عود آب مروارید بعد از جراحی

عود آب مرواریدآیا آب مروارید بعد از جراحی می تواند عود کند؟

از آنجایی که کل عدسی چشم در حین عمل جراحی آب مروارید  برداشته می شود، آب مروارید نمی تواند برگردد. با این حال، بسیاری از افراد کدر شدن کپسول لنز را تجربه می کنند که  لنز داخل چشمی مصنوعی در داخل آن جایگزین می شود. این اتفاق می تواند ماه ها یا سال ها پس از جراحی ایجاد شود و می تواند باعث مشکلات بینایی شود که مشابه مشکلات آب مروارید اصلی است.

تاری دید پس از جراحی آب مروارید

آب مروارید پس از برداشتن مجدد نمی تواند عود کند. در جراحی موفقیت آمیز آب مروارید عدسی طبیعی کدر چشم را برداشته و آن را با یک لنز مصنوعی شفاف جایگزین می کنیم. اما گاهی اوقات - هفته ها، ماه ها یا سال ها بعد - بینایی فرد به آرامی دوباره تار می شود. این وضعیت آب مروارید مجدد نیست. این حالت به علت کدر شدن کپسول طبیعی پشت لنز است و می توان آن را با یک روش لیزری ساده در مطب درمان کرد.

آیا آب مروارید من بعد از جراحی می تواند عود کند؟

آب مروارید زمانی اتفاق می افتد که فیبرها و پروتئین های عدسی چشم شروع به تجزیه شدن می کنند. با گذشت زمان، این پروتئین ها و الیاف عدسی طبیعی را کدر کرده و باعث تاری دید می شوند. در طی جراحی آب مروارید، کل عدسی برداشته می شود و یک لنز مصنوعی داخل چشمی (IOL) کاشته می شود. این لنز مصنوعی شفاف است و همینطور شفاف باقی می ماند. از آنجایی که هیچ عدسی طبیعی در چشم باقی نمانده است، آب مروارید نمی تواند عود کند.

آب مروارید ثانویه چیست؟

آب مروارید ثانویه کدر شدن کپسول طبیعی چشم (کپسول خلفی) است. ممکن است شبیه آب مروارید به نظر برسد، اما این ها یکی نیستند. در حین عمل جراحی آب مروارید، محتویات عدسی چشم که دچار کدورت شده تخلیه می شود و عدسی طبیعی در داخل آن جایگزین می شود. کپسول طبیعی شما لنز مصنوعی جدید را بعد از جراحی آب مروارید در جای خود نگه می دارد.
هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها پس از جراحی، این کپسول طبیعی می تواند کدر شود. اصطلاح پزشکی برای این حالت، کدورت کپسول خلفی (PCO) است.

چرا احساس می کنم آب مروارید برگشته است؟

علائم کپسول کدر شبیه علائم آب مروارید است. مانند آب مروارید، این علائم ممکن است به کندی ایجاد شوند و ممکن است در ابتدا قابل توجه نباشند. علائم عبارتند از:

     کاهش وضوح دید
     تاری دید
     تابش خیره کننده
     حساسیت به نور روشن
     کاهش حساسیت کنتراست
     دیدن هاله های اطراف چراغ های جلو در شب
     مشکل در خواندن

چرا افراد به آب مروارید ثانویه مبتلا می شوند؟

حتی با وجود اینکه پزشک در حین جراحی، داخل چشم شما را کاملا تمیز می کند، برداشتن هر سلول عدسی میکروسکوپی غیرممکن است و برخی از سلول ها باقی می مانند. این سلول‌ها می‌توانند شروع به رشد کرده و نوعی بافت اسکار را تشکیل دهند که در نهایت ممکن است کپسول را بپوشاند و "آب مروارید ثانویه" را ایجاد کند.

این در 50٪ از بیماران بین دو تا پنج سال پس از جراحی آب مروارید رخ می دهد.

چگونه آب مروارید ثانویه یا کدورت کپسول خلفی عدسی را درمان می کنیم؟

دریچه ای در کپسول خلفی با عمل یاگ لیزرکپسولوتومی ایجاد می شود. با استفاده از لیزر Nd: YAG یا (Neodymium-YttriumAluminum-Garnet) می توان ناحیه ای از کپسول خلفی عدسی را در قسمت مرکزی برداشت و مسیر بینایی شفاف و در نتیجه بینایی اصلاح می شود. این عمل posterior capsulotomy (باز کردن کپسول خلفی ) یا عمل یاگ لیزر کپسولوتومی نامیده می شود. این عمل بسیار راحت و در طی چند دقیقه و به صورت سرپایی در مطب یا مرکز چشم پزشکی قابل انجام است و بیمار بلافاصله به کار و زندگی معمول خود برمی گردد و بینایی از روز بعد از عمل به حداکثر میزان خود خواهد رسید. به طور معمول بهتر است برای انجام کپسولوتومی ۳ تا ۶ ماه از عمل آب مروارید گذشته باشد.

فیلم لیزر کپسولوتومی برای از بین بردن کدورت کپسول خلفی بعد از آب مروارید YAG Laser Capsulotomy Video

 
 

شایع ترین عارضه این عمل بالا رفتن موقت فشار چشم است، لازم است که بیمار ۱ تا ۲ ساعت بعد از این اقدام در مطب پزشک بماند تا فشارچشم او اندازه گیری شود و خطری برای او از نظر بالارفتن فشار چشم وجود نداشته باشد. سایر عوارض بسیار نادر این عمل عبارتند از:  جداشدگی پرده شبکیه(Retinal detachment)، تورم قسمت مرکزی شبکیه (macular edema)، جابجائی عدسی چشمی قرارداده شده در داخل چشم، خونریزی در قسمت قدامی چشم، تورم قرنیه(Corneal edema).

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم