آیا جراحی لیزیک چشم و برداشتن عینک برای همه مفید است؟

منظور از جراحی چشم با لیزر چیست؟

امروزه لیزر توسط چشم پزشکان در بسیاری از عمل های جراحی چشم مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، می توان از لیزر در جراحی های لیزری عیوب انکساری چشم، تعویض عدسی طبیعی چشم برای اصلاح عیوب انکساری، درمان لیزری بیماری های قرنیه و جراحی آب مروارید با لیزر استفاده کرد.
از جراحی لیزر چشم در انواع عمل های لیزری اصلاح عیوب انکساری شامل لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی برای اصلاح  میوپی (نزدیک بینی)، هایپروپی (دوربینی ) و آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) استفاده می شود.
با این حال، در حالی که بسیاری از افراد برای جراحی لیزر چشم مناسب هستند، افراد خاصی هستند که ممکن است شرایط آنها برای انجام این عمل ها مناسب نباشد.

چه کسانی برای اصلاح بینایی مناسب هستند؟

اگر نسخه عینک فردی به مدت 12 ماه ثابت باشد، چشم سالمی داشته باشد و از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد، به احتمال زیاد برای جراحی لیزر چشم مناسب است.
اکثر افراد برای لیزیک مناسب هستند. با این حال، اگر فردی قرنیه‌ نازک داشته باشد، جراح لیزر چشم لیزرهای سطحی را توصیه می‌کند، در حالی که SMILE ممکن است برای افرادی با درجه بالای نزدیک بینی توصیه شود.

چه کسانی برای روش اصلاح بینایی با لیزر نامناسب هستند؟

ممکن است موارد زیر به این معنی باشد که جراحی لیزر چشم برای شرایط شما مناسب نیست:

سن بالای 40 سال

از دست دادن دید نزدیک (که پیرچشمی نامیده می شود) بخشی طبیعی از افزایش سن است. این وضعیت باعث می شود که فرد به تدریج در خواندن نوشته های نزدیک مانند منوها یا تلفن همراه با مشکل مواجه شود. اولین گزینه های شما برای غلبه بر پیر چشمی به غیر از استفاده از عینک مطالعه است.  افرادی که از پیرچشمی رنج می برند ممکن است برای دید ترکیبی لیزری (مونوویژن یا دید تک چشمی Monovision) یا تعویض عدسی طبیعی چشم (که به آن جراحی "جراحی برداشتن لنز شفاف (Clear Lens Extraction ) " نیز گفته می شود) مناسب باشند.

سن زیر 20 سال

اگر زیر 20 سال دارید، نسخه عینک شما به احتمال زیاد هنوز در حال تغییر است - این طبیعی است. جراحان لیزر چشم می خواهند اطمینان حاصل کنند که شماره چشم شما حداقل 12 ماه قبل از جراحی تغییر نکرده باشد. در این حالت گزینه شما این است که صبور باشید و صبر کنید تا نسخه شما تثبیت شود.

عیوب انکساری بسیار بالا

اگر بیمار دارای میزان بسیار بالایی از نزدیک بینی یا دوربینی باشد، لیزیک یا لیزرهای سطحی ممکن است توصیه نشود (به عنوان مثال سطح نزدیک بینی بین 8- تا 20- دیوپتر).در این موارد گزینه های شما: اگر SMILE مناسب نیست، در فردی که دارای عیب انکساری بالا است می توان لنز داخل چشمی فیکیک (که به آن لنز تماسی قابل کاشت نیز گفته می شود) در جلوی لنز طبیعی چشم کاشته شود.

 بیماری چشمی یا یک بیماری زمینه ای دیگر

افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی کنترل نشده مانند لوپوس یا سابقه خانوادگی قوز قرنیه ممکن است بیشتر در معرض عوارض جراحی لیزر چشم باشند. افراد مبتلا به دیابت یا سایر مشکلات سلامتی بسته به وضعیت خاص آنها می توانند مناسب باشند.
گزینه های شما: تنها مشاوره با چشم پزشک تایید می کند که آیا شما واجد شرایط انجام یک روش اصلاح بینایی با لیزر هستید یا خیر.

نتیجه گیری

راه حل تصحیح بینایی برای اکثریت قریب به اتفاق افرادی که چشمان سالمی دارند در دسترس است، اگرچه ممکن است همیشه جراحی لیزری چشم نباشد. اگر به اصلاح بینایی علاقه دارید، با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری مشاوره کنید تا بدانید که گزینه های شما چیست.

جراحیهای چشم