قوز قرنیه و کوری

آیا قوز قرنیه باعث کوری می شود؟

Keratoconu قوز قرنیهخیر. قوز قرنیه کور کننده نیست. قوز قرنیه نوعی بیماری چشمی است که باعث می شود قرنیه نازک شده و به شکل مخروط درآید و به علت تغییر شکل و برجستگی قرنیه منجر به اعوجاج بینایی (کج و معوج دیدن) می شود.  قوز قرنیه نوعی اختلال دژنراتیو است که از خفیف تا شدید متغیر است. قوز قرنیه یک بیماری پیشرونده است.

قوز قرنیه از مراحل خفیف شروع می شود و معمولاً در طی چند سال به آرامی پیشرفت می کند.  اگر درمانی انحام نشود، قوز قرنیه می تواند به پیشرفت خود ادامه دهد. بینایی می تواند از تاری دید به کم بینایی تبدیل شود و به طور قابل توجهی دچار اختلال شود.  قوز قرنیه به ندرت منجر به نابینایی کامل می شود، اگرچه پیشرفت این اختلال قابل بازگشت نیست.

می توان قوز قرنیه را کنترل کرد تا بینایی را پایدار نگه دارد. درمان های کراتوکونوس، مانند لنزهای تماسی تخصصی، رینگ های داخل قرنیه ای، عمل کلاژن کراس لینکینگ ؛ لنز های داخل چشمی فیکیک و پیوند قرنیه همه می توانند مفید باشند. برای جلوگیری از کاهش بینایی، باید درمان مناسب با شروع علائم در اسرع وقت شروع شود.     


                                                            

    فیلم قوز قرنیه یاکراتوکونوس چیست؟

پیشرفت قوز قرنیه

قوز قرنیه به طور معمول در طی چند سال به آرامی پیشرفت می کند. تورم ناگهانی قرنیه (هیدروپس) می تواند منجر به اسکار قرنیه شود، که می تواند وضعیت را با سرعت بیشتری بدتر کند.

در مراحل اولیه این بیماری ، بینایی شما تار و کمی بی کیفیت به نظر می رسد. با پیشرفت کراتوکونوس، قرنیه شما بیشتر نازک می شود و برآمدگی مخروطی شکل بدتر می شود. بینایی شما همچنان خراب تر خواهد شد.

مراحل پیشرفت قوز قرنیه در طول زمان

Keratoconus vision quality کیفیت بینایی در قوز قرنیهقوز قرنیه معمولاً در اواخر نوجوانی شروع می شود و طی یک دوره 10 تا 20 ساله پیشرفت می کند تا شکل قرنیه تثبیت شود.

در مراحل اولیه آن ، تاری دید و حساسیت به نور معمول است. قرنیه همچنان نازک خواهد شد و در طی چند سال به آرامی دچار بدشکلی می شود و علائم بدتر می شوند. قوز قرنیه همیشه به طور یکسان بر روی هر چشم تأثیر نمی گذارد. این بیماری می تواند در یک چشم سریعتر از چشم دیگر پیشرفت کند و در بینایی یک چشم بدتر شود.

قوز قرنیه در مراحل آخر یا پیشرفته می تواند باعث ایجاد آستیگماتیسم نامنظم شده و منجر به نزدیک بینی ، اعوجاج چشمگیر بینایی و حتی از بین رفتن بینایی شود. در بیشتر اوقات ، قوز قرنیه به آرامی پیشرفت می کند، اما می تواند به طور ناگهانی قرینه متورم شده و سپس دچار اسکار شود. این  وضعیت می تواند به معنی پیشرفت سریعتر بیماری باشد.

عوارض جانبی قوز قرنیه درمان نشده

بدون درمان، قوز قرنیه به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. قرنیه شما نازک و نازک تر می شود وبینایی شما تدریجاً بدتر می شود تا جائیکه دچار کاهش بینایی شدید شوید. این پروسه ممکن است چندین سال طول بکشد، اما نازک شدن و برجستگی قرنیه قابل برگشت نیست.

همچنین ممکن است اسکار قرنیه ایجاد شود. اسکار می تواند بینایی را بسیار دشوار کند. در این شرایط درمان و بهبود بینایی حتی دشوارتر هم خواهد بود.

قوز قرنیه معمولاً منجر به کوری کامل نمی شود، اما می تواند باعث کاهش شدید بینایی ، آستیگماتیسم نامنظم، تاری دید، نزدیک بینی، خیرگی و حساسیت شدید به نور شود. همچنین می تواند به دلیل نامنظم بودن قرنیه، استفاده از لنزهای تماسی را غیرممکن کند.

گزینه های درمان قوز قرنیه

بهترین درمان قوز قرنیه به مرحله و پیشرفت بیماری بستگی دارد. در اوایل بیماری، تاری دید و نزدیک بینی را می توان با تجویز عینک چشم جبران کرد. در مراحل بعدی و در موارد شدید، کراتوکونوس می تواند با روش های مختلف، از جمله پیوند کامل جراحی قرنیه آسیب دیده ، درمان شود.

معاینات منظم چشم می تواند به تشخیص زودرس قوز قرنیه کمک کند. پزشک شما شکل قرنیه و هرگونه تغییر در بینایی شما را پیگیری می کند. رسوبات آهن روی قرنیه شما همچنین می تواند شاخصی از اختلالی باشد که پزشک چشم شما می تواند آن را کنترل کند.

سعی کنید از مالیدن چشم خودداری کنید. مالش چشم می تواند شما را در معرض ابتلا به قوز قرنیه قرار دهد و شدت آن را افزایش دهد. مالش چشم قرنیه شما را نازک می کند و می تواند باعث ایجاد اسکار شود.

خبر خوب این است که می توان قوز قرنیه را درمان کرد. اگر به خوبی از چشمان خود مراقبت کنید می توانید حداقل سرعت پیشرفت آن را کاهش دهید.

تشخیص بیماری در اسرع وقت و شروع درمان می تواند به حفظ بینایی شما کمک کند. تشخیص و مداخله به موقع بهترین راه ها برای جلوگیری از کاهش بینایی و آسیب دیدگی چشم در نتیجه قوز قرنیه است.

فیلم مروری کلی بر قوز قرنیه

  

جراحیهای چشم