آب مروارید کودکان

آب مروارید کودکان چیست و چه کسانی را درگیر می کند؟

PEDIATRIC CATARACT آب مروارید کودکانآب مروارید کدر شدن عدسی چشم است. در کودکان به این بیماری آب مروارید کودکان می گویند. به طور معمول، لنز شفاف است و تصاویر روی شبکیه چشم متمرکز می شوند. سپس این تصاویر توسط مغز پردازش می شوند. آب مروارید کودکان می تواند این تصاویر را تحریف کند و باعث تاری دید یا کوری در کودکان شود.
آب مروارید کودکان می تواند تنها در یک چشم یا در هر دو چشم ایجاد شود. اندازه آب مروارید در کودکان از نقاط ریز تا کدورت وسیع در عدسی متغیر است. برخی از آب مرواریدهای کودکان آنقدر کوچک هستند که ممکن است به هیچ وجه بر بینایی تأثیر نگذارند. برخی دیگر می توانند باعث مشکلات بینایی متوسط تا شدید شوند.

 

آب مروارید کودکان چگونه باعث کاهش بینایی می شود؟

همه انواع آب مروارید کودکان بر بینایی تأثیر نمی گذارد. اما چندین نوع آن می تواند باعث مشکلات بینایی شود. در صورت عدم درمان، برخی از آب مرواریدهای کودکان حتی می توانند منجر به نابینایی شوند.
آب مروارید در عبور نور از عدسی چشم اختلال ایجاد می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، پرتوهای نوری که وارد چشم می شوند آنطور که باید خم نمی شوند (انکسار). به طور معمول، هنگامی که نور وارد یک چشم سالم می شود، بر روی شبکیه، واقع در پشت چشم متمرکز می شود. شبکیه نور را به سیگنال های ارسال شده به مغز تبدیل می کند.
هنگامی که در آب مروارید عدسی نور ورودی به شبکیه را کاهش می دهد، مغز نمی تواند تصویر واضحی دریافت کند. این بر توانایی دید کودک تأثیر می گذارد. بینایی در کودکان مبتلا به آب مروارید هنوز در حال رشد است. بنابراین، آب مروارید کودکان می تواند منجر به رشد غیر طبیعی بینایی در نوزادان و کودکان بزرگتر شود.

آب مروارید کودکان چقدر شایع است؟

آب مروارید کودکان نادر است. حدود سه تا شش کودک در هر 10000 با آب مروارید مادرزادی متولد می شوند. در سطح جهانی، میزان بروز آب مروارید متفاوت است.

چرا کودکان دچار آب مروارید می شوند؟

حدود نیمی از آب مروارید کودکان به دلیل جهش ژنی ایجاد می شود. جهش هایی که باعث آب مروارید کودکان می شوند می توانند از فهرست طولانی ژن های به ارث رسیده از یک یا هر دو والدین رخ دهند. ژن ها به سلول ها می گویند که چگونه یک پروتئین خاص بسازند. آنها همچنین دستورالعمل هایی را برای پروتئین هایی که بر ساختار و شفافیت عدسی چشم تأثیر می گذارند به سلول ها می دهند.
آب مروارید کودکان در نوزادان اغلب نتیجه عدم رشد طبیعی لنز در دوران بارداری است. آب مروارید کودکان همچنین می تواند ناشی از عفونت ها یا اختلالاتی باشد که بر متابولیسم تأثیر می گذارد. گاهی اوقات آب مروارید نتیجه ثانویه یک بیماری سیستمیک است. شایع ترین سندرم مرتبط با آب مروارید کودکان سندرم داون است.
صدمات نافذ یا سوراخ کننده چشم نیز می تواند باعث آب مروارید در کودکان شود.

انواع آب مروارید در کودکان

آب مروارید کودکان به طرق مختلفی تقسیم بندی می شود:

 یک نوع طبقه بندی که با توجه به سن کودک در هنگام شکل گیری آب مروارید تعیین می شود، آب مروارید کودکان  را به انوع زیر تقسیم بندی می کند.

    مادرزادی / نوزادی - در بدو تولد وجود دارد
    اکتسابی/نوجوانی - بعد از نوزادی، در دوران کودکی رخ می دهد

نوع دیگر تقسیم بندی بر اساس قسمتی از عدسی است که دچار کدورت می شود. برای درک انواع خاص آب مروارید کودکان، شناخت قسمت های مختلف عدسی چشم کمک می کند. آب مروارید کودکان می تواند در یک یا چند قسمت از سه قسمت عدسی ایجاد شود:
    مرکز (هسته)
    بیرونی (قشر)
    کپسول اطراف قشر مغز
در این تقسیم بندی نوع آب مروارید کودکان بستگی به بخشی از عدسی که درگیر می شود، دارد :

آب مروارید لایه لایه

آب مروارید لایه ای، کدر شدن عدسی بین لایه های هسته ای و قشر عدسی است. پس از برداشتن آب مروارید لایه ای، پیش آگهی بینایی خوب است.

آب مروارید هسته ای

در آب مروارید هسته ای، کدورت در مرکز عدسی است. پس از جراحی برای برداشتن آب مروارید هسته ای، نوزادان ممکن است در معرض خطر بالاتری برای گلوکوم بعد از عمل باشند.

