زردی چشم ها

چرا چشم های من زرد است؟

yellow eyes زردی چشم هازردی چشم ها معمولا نشانه یرقان است. زردی چشم ها می تواند ناشی از استفاده بیش از حد از برخی داروها یا تعدادی از بیماری ها باشد که برخی از آنها وخیم هستند. درمان به علت اصلی تغییر رنگ چشم بستگی دارد.
 یرقان زردی پوست و چشم است که در اثر سطوح بالای رنگدانه ای به نام بیلی روبین ایجاد می شود. حتی اگر چشم ها زرد باشند، روی بینایی تاثیری ندارد.
زردی یک بیماری نیست. درواقع زردی نشانه آن است که کبد، کیسه صفرا و مجاری صفراوی آنطور که باید کار نمی کنند.
زردی ملتحمه ای اصطلاح پزشکی برای زردی چشم است. ممکن است از اصطلاح زردی صلبیه ای نیز استفاده شود.

چه چیزی باعث زردی چشم ها می شود؟

سفیدی چشم شما باید همیشه سفید باشد. اگر این قسمت از چشم شما (صلبیه) به رنگی غیر از سفید است، چشم پزشک می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی باعث تغییر رنگ شده است.
زردی چشم می تواند به دلیل شرایط زیر ایجاد شود:
    داروهای خاص، از جمله مصرف زیاد استامینوفن و داروهای تجویزی مانند پنی سیلین، داروهای ضد بارداری خوراکی، کلرپرومازین و استروئیدهای آنابولیک.
    پانکراتیت حاد، عفونت پانکراس.
    زردی انسدادی زمانی رخ می دهد که یک یا چند مجرای که صفرا را از کبد به کیسه صفرا حمل می کنند توسط سنگ کیسه صفرا مسدود شود. زمانی که صفرا نمی تواند به درستی جریان یابد، در خون تجمع می یابد.
    پینگکولا یک رویش زرد رنگ است که می تواند روی بخشی از صلبیه ایجاد شود و اغلب تصور می شود که در اثر قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید ایجاد می شود. اگر پینگکولا خیلی بزرگ یا آزاردهنده شود، می‌توان آن را با جراحی برداشت.
    کم خونی همولیتیک، یک اختلال خونی مادرزادی که زمانی رخ می دهد که خون فاقد گلبول های قرمز سالم باشد.
    مالاریا، یک عفونت خونی ناشی از پشه است که در برخی از نقاط جهان رایج است.
    برخی از اختلالات خونی که بر تولید و طول عمر گلبول های قرمز تأثیر می گذارد، مانند کم خونی سلول داسی شکل.
    اختلالات ژنتیکی نادر که بر نحوه پردازش بیلی روبین توسط کبد تأثیر می گذارد.
    بیماری های خود ایمنی که به سیستم ایمنی بدن حمله می کنند. ویروس‌های هپاتیت A، B و C می‌توانند سلول‌های کبدی را آلوده کرده و باعث هپاتیت کوتاه‌مدت یا بلندمدت و زرد شدن چشم‌ها شوند.
    سیروز، یک اسکار در مراحل پایانی کبد که توانایی کبد برای فیلتر کردن بیلی روبین را کاهش می دهد. سیروز می تواند در اثر بسیاری از انواع بیماری های کبدی، از جمله هپاتیت، بیماری کبد چرب غیر الکلی و اعتیاد مزمن به الکل ایجاد شود که همگی می توانند باعث زردی چشم شوند.
    برخی از سرطان ها، از جمله سرطان های کبد، پانکراس و کیسه صفرا.

یرقان در نوزادان

یرقان در نوزادان شایع است. حدود 60 درصد از همه نوزادان دچار زردی می شوند که می تواند شامل زردی چشم باشد. نوزادانی که نارس به دنیا می آیند در معرض خطر بیشتری هستند زیرا کبد آنها به اندازه کافی برای تسویه بیلی روبین بالغ نیست.
موارد خفیف زردی نوزادان معمولاً به خودی خود برطرف می شوند - از هر 20 نوزاد مبتلا فقط یک نفر نیاز به مداخله دارد. برای موارد متوسط، معمولاً از نور درمانی ویژه برای کاهش سطح بیلی روبین استفاده می شود که اغلب منجر به بهبودی سریع می شود.
زردی در کودکان بزرگتر و بزرگسالان بسیار کمتر دیده می شود. در این موارد، پزشک ممکن است به یک بیماری زمینه‌ای نگران‌کننده‌تر مشکوک شود که نیاز به درمان پزشکی دارد.
همانند نوزادان تازه متولد شده، هنگامی که زردی در کودکان و بزرگسالان رخ می دهد، کبد اولین ناحیه تمرکز است.

درمان زردی چشم

نحوه درمان زردی چشم به علت اصلی آن بستگی دارد. زردی چشم ها ممکن است قابل مشاهده ترین نشانه برخی از بیماری ها باشد، اما علائمی که در کنار تغییر رنگ چشم رخ می دهد می تواند به همان اندازه مهم باشد. این علائم می تواند به پزشک در تشخیص و درمان مشکل کمک کند.
علائم همراه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
 

  •     خارش پوست
  •     احساس پری در معده
  •     خستگی
  •     تب
  •     مدفوع رنگ پریده
  •     ادرار تیره
  •     از دست دادن اشتها
  •     حالت تهوع
  •     کاهش وزن ناگهانی


بهترین درمان برای زردی چشم با تعدادی آزمایش، از جمله آزمایشی که میزان بیلی روبین خون را اندازه گیری می کند و شمارش کامل خون، همراه با سایر آزمایشات کبدی معلوم می شود.
نتایج آزمایش همراه با بررسی علائم، سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی و احتمالاً آزمایشات تصویربرداری به تعیین تشخیص کمک می کند.
اگر علت اصلی زردی چشم ها عفونتی مانند هپاتیت C یا مالاریا باشد، پزشک ممکن است داروهای آنتی بیوتیک، ضد قارچ یا ضد ویروسی را تجویز کند.
اگر مصرف الکل یا مواد مخدر بخشی از تشخیص باشد، ترک آن مواد باعث شروع روند بهبودی می شود.
رژیم غذایی نیز می تواند نقش مهمی داشته باشد. کبد اکثر مواد مغذی هضم شده را تسویه و متابولیزه می کند و زمانی که  هضم غذاها سخت باشد، خوب کار نکند.

این خوراکی ها شامل تعداد زیادی از موارد زیر است:

    قندهای تصفیه شده
    نمک
    چربی های اشباع شده

به افراد مبتلا به یرقان توصیه می شود که آب زیاد بخورند و غذاهای مناسب کبد بیشتری مصرف کنند، مانند:

    میوه ها و سبزیجات
    غلات کامل
    پروتئین بدون چربی
    آجیل و حبوبات

همانطور که کبد با درمان شروع به بهبود می کند، زردی (و زردی چشم ها) کاهش می یابد.
برخی از بیماری‌ها، مانند مسدود شدن مجرای صفراوی، ممکن است قبل از بازگشت سفیدی چشم به رنگ طبیعی خود نیاز به جراحی داشته باشند.

جراحیهای چشم