آیا آب مروارید فقط در افراد مسن دیده می شود؟

سن آب مرواریددراغلب موارد  آب مروارید در طول زمان و به کندی ایجاد می شود و افراد بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. حدود نیمی از جمعیت در سن 65 سالگی به آب مروارید مبتلا می شوند و تقریباً همه افراد بالای 75 سال حداقل دارای آب مروارید خفیف در یک یا هر دو چشم هستند.
در موارد نادر، نوزادان ممکن است آب مروارید مادرزادی داشته باشند. اینها معمولاً مربوط به مادر مبتلا به سرخک، آبله مرغان، یا بیماری عفونی دیگری در دوران بارداری است. اما گاهی اوقات ارثی است.

آب مروارید معمولا در هر دو چشم ظاهر می شود. آب مروارد دو چشم ممکن است لزوماً همزمان رشد نکنند یا در هر چشم یکسان نباشند.آب مرواردید در افراد مسن شایع تر است و می تواند بر توانایی شما در انجام فعالیت های روزانه مانند رانندگی تأثیر بگذارد. آب مروارید همچنین می تواند نوزادان و کودکان خردسال را درگیر کند.

چه زمانی باید به چشم پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر یک از علائم زیر را دارید باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید:
     بینایی شما تار یا مه آلود است
     نورها را خیلی روشن یا خیره کننده می بینید
     در نور کم به سختی می بینید.
     رنگ ها محو به نظر می رسند

اگر از عینک استفاده می‌کنید، ممکن است احساس کنید شیشه های عینکتان کثیف هستند و نیاز به تمیز کردن دارند، حتی اگر این کار را نکنید. آب مروارید معمولاً دردناک نیست و چشمان شما را قرمز یا تحریک نمی کند، اما اگر در مرحله پیشرفته باشد یا اگر مشکل چشمی دیگری داشته باشید می تواند دردناک باشد.

چه چیزی باعث آب مروارید مرتبط با افزایش سن می شود؟

هنوز کاملاً مشخص نیست که چرا با افزایش سن بیشتر در معرض ابتلا به آب مروارید هستیم، اما برخی موارد ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهند، از جمله:
     سابقه خانوادگی آب مروارید
     سیگار کشیدن
     دیابت
     آسیب چشم
     استفاده طولانی مدت از استروئیدها
     نوشیدن الکل زیاد

معاینه افراد مبتلا به آب مروارید ناشی از سن

چشم پزشک مجموعه‌ای از آزمایش‌های چشمی، از جمله معاینه بینایی را انجام می‌دهد که میزان دید شما را در فواصل مختلف اندازه‌گیری می‌کند.اگر معاینه کننده فکر می‌کند که شما آب مروارید دارید، ممکن است برای آزمایش‌ها و درمان بیشتر به یک جراح چشم معرفی شوید.

درمان آب مروارید مرتبط با افزایش سن

اگر آب مروارید شما خیلی پیشرفته نیست، عینک های قوی تر و چراغ های مطالعه روشن تر ممکن است برای مدتی کمک کنند. اما آب مروارید با گذشت زمان بدتر می شود، بنابراین در نهایت برای برداشتن و تعویض عدسی آسیب دیده به جراحی نیاز خواهید داشت. جراحی تنها درمانی است که موثر بودن آن برای آب مروارید ثابت شده است.
 
برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

جراحیهای چشم