آب مروارید زیر کپسول خلفی

آب مروارید زیر کپسولی خلفی یک لایه نازک کدورت در سطح پشتی قشر عدسی است. این نوع آب مروارید می تواند توسط استروئیدها ایجاد شود. همچنین می تواند در نتیجه جراحی ویترکتومی یا به عنوان یک عارضه پرتودرمانی برای تومورهای چشم رخ دهد.
آب مروارید زیر کپسولی خلفی نیز با بیماریهای عمومی خاصی همراه است. اینها عبارتند از سندرم ترنر، بیماری فابری، سندرم باردت-بیدل و نوروفیبروماتوز نوع 2.
مشکلات بینایی مرتبط با این نوع آب مروارید عبارتند از:
    دیدن تابش خیره کننده یا هاله اطراف چراغ ها در تاریکی
    مشکل در خواندن
    کاهش دید در نور شدید

آب مروارید قطب قدامی

در این آب مروارید در قسمت جلویی کپسول عدسی کدورت وجود دارد. این نوع مادرزادی است و معمولاً با افزایش سن کودک رشد نمی کند. همچنین معمولاً تأثیر زیادی بر بینایی ندارد.

آب مروارید قطب خلفی

در آب مروارید قطبی خلفی، کدورت مرکزی در پشت عدسی وجود دارد. این نوع نادر آب مروارید مادرزادی است که در جنین یا در اوایل دوران نوزادی ایجاد می شود. با این حال ممکن است فردی تا 30 تا 50 سال بعد علائمی را نشان ندهد. علائم در سنین بالاتر عبارتند از تابش خیره کننده در هنگام رانندگی در شب، مشکل در خواندن حروف ریز و عدم تحمل نور.

آب مروارید همراه عروق پایدار جنینی

این نوع یک آب مروارید پلاک مانند در پشت عدسی است. این آب مروارید در طول زندگی کودک پیشرفت نمی کند. در صورت عدم درمان، ممکن است کودک در دوران شیرخوارگی دچار مشکلات چشمی و بینایی شود، از جمله:

    گلوکوم
    آب مروارید
    خونریزی های داخل چشمی
    جداشدگی شبکیه
   کوچک و چروکیده شدن کره چشم ( Phthisis ) که بر بینایی و ظاهر چشم تأثیر می گذارد

آب مروارید ضربه ای

آب مروارید تروماتیک کودکان در اثر ضربه های غیر نافذ یا نافذی ایجاد می شود که به عدسی آسیب می رساند. این نوع آب مروارید می تواند بلافاصله پس از آسیب ایجاد شود. اما همچنین ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا ایجاد شود.

آب مروارید کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

آب مروارید کودکان pediatric  cataractآب مروارید مادرزادی بسیاری از نوزادان در هنگام تولد در معاینه پزشک مشاهده می شود. یک متخصص اطفال ممکن است بعداً در معاینه دقیق تر نوزاد آب مروارید را تشخیص دهد. آب مروارید اکتسابی پس از تولد ایجاد می شود و پزشکان اطفال معمولاً در طول غربالگری بینایی یا پس از آسیب دیدگی چشم متوجه آن می شوند.
برای آب مروارید در یک چشم (یک طرفه)، یک معاینه جامع چشم می تواند تشخیص آب مروارید کودکان را تایید کند. هنگامی که آب مروارید در هر دو چشم (دو طرفه) است، ممکن است به دلیل استعداد ژنتیکی باشد. پزشک اطفال در مورد سابقه پزشکی خانوادگی سوال خواهد کرد. اگر سابقه خانوادگی آب مروارید کودکان وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است آزمایش ادرار و خون را برای یافتن علت آن انجام دهد.

آب مروارید کودکان چگونه درمان می شود؟

درمان آب مروارید کودکان به شدت، نوع و اندازه آب مروارید بستگی دارد. بیشتر اوقات، کودکان برای برداشتن آب مروارید نیاز به جراحی دارند. اما هر آب مروارید اطفال نیاز به جراحی ندارد. برخی از آنها را می توان با مشاهده منظم توسط یک متخصص چشم مدیریت کرد.

به طور کلی، برداشتن آب مروارید یک جراحی کم خطر است، اگرچه خطرات جراحی عبارتند از:

    گلوکوم
    عفونت
    شبکیه جدا شده
    نیاز به جراحی های بعدی


اکثر کودکان پس از جراحی برای ترمیم  و ارتباط تکاملی چشم و مغزی نیاز به درمان مداوم دارند. درمان پس از جراحی شامل اصلاح عیوب انکسار است تا چشم بتواند تصاویر واضح را روی شبکیه متمرکز کند.
پس از برداشتن آب مروارید، کودکان اغلب به عینک،  لنز تماسی و یا جایگزینی لنز در چشم نیاز دارند. کودکی که تنبلی چشم دارد ممکن است نیاز به وصله زدن داشته باشد که در آن چشم قوی‌تر برای کمک به بینایی چشم ضعیف‌تر پوشانده می‌شود.

بینایی بعد از جراحی

هنگامی که کودک مبتلا به آب مروارید اطفال تحت درمان و پیگیری به موقع و مناسب قرار می گیرد، پیش آگهی بینایی خوبی دارد. با این حال، ممکن است کودک همچنان به چندین سال توانبخشی بینایی نیاز داشته باشد.

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم