا فوراً مورد  معاینه قرار گیرد.
حتی اگر هیچ یک از این علائم اضافی بروز نکرد، اگر سوزش چشم های شما بیش از چند روز ادامه یافت، باید به چشم خود مراجعه کنید